Aktualności
FINA partnerem przeglądu polskich filmów animowanych i eksperymentalnych w Meksyku
Data publikacji: 31 / 05 / 2022

FINA partnerem przeglądu polskich filmów animowanych i eksperymentalnych w Meksyku

W dniach 24–31 maja 2022 roku w Mexico City odbył się I Tydzień Polskiego Filmu w Meksyku: ANIMA POLONIA. Przegląd dedykowany był polskim filmom animowanym i eksperymentalnym z okresu: od lat 50. XX wieku po produkcje minionego roku. Gościem specjalnym wydarzenia był Piotr Dumała, jeden z najbardziej cenionych polskich twórców filmów animowanych dwukrotnie nominowany do Oscara. FINA była partnerem wydarzenia

Podczas 16 projekcji Tygodnia Polskiego Filmu w Meksyku w meksykańskiej filmotece narodowej, Cineteca Nacional de México oraz meksykańskiej szkole filmowej, Centro de Capacitación Cinematográfica, zaprezentowano 64 filmy. Z cyfrowych kopii z napisami hiszpańskimi wyświetlono filmy animowane i eksperymentalne, w większości krótkometrażowe, poza pełnometrażowym animacjo-dokumentem oraz dokumentalnym.

Program Anima Polonia został podzielony na sekcje tematyczne: Piotr Dumała, The Best of Lodz Film School, Warsztat formy filmowej, Bajki nie dla dzieci, Metafory wolności  i zniewolenia, Bajki dla dzieci – Bolek i Lolek, Animacja-dokument: Ryszard Kapuściński oraz In memoriam prof. Janusz Opołom.

Inauguracja Anima Polonia odbyła się 24 maja 2022 roku. Pokazano podczas niej cztery filmy Piotra Dumały: Walka, miłość i praca (2009), Zbrodnia i kara (2000), Ostatnia wieczerza (2019) i Kołysanka (2012).

Lista filmów zaprezentowanych podczas Tygodnia Polskiego Filmu w Meksyku

PIOTR DUMAŁA – INAUGURACJA

  1. Walka, miłość i praca, Polska, 2009, 8 min 30 s, reż. Piotr Dumała
  2. Zbrodnia i kara, Polska, 2000, 29 min 50 s, reż. Piotr Dumała
  3. Ostatnia wieczerza, Polska, 2019, 13 min, reż. Piotr Dumała
  4. Kołysanka, Polska, 2012, 3 min 11 s, reż. Piotr Dumała

 

BAJKI NIE DLA DZIECI

  1. Ostrożność, Polska, 1957, 8 min 25 s, reż. Jerzy Kotowski
  2. Wyliczanka, Polska, 1977, 8 min 28 s, reż. Hieronim Neumann
  3. Tam i z powrotem, Polska, 2003, 7 min 13 s, reż. Joanna Jasińska
  4. Czarny kapturek, Polska, 1983, 5 min 38 s, reż. Piotr Dumała
  5. Film, że mucha nie siada, Polska, 2004, 1 min 59 s, reż. Michał Poniedzielski
  6. Mileńka, Polska, 2001, 4 min 38 s, reż. Joanna Jasińska
  7. Stefan i Żuczek, Polska, 2012, 12 min 30 s, reż. Piotr Loc Hoang Ngoc
  8. Drżące trąby, Polska, 2010, 3 min 33 s, reż. Natalia Bożyńska
  9. Cipka, Polska, 2016, 8 min 22 s, reż. Renata Gąsiorowska

 

METAFORY WOLNOŚCI I ZNIEWOLENIA

  1. Konflikty, Polska, 1960, 7 min 38 s, reż. Daniel Szczechura
  2. Fotel, Polska,1963, 5 min 55 s, reż. Daniel Szczechura
  3. Schody, Polska, 1968, 7 min 52 s, reż. Stefan Schabenbeck
  4. Wolność nogi, Polska, 1988, 10 min 36 s, reż. Piotr Dumała
  5. Ściany, Polska, 1987, 8 min 34 s, reż. Piotr Dumała
  6. Narodziny narodu, Polska, 2001, 5 min 20 s, reż. Kamil Polak
  7. Summertime, Polska, 2009, 4 min 42 s, reż. Cyprian Piwowarski
  8. Ja, zwierzę, Polska, 2016, 5 min 29 s, reż. Michalina Musialik
  9. Za grosz, Polska, 1997, 7 min 12 s, reż. Agnieszka Woźnicka

 

WARSZTAT FORMY FILMOWEJ

  1. Rynek, Polska, 1970, 4 min 25 s, reż. Józef Robakowski
  2. YYAA, Polska, 1973, 3 min 03 s, reż. Wojciech Bruszewski
  3. Take five, Polska, 1972, 3 min 52 s, reż. Zbigniew Rybczyński
  4. Prostokąt dynamiczny, Polska, 1971, 2 min 24 s, reż. Józef Robakowski
  5. Kwadrat, Polska, 1972, 3 min 37 s, reż. Zbigniew Rybczyński
  6. Skład 6800, Polska, 1972, 5 min 10 s, reż. Zbigniew Rybczyński
  7. Test, Polska, 1971, 5 min 33 s, Józef Robakowski
  8. Ściana, Polska, 1972, 4 min 27 s, reż. Ryszard Waśko
  9. Idę, Polska, 1973, 2 min 54 s, reż. Józef Robakowski
  10. Okno, Polska, 1972, 8 min 42 s, reż. Ryszard Waśko
  11. Doświadczenie Audiowizualne – Pudełko zapałek, Polska, 1975, 5 min 29 s, reż. Wojciech Bruszewski
  12. Alfabet, Polska, 1974, 2 min 11 s, reż. Janusz Połom
  13. Podróż Wacława Antczaka do kiosku przy ul. Głównej, Polska, 1973, 4 min 47 s, reż. Ryszard Waśko
  14. Inwentaryzacja, Polska, 1970, 4 min 10 s, reż. Wojciech Bruszewski
  15. Klaskacz, Polska, 1971, 6 min 2 s, reż. Wojciech Bruszewski

 

ANIMACJA-DOKUMENT: RYSZARD KAPUŚCIŃSKI

  1. Jeszcze dzień życia, Polska/Hiszpania, 2018, 86 min, reż. Raúl de la Fuente, Damian Nenow

 

THE BEST OF LODZ FILM SCHOOL. ZESTAW 1.

  1. Ab ovo, Polska, 2012, 5 min, 24 s, reż. Anita Kwiatkowska-Naqvi
  2. Łukasz i Lotta, Polska, 2012, 8 min 37 s reż. Renata Gąsiorowska
  3. Dokument, Polska, 2015, 6 min 50 s, reż. Marcin Podolec
  4. Pies Schrödingera, Polska, 2016, 8 min 51 s, reż. Natalia Krawczuk
  5. Na zdrowie!, Polska, 2018, 4 min 45 s, reż. Paulina Ziółkowska
  6. Inny, Polska, 2018, 4 min 47 s, reż. Marta Magnuska
  7. Tango tęsknot, Polska, 2018, 5 min 22 s, reż. Marta Szymańska
  8. Kwadratura koła, Polska, 2018, 4 min 50 s, reż. Karolina Specht
  9. Mój starszy dziwny brat, Polska, 2018, 12 min 36 s, reż. Julia Orlik

 

THE BEST OF LODZ FILM SCHOOL. ZESTAW 2:

  1. Marbles, Polska, 2019, 5 min 30 s, reż. Natalia Spychała
  2. Duszyczka, Polska, 2019, 9 min 15 s, reż. Barbara Rupik
  3. Ja i moja gruba dupa, Polska, 2020, 9 min 33 s, reż. Yelyzaveta Pysmak
  4. Okruszki życia, Polska, 2020, 6 min 35 s, reż. Katarzyna Miechowicz
  5. Bestie wokół nas, Polska, 2021, 6 min 25 s, reż. Natalia Durszewicz
  6. Zieleń, Polska, 2021, 8 min 15 s, reż. Karolina Kajetanowicz
  7. Pięć minut starsza, Polska, 2021, 5 min 59 s, reż. Sara Szymanska
  8. Toothless, Polska, 2021, 12 min 7 s, reż. Andrea Guízar

 

BAJKI DLA DZIECI – BOLEK I LOLEK

  1. Bajki Bolka I Lolka: Czarodziejskie lustro), Polska, 1971, 9 min 53 s, reż. Alfred Ledwig
  2. Bajki Bolka I Lolka: Baba Jaga), Polska, 1971, 9 min 59 s, reż. Edward Wator
  3. Bajki Bolka I Lolka: Królowa śniegu), Polska, 1971, 9 min 29 s, reż. Zdzislaw Kudla
  4. Bajki Bolka I Lolka: Latający kufer), Polska, 1971, 9 min 55 s, reż. Alfred Ledwig
  5. Bajki Bolka I Lolka: Uwięziona królewna), Polska, 1971, 9 min 43 s, reż. Władysław Nehrebecki
  6. Bajki Bolka I Lolka: Złota rybka), Polska, 1970, 9 min 43 s, reż. Wacław Wajser

 

PIOTR DUMALA – MASTERCLASS

  1. Kwartet Smyczkowy Dymitra Szostakowicza, Polska, 2011, 22 min 45 s, reż. Piotr Dumała
  2. Hipopotamy, Polska, 2014, 12 min 29 s, reż. Piotr Dumała

 

IN MEMORIAM PROF. JANUSZ POŁOM

Niebieski, wiatr z północy (Azul, viento del Norte), Meksyk/ Polska, 2007, 77 min, reż. Gilda Cruz Revueltas

 

PIOTR DUMAŁA – POKAZ ZAMKNIĘCIA PRZEGLĄDU

  1. Walka, miłość i praca, Polska, 2009, 8 min 30 s, reż. Piotr Dumała
  2. Kwartet Smyczkowy Dymitra Szostakowicza, Polska, 2011, 22 min 45 s, reż. Piotr Dumała
  3. Hipopotamy, Polska, 2014, 12 min 29 s, reż. Piotr Dumała
  4. Kołysanka, Polska, 2012, 3 min 11 s, reż. Piotr Dumała
  5. Ostatnia wieczerza, Polska, 2019, 13 min, reż. Piotr Dumała

Organizatorzy:

Ella Films, Cineteca Nacional de México, Centro de Capacitación Cinematográfica (CCC)

Partnerzy:

Ambasada RP w Meksyku, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi (PWSFTviT), Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA)

Współpraca:

Instytut Adama Mickiewicza, Fumi Studio, Bow & Axe Entertainment, Andersa Street Art and Media, Fixa Film, Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, Aurum Film, Fundacja im. Ryszarda Kapuścińskiego HERODOT

 

Ilustracja: kadr z filmu Jeszcze jeden dzień życia, reż. Raúl de la Fuente