Zapraszamy na spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}. Pokaz filmu Tron we krwi (reż. Akira Kurosawa) poprzedzony będzie krótką prelekcją. Po filmie odbędzie się dyskusja z udziałem teatrolożki i filmoznawczyni dr Olgi Katafiasz
Tron we krwi, reż. Akira Kurosawa, 110 min, 1957, Japonia
Japoński Szekspir Kina wreszcie w klubie filmowym {OD–JAZD}! Akira Kurosawa – przez dekady uznawany za jednego z kilku gigantów kina obok Bergmana, Buñuela, Felliniego czy Wellesa. Pisano, że jest filmowcem absolutnym, którego niepowtarzalna umiejętność „czucia” ruchomych obrazów doprowadziła do powstania jednego z najbardziej imponujących reżyserskich dorobków w historii kinematografii.
Oto waleczny samuraj Washizu pragnie zrealizować usłyszaną od leśnej zjawy przepowiednię, według której zostanie królem. Droga do wypełnienia proroctwa okaże się jednak unurzana we krwi.
Uniwersalność historii o destrukcyjnej sile niepohamowanej ambicji, niezwykły potencjał interpretacyjny oraz bogactwo adaptacyjnych możliwości – wszystkie te czynniki sprawiły, że ekranizacji szekspirowskiego Makbeta podejmowano się na całym świecie. Ale wersja Kurosawy okazała się jedną z najciekawszych i najważniejszych. Dzięki przeniesieniu akcji na grunt japoński oraz wykorzystaniu reguł teatru nō, historia Makbeta staje się opowieścią o ujawnianiu ludzkiej natury, wcześniej skrytej pod maską reguł i konwenansów oraz niszczącej sile strachu, który zniewala i prowadzi do nieuchronnej klęski.
Dyskusja po filmie
Jakie adaptacyjne techniki zastosował Kurosawa? Czy Tron we krwi oddaje ducha szekspirowskiego dramatu? Na czym polegają reguły japońskiego teatru nō wykorzystane w filmie?
Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z nasza klubową ekspertką prof. Olgą Katafiasz. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Tron we krwi? Chcemy poznać Waszą opinię!
Prowadząca
Prof. Olga Katafiasz – teatrolożka i filmoznawczyni, dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W latach 1995–2008 pracowała w redakcji „Gazety Teatralnej Didaskalia”, gdzie nadal regularnie publikuje eseje i recenzje. Autorka szkiców poświęconych związkom literatury, teatru, filmu oraz książek: Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje Laurence‘a Oliviera i Kennetha Branagha (2005), Słownik wiedzy o filmie (z Joanną Wojnicką, 2005, 2008), Krzysztof Globisz. Notatki o skubaniu roli (2010), Shakespeare i kino: strategie adaptacyjne i ich konteksty społeczno-kulturowe (2012). W serii „Literatura na ekranie” redagowała tom Lustra i echa. Filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare’a (2017). Obecnie pracuje nad książką o twórczości Quentina Tarantino, a na bezludną wyspę zabrałaby Django i Okno na podwórze Hitchcocka.
Wstęp
Bilety w cenie 5 złotych do nabycia w kasie i na stronie Kina U–Jazdowski.
O cyklu
Klub filmowy {OD–JAZD} to autorski edukacyjno-kinofilski projekt, który już po raz drugi zabiera swych członków w wielką podróż przez niezwykły świat kina. Najwybitniejsze i najgłośniejsze dzieła w historii kinematografii – ale i te bardziej ukryte filmowe skarby – wspólnie w uczestnikami odkrywamy w trwającym dziewięć miesięcy cyklu spotkań.
Tematyczne oraz gatunkowe zróżnicowanie programu umożliwia zapoznanie się z całym kalejdoskopem filmowych zjawisk, tendencji i postaci, dzięki czemu projekt zaraża miłością do kina oraz zachwyca jego bogactwem i różnorodnością.
W filmowe podróże uczestnicy zabierani są przez doświadczonych ekspertów i ekspertki, którzy podczas krótkich prelekcji wprowadzają odbiorców w niezbędne konteksty i wyposażają w narzędzia ułatwiającego odbiór dzieł filmowych.
Współorganizatorem klubu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Więcej informacji o drugiej edycji cyklu na stronie Kina U–Jazdowski.