Jerzy Kawalerowicz | Przegląd w 100. rocznicę urodzin w kinie Iluzjon

Pobierz informację prasową

Do kolędowego projektu Chór Polskiego Radia zaprosił wybitnego polskiego jazzmana, aranżera i pianistę Pawła Tomaszewskiego, który z niezwykłą wyobraźnią, ale i subtelnością nadał tym tradycyjnym pieśniom nowoczesną, aranżacyjną szatę – czasem w pewien sposób zrywając  z tradycyjnym odczytaniem kolęd, zawsze natomiast uwypuklając zawarte w nich czułość, radość oraz tajemnicę misterium narodzenia Boga – Człowieka.

Z Dorotą Miśkiewicz, wybitną wokalistką jazzową,  Chór spotkał się w wyjątkowym, pandemicznym czasie – w czerwcu 2020 roku, przygotowując wspólnie koncert poświęcony twórczości Fryderyka Chopina. Jak wspomina Maria Piotrowska-Bogalecka, dyrektor artystyczna Chóru: „Od początku naszej współpracy mogłam podziwiać jej niecodzienną wrażliwość, muzykalność i niebywałą technikę. Myśląc o powstaniu projektu z tak delikatną i wzruszającą materią, jaką są kolędy, nie mogłam zaprosić do jej tworzenia innej artystki niż Dorota”.

Całości dopełniają genialni muzycy jazzowi, mistrzowie w swoim fachu: wspomniany już Paweł Tomaszewski na fortepianie, Robert Kubiszyn na kontrabasie, Paweł Dobrowolski na perkusji  i Sławomir Berny na instrumentach perkusyjnych.

Wykonawcy

Dorota Miśkiewicz

Nieprzerwanie od 2017 roku zwyciężczyni rankingu Jazz Top magazynu „Jazz Forum” w kategorii Wokalista Roku. Kompozytorka, autorka tekstów, pomysłodawczyni bezprecedensowego projektu PIANO.PL. Jako jedna z nielicznych śpiewała i nagrywała w duecie  z Cesarią Evorą, ich wspólna piosenka „Um Pincelada” spotkała się ze znakomitym przyjęciem na całym świecie.

Ponadto ma na swoim koncie współpracę z Nigelem Kennedym, Davidem Murrayem, Louisem Winsbergiem, Kepa Junkerą, Toninho Horta, Tomaszem Stańko i całą plejadą artystów polskiej i zagranicznej sceny muzycznej.

Wydała 8 autorskich płyt – w tym album „Nasza Miłość” nagrany wspólnie z tatą Henrykiem i bratem Michałem, którego premiera miała miejsce w marcu 2021 r.

 

Paweł Tomaszewski

Pianista, kompozytor, aranżer, producent. Doktor habilitowany, profesor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, dziekan Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej.

Współtwórca projektów Myrczek & Tomaszewski „Love Revisited”, Marta Król & Paweł Tomaszewski Group „Tribute To The Police”. Członek zespołu Anny Marii Jopek. Kierownik muzyczny oraz pianista zespołu Edyty Górniak. Producent muzyczny oraz członek zespołu Kingi Głyk.

Współpracował z artystami takimi jak: Nigel Kennedy, Eric Marienthal, Dean Brown, Michael „Patches” Stewart, Michał Urbaniak, Jarosław Śmietana, Urszula Dudziak, Kuba Badach, Mieczysław Szcześniak, Natalia Kukulska, Grażyna Auguścik, Adam Bałdych i wielu innych. Nagrał ponad 40 albumów studyjnych jako muzyk sesyjny.

Jest zdobywcą Grand Prix oraz nagród indywidualnych wszystkich najważniejszych konkursach jazzowych w Polsce. Koncertował na scenach całego świata z polskimi i międzynarodowymi gwiazdami muzyki jazzowej i rozrywkowej. Odznaczony Złotym Laurem Umiejętności i Kompetencji w kategorii „Kultura” w 2015 roku.

 

Chór Polskiego Radia

Chór Polskiego Radia od ponad 70 lat wykonuje repertuar obejmujący zarówno muzykę a cappella, jak i formy wokalno-instrumentalne. To zespół czerpiący z bogatej historii muzyki chóralnej, ale też nieustannie poszukujący – sięgając do tradycji różnorodnych stylów i epok, w twórczy i nowoczesny sposób konfrontuje je z własną wizją artystycznego języka. Udziałem Chóru są zatem zarówno wykonania badające relacje pomiędzy dźwiękiem, ciałem i przestrzenią (parateatralne „Lemelki”
z muzyką Piotra Tabakiernika) jak i tradycyjne pieśni Moniuszki („Sonety krymskie”). Nieobce są mu także muzyczne spotkania ze światem jazzu.

Szczególnie istotnym obszarem działalności Chóru jest muzyka polska XX wieku – ma on na swoim koncie prawykonania dzieł najbardziej znaczących współczesnych kompozytorów, między innymi Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Wojciecha Kilara, a także współpracę z polskimi twórcami tzw. muzyki najnowszej, wśród których w ostatnich latach znaleźli się m.in.: Agata Zubel, Aleksander Kościów, Paweł Łukaszewski, Andrzej Kwieciński, Szymon Godziemba-Trytek, Aleksander Nowak i Paweł Mykietyn.

Zespół bierze udział w licznych festiwalach w kraju i za granicą, występując m.in. podczas takich wydarzeń jak Wratislavia Cantans, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Prawykonań w Katowicach, Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Sacrum Profanum, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Schleswig Holstein Musik Festival, Rossini Opera Festival, Festiwal Muzyki Współczesnej w Huddersfield oraz Międzynarodowy Festiwal w Edynburgu.

Chór Polskiego Radia współpracuje regularnie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia
w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Dyrektorem artystycznym Chóru Polskiego Radia jest Maria Piotrowska –Bogalecka.

 

Maria Piotrowska-Bogalecka

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (kierunki dyrygentura chóralna i edukacja muzyczna) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (podyplomowe studia z teorii muzyki). Studiowała również w Kodály Institute of the Liszt Ferenc Academy of Music, a swój dyrygencki warsztat doskonaliła w trakcie kursów w kraju i zagranicą (m.in. Eric Ericson Masterclass w Haarlem, International Kodály Seminar w Kecskemet, czy Studium Chorale Masterclass for Choral Conductors w Maastricht).

Z Chórem Polskiego Radia związana jest od września 2017 roku, najpierw jako chórmistrz, a od września 2018 roku jako dyrektor artystyczny zespołu.

W 2012 obroniła pracę doktorską w dziedzinie dyrygentury chóralnej, a w 2014 roku opublikowała książkę „Decorum et varietas. Psalmy w muzyce wokalnej i wokalno-instrumentalnej polskiego baroku”. Obecnie pracuje jako adiunkt w Katedrze Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej
w Katowicach.

LOTOS JAZZ KONCERT KOLĘD „GORE GWIAZDA JEZUSOWI”

WYKONAWCY

 

CHÓR POLSKIEGO RADIA

DOROTA MIŚKIEWICZ – śpiew

PAWEŁ TOMASZEWSKI QUARTET:

Paweł Tomaszewski – fortepian, aranżacje

Robert Kubiszyn – kontrabas

Paweł Dobrowolski – perkusja

Sławomir Berny – instrumenty perkusyjne

MARIA PIOTROWSKA-BOGALECKA – dyrygent

 

Program

 

Bóg się rodzi                                      

W żłobie leży                                     

Anioł pasterzom mówił                     

Dzisiaj w Betlejem                             

Jezus malusieńki                               

Gore gwiazda Jezusowi                     

Mizerna, cicha                                   

Przybieżeli do Betlejem         

Cicha noc                                           

Pójdźmy wszyscy do stajenki

Wśród nocnej ciszy                            

Lulajże Jezuniu                       

Oj, maluśki     

Patronat

Patronat honorowy – Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patronat medialny – Polskie Radio Program II, TVP Kultura, JazzPRESS

Sponsor tytularny – Grupa LOTOS S.A.

Kontakt dla mediów

Beata Żurawska, tel. +48 662 099 200, Beata.Zurawska@fina.gov.pl

Dział Promocji i PR

Filmoteka Narodowa- Instytut Audiowizualny

 

 

Szpital Bersohnów i Baumanów w Warszawie

Pierwszą przedstawianą publikacją będzie historia  Szpitala  Bersohnów i Baumanów opracowana przez dr Hannę Węgrzynek  i prof. Konrada Zielińskiego. Szpital Bersohnów i Baumanów w Warszawie prezentuje dzieje tego ważnego dla historii Żydów warszawskich i warszawskiego getta miejsca. Położony  między ulicami Śliską i Sienną szpital dziecięcy powstał w latach 1876–1878 dzięki dwóm zasłużonym dla Warszawy rodzinom żydowskich przemysłowców i filantropów. W listopadzie 1940 roku budynek znalazł się na terenie tzw. małego getta i działał aż do tzw. Wielkiej Akcji Wysiedleńczej w 1942 r. W Powstaniu Warszawskim służył jako lazaret dla Zgrupowania AK Chrobry II.  W szpitalu pracowało wielu znanych lekarzy, wśród nich Henryk Goldszmidt („Janusz Korczak”), zatrudniony w tej placówce w latach 1905-1912. W czasie II wojny światowej ze szpitalem związany był także Marek Edelman, który pracowała tam jako goniec. Po wojnie budynek dalej służył jako szpital, jeszcze do niedawna był czynnym dziecięcym odziałem zakaźnym. W  tym zabytkowym obiekcie powstaje siedziba Muzeum Getta Warszawskiego.

Wacław Kornblum. Wspomnienia. Moja wersja

Główny nurtem publikacji  wydawanych przez Muzeum Getta Warszawskiego są wspomnienia Ocalałych z Zagłady. Wacław Kornblum. Wspomnienia. Moja wersja otwiera cykl osobistych retrospekcji. Bohater (ur. 1926) wychował się w Warszawie lat 30. XX wieku. Mieszkał wówczas przy ul. Śliskiej 42, nieopodal szpitala Bersohnów i Baumanów. Uczęszczał do przedszkola działającego pod patronatem Bundu, potem do bundowskiej szkoły przy ul. Krochmalnej 36. Tuż przed wybuchem wojny cała rodzina przeprowadziła się na Niską 35. Izaak Kornblum miał wówczas trzynaście lat. Jego wspomnienia to emocjonalna opowieść o różnorodności życia Żydów przedwojennej Warszawy, stosunkach polsko-żydowskich podczas okupacji, opowieść o ukrywaniu się i przetrwaniu, wreszcie o powojennej historii Ocalałych. Dziś Wacław Kornblum jest członkiem Rady Muzeum Getta Warszawskiego.

Jurek

Wspomnienia Ryszarda Walewskiego, poświęcone najlepszemu przyjacielowi – Jurkowi Płońskiemu i innym powstańcom z getta, pod tytułem Jurek to subiektywna opowieść o niemieckiej okupacji, powstaniu w getcie, trudach ukrywania się po tzw. aryjskiej stronie, codziennej walce o przetrwanie, a także o powojennych losach „Jurka” – Dawida. To także opowieść na dwa głosy, w której relacja Płońskiego przeplatana jest wspomnieniami uczestnika dwóch powstań: w getcie warszawskim oraz powstania warszawskiego- Ryszarda Walewskiego. Pierwsze wydanie tej książki ukazało się w 1976 roku w języku hebrajskim.

Żydowskie dziecko Warszawy

Najnowszą publikacją muzeum jest Żydowskie dziecko Warszawy autorstwa Bronisława Erlicha .Odyseja autora wiedzie od zaułków przedwojennych Nalewek, ze zniszczonej, okupowanej Warszawy, poprzez Kresy Wschodnie, Niemcy, powojenną Polskę i Izrael, by ostatecznie zakończyć się w Szwajcarii. Ta niezwykła historia przeżycia dzięki sile woli, własnej zaradności, a także pomocy niesionej przez napotkanych ludzi, napisana przez przedwojennego warszawiaka i polskiego patriotę.

 

Spotkanie odbędzie się w piątek 27 sierpnia o godzinie 18.00 w Sali „Ziemia Obiecana” w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym, ul. Wałbrzyska 3/5. Wstęp wolny.

 

Ilustracja: fragment okładki książki Żydowskie dziecko Warszawy Bronisława Erlicha, wyd. Muzeum Getta Warszawskiego

Żydów i Polaków łączy wielowiekowa wspólna historia, wspólne doświadczenia i życie. Pragniemy  pokazać w kilku odsłonach  emocjonalne opowieści o różnorodności i barwie życia społeczności żydowskiej w przedwojennej Warszawie. Chcemy też, na ile to będzie możliwe bo temat jest niezwykle obszerny, przedstawić  obraz stosunków polsko- żydowskich. W naszej „Relacji na dwa głosy” dotkniemy tematów trudnych i drażliwych, ale mamy też nadzieję, że uda nam się te zagadnienia pokazać z wielu perspektyw. Na ten obraz złożą się pokazy filmów fabularnych i dokumentalnych, debaty, promocja książek i rozmowy wokół nich oraz specjalna oferta serwisu Ninateka.pl.

Bracia. Świadectwo urodzenia

Bracia. Świadectwo urodzenia, to wydarzenie, które  otwiera udział Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego w tegorocznym Festiwalu. Chcemy, aby wybrzmiała w nim  obecność Patrona roku 2021, poety i dramatopisarza – Tadeusza Różewicza. Tym razem jednak skupimy się na  niezwykle ważnej w jego twórczym życiorysie roli  autora scenarzysty filmowego. 24 sierpnia w kinie Iluzjon pokażemy dwa filmy fabularne stworzone przez Tadeusza Różewicza i Stanisława Różewicza Świadectwo urodzenia  i Trzy kobiety. Oba filmy pokazują losy bohaterów naznaczonych traumą wojny i Holokaustu. Przed seansami zapraszamy na prelekcję Piotra Śmiałowskiego, historyka polskiego filmu oraz filmografa FINA.

Obowiązują bezpłatne wejściówki – do odbioru w kasie przed seansem | Brak możliwości rezerwacji miejsc

Na naszym portalu Ninateka.pl udostępnimy też inne filmy braci Różewiczów, ciekawe i mało znane wywiady z nimi oraz spektakle teatralne oparte o ich scenariusze.

Pokaz filmu Jeszcze tylko ten las oraz debata Holokaust w polskim kinie współczesnym

25 sierpnia o godzinie 19:00 zapraszamy na pokaz filmu Jeszcze tylko ten las z 1991 roku w reżyserii Jan Łomnickiego oraz debatę Holokaust w polskim kinie współczesnym z udziałem gości:  Mateusza Wernera, filozofa kultury, eseisty i krytyka filmowego, Hanny Węgrzynek, wicedyrektor Muzeum Getta Warszawskiego, autorki publikacji o tematyce dziejów Żydów w Polsce, Katarzyny Mąki-Malatyńskiej, filmoznawczyni, wykładowcy w Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, autorki książki Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w polskim filmie oraz Mikołaja Mirowskiego, historyka, publicysty, redaktora naczelnego „Pleografu”. Na transmisję debaty na żywo zapraszamy do serwisu Ninateka.pl o godzinie 20:30.

Wstęp wolny, wymagana rejestracja.

Pokaz filmu dokumentalnego Przystanek/Pitstop: Gliwice

Film dokumentalny pt. Przystanek/Pitstop: Gliwice przypomni nieistniejący już świat Żydów na Śląsku i stanie się punktem odniesienie do rozmowy  na temat przywracania pamięci o tych co odeszli. Na projekcję zapraszamy do kina Iluzjon 26 sierpnia, godz. 17:00.

Obowiązują bezpłatne wejściówki – do odbioru w kasie przed seansem | Brak możliwości rezerwacji miejsc

Spotkanie promocyjne książek

Promocja 4 książek wspomnieniowych: Jurek, Żydowskie dziecko Warszawy, Szpital Bersohnów i Baumanów w Warszawie i Wacek Kornblum. Wspomnienia moja wersja. Stworzą one okazję do spojrzenia na Holokaust z różnych perspektyw. Na wydarzenie organizowane przy współpracy z Muzeum Getta Warszawskiego zapraszamy do siedziby FINA, 27 sierpnia o godzinie 18.00.

Wstęp wolny

Pokaz przedpremierowy (po raz pierwszy w Warszawie!) filmu Krafftówna w krainie czarów oraz spotkanie z Barbarą Krafftówną i twórcami filmu

Wyjątkowy pokaz przedpremierowy (po raz pierwszy w Warszawie!) filmu Krafftówna w krainie czarów zamyka nasz udział w Festiwalu Warszawa Singera. Główną narracją filmu są monologi wewnętrzne bohaterki, te archiwalne, zbierane przez lata przez narratora i scenarzystę filmu, Remigiusza Grzelę i te nagrane współcześnie. Monologi te nawiązują do najwybitniejszej filmowej roli Krafftówny w filmie Wojciecha Jerzego Hasa, Jak być kochaną. Na pokaz filmu i spotkanie zapraszamy do kina Iluzjon, 28 sierpnia o godzinie 16:00, a na transmisję live spotkania zapraszamy do serwisu Ninateka.pl o godzinie 17:30.

Bilety do nabycia w kasie kina Iluzjon.

***

Mamy nadzieję, że różnorodność propozycji sprawi, że każdy znajdzie coś interesującego dla siebie i spotkamy się w kinie Iluzjon oraz na Wałbrzyskiej 3/5 w siedzibie FINA. Zapraszamy również do odwiedzenia naszej platformy Ninateka.pl, na której można znaleźć wiele unikalnych filmów, spektakli teatralnych i nagrań muzycznych.

Współorganizatorami tych wydarzeń są Fundacja Shalom, Muzeum Getta Warszawskiego oraz Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Pełen program 18. edycji Festiwalu Warszawa Singera.

Kontakt dla mediów:

Beata Zaborek

t: +48 22 380 49 38 | m: +48 605 122 561 | @: beata.zaborek@fina.gov.pl

 

Na zdjęciu: koncert w ramach festiwalu Warszawa Singera w 2018 roku, fot. Sebastian Szulfer

Obchodzący w tym roku 90. urodziny Krzysztof Komeda jest bez wątpienia jednym z najwybitniejszych i najbardziej inspirujących twórców polskiego jazzu. Jego wpływ nie ogranicza się przy tym do tego gatunku, gdyż pianista pozostawił po sobie pamiętne ścieżki dźwiękowe. Dlatego też Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny Fundacja Edukacji Kulturalnej MILO ART oraz Muzeum Jazzu zapraszają na weekend z legendarnym pianistą i kompozytorem, autorem słynnego „Astigmatic” oraz soundtracków do filmów Romana Polańskiego. Uznani eksperci w dziedzinie jazzu będą dyskutować o jego imponującym dorobku, a zaproszeni muzycy spróbują przywołać ducha jego niezwykłej twórczości. W obydwa wieczory na kanale FB FINA Wałbrzyska 3/5 odbędą się transmisje on-line koncertów i spotkanie z twórcami. Ponadto organizatorzy przypomną publiczności e-wystawę Komeda – Kalendarium życia” opracowaną przez Andrzeja Rumianowskiego na podstawie fotografii z archiwum Zofii Komedowej-Trzcińskiej przekazanych do Muzeum Jazzu przez jej syna Tomasza Lacha.

Pierwszy dzień (sobota, 29 maja) otworzy debata z udziałem Tomasza Lacha, pasierba Krzysztofa Komedy, oraz Milo Kurtisa, Pawła Brodowskiego i Tomasza Tłuczkiewicza. Następnie wystąpi Wojtek Mazolewski Quintet, w składzie: Wojtek Mazolewski – kontrabas, Marek Pospieszalski – saksofon tenorowy, Joanna Duda – pianino, klawisze, Oskar Torok – trąbka, elektronika, Qba Janicki – perkusja, instrumenty perkusyjne.

Drugiego dnia (niedziela, 30 maja) zagra zespół Drum Freaks Milo Kurtisa, w składzie: Apostolis Anthimos – perkusja, Wojtek Mazolewski – bas, Janusz Yanina Iwański – gitary, Bartosz Smorągiewicz – saksofon, Piotr Iwicki – klawisze, Kuba Kinsner – instrumenty perkusyjne, Milo Kurtis – lider, instrumenty różne.

Obydwa koncerty oraz panel dyskusyjny będzie można obejrzeć on-line na kanale
FINA Wałbrzyska 3/5. Wystawę „Komeda – Kalendarium życia” można zwiedzić na stronie Muzeum Jazzu.

Szczegółowy plan wydarzeń:

29.05.2021

19:00 – Otwarcie wystawy Tomasza Lacha i panel dyskusyjny: Tomasz Lach, Paweł Brodowski, Tomasz Tłuczkiewicz, Milo Kurtis

20:15 – Koncert: Wojtek Mazolewski Quintet

 

30.05.2021

19:00 – Koncert: Drum Freaks z gościnnym udziałem Wojtka Mazolewskiego, Apostolisa Anthimosa

 

 

Festiwal zorganizowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Patronat Honorowy – Sekretarz Stanu Jarosław Sellin. MKDNiS

 

Kontakt dla mediów:

e: eliza.łukomska@fina.gov.pl

m: 694 437 458