Na portalu Ninateka.pl w ramach współpracy z festiwalem EnergaCAMERIMAGE – najważniejszym w kraju wydarzeniem poświęconym sztuce operatorskiej – do 26 listopada trwa przegląd filmów stworzonych przez wybitnych polskich operatorów. Chcemy przybliżyć ich twórczość i pokazać jej nieoczywiste oblicze: wielkie hollywoodzkie produkcje, tak różne od klasyki polskiego kina. Ale to nie wszystko – na Ninatece obejrzeć można także wywiady z najważniejszymi polskimi autorami zdjęć, zebrane w cyklu Sztuka widzenia.
Program
Filmy dostępne będą na darmowej platformie VOD Ninateka.pl przez dwa tygodnie, od 12 listopada od godz. 20:00 do 26 listopada do godz. 20:00.
Jolanta Dylewska
Rewizor (reż. Jerzy Stuhr, zdj. Jolanta Dylewska, spektakl)
PO-LIN. Okruchy pamięci (reż. Jolanta Dylewska, zdj. Jolanta Dylewska, Józef Romasz, dokument)
Jerzy Wójcik
Potop (reż. Jerzy Hoffman, zdj. Jerzy Wójcik)
Paweł Edelman
Stasiek (reż. Władysław Pasikowski, zdj. Paweł Edelman, film dyplomowy)
Witold Sobociński
Wszystko na sprzedaż (reż. Andrzej Wajda, zdj. Witold Sobociński)
Ostatni swing (reż. Tomasz Garncarek, muz. Witold Sobociński, boh. W. Sobociński, dokument)
Jerzy Lipman
Ambulans (reż. Janusz Morgenstern, zdj. Jerzy Lipman)
Gangsterzy i filantropi (reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, zdj. Jerzy Liman)
Prawo i pięść (reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, zdj. Jerzy Liman)
Mieczysław Jahoda
Nie lubię poniedziałku (reż. Tadeusz Chmielewski, zdj. Mieczysław Jahoda)
Zygmunt Samosiuk
Sukces (reż. Marek Piwowski, zdj. Zygmunt Samosiuk, Stanisław Niedbalski, dokument)
Korkociąg (reż. Marek Piwowski, zdj. Zygmunt Samosiuk, dokument)
Akademia Pana Kleksa (reż. Krzysztof Gradowski, zdj. Zygmunt Samosiuk)
Bogdan Dziworski
Dwubój klasyczny (reż. Bogdan Dziworski, zdj. Bogdan Dziworski, Krzysztof Ptak, Wit Dąbal)
Widzę (reż. Bogdan Dziworski, dokument)
Fechmistrz (reż. Bogdan Dziworski, dokument)
Kilka opowieści o człowieku (reż. Bogdan Dziworski, dokument)
Kurt Weber
Spacerek staromiejski (reż. Andrzej Munk, zdj. Kurt Weber, dokument)
Baza ludzi umarłych (reż. Czesław Petelski, zdj. Kurt Weber)
Andrzej J. Jaroszewicz
Przegląd Polscy operatorzy w Hollywood
Bardzo Fajny Gigant, reż. Steven Spielberg, 2016
Czwarta władza, reż. Steven Spielberg, 2018
Wszystkie pieniądze świata, reż. Ridley Scott, 2017
Opisy filmów:
Bardzo Fajny Gigant, reż. Steven Spielberg, USA / Wielka Brytania / Kanada 2016, 115 min
Porywająca opowieść o małej dziewczynce i tajemniczym Olbrzymie, który odkrywa przed nią cuda
i sekrety magicznej krainy. Ekranizacja uwielbianej powieści Roalda Dahla, która od dnia swej premiery w 1982 roku wciąż zachwyca czytelników w każdym wieku. Książki Dahla, do których zaliczają się takie tytuły jak „Charlie i fabryka czekolady”, „Kuba i ogromna brzoskwinia”, „Matylda” oraz „Fantastyczny pan lis”, są obecnie dostępne w 58 językach, a ich łączny nakład przekroczył 200 milionów egzemplarzy. Bardzo fajny gigant to wzruszająca i zabawna historia wsparta fantastyczną oprawą wizualną gwarantują niezwykłą filmową przygodę dla całej rodziny.
Czwarta władza, reż. Steven Spielberg, USA 2017, 115 min
Nominowany do Oscara w dwóch kategoriach, oparty na faktach film jednego z najznakomitszych współczesnych reżyserów Stevena Spielberga z Meryl Streep i Tomem Hanksem w rolach głównych. Dwoje wydawców dziennika „The Washington Post” Katherine Graham (Meryl Streep) i Ben Bradlee (Tom Hanks) staje na czele bezprecedensowego starcia amerykańskiej prasy z najwyższymi władzami, walcząc o prawo do ujawnienia szokujących tajemnic, przez cztery dekady ukrywanych przez najwyższe władze USA.
Wszystkie pieniądze świata, reż. Ridley Scott, USA/Wielka Brytania 2017, 132 min
Nominowany do Oscara film Ridleya Scotta. Trzymająca w napięciu opowieść o porwaniu wnuka najbogatszego człowieka świata. Miliarder Jean Paul Getty jest znany z nieustępliwego charakteru
i skąpstwa. Gdy grupa nieznanych sprawców porywa jego ukochanego wnuka i żąda wielomilionowego okupu, Getty odmawia zapłacenia choćby dolara. Zrozpaczona matka porwanego – Gail robi wszystko, by skłonić teścia do zmiany zdania, ale bez skutku. Czas ucieka, a porywacze zaczynają tracić cierpliwość. Życie chłopca wisi na włosku i nic nie wskazuje na to, że uda się jeszcze zapobiec tragedii. Wtedy do drzwi Gail puka tajemniczy mężczyzna twierdząc, że jest wysłannikiem Jean Paula Getty’ego, specjalizującym się w sprawach „nie do rozwiązania”…