Stan wojenny przerwał naturalny proces rozwojowy polskiej kultury, a jego skutki trwały znacznie dłużej niż on sam. Dyskusja na temat skutków stanu wojennego budzi do dziś spory, które zapewne nie skończą się szybko, a konferencja ma na celu zaprezentowanie wystąpień ekspertów o losach filmowców, o filmach, których produkcję przerwano, o tych, które powstały wtedy i o późniejszych realizacjach na ten temat.
Konferencja Kino polskie wobec stanu wojennego, została pomyślana jako rocznicowa wobec tamtego wydarzenia, które dla kina, ale też dla wielu twórców z innych dziedzin, stanowiło traumę, przełom, niekiedy czas straconych szans i regres.
Konferencji towarzyszy trwający od 2 do 13 grudnia w portalu Ninateka.pl przegląd online filmów dotyczących tematyki stanu wojennego.
Program
Wszystkie wystąpienia będą transmitowane w portalu Ninateka.pl!
godz. 10.00–10.30 Piotr Kletowski, Obraz stanu wojennego w kinie polskim i światowym. Omówienie zjawiska na wybranych przykładach
godz. 10.30–11.00 Grzegorz Majchrzak, Obraz stanu wojennego w „Ostatnim promie” i „80 milionach”
godz. 11.00–11.30 Spotkanie z twórcą Waldemarem Krzystkiem
godz. 11.30–12.00 Pytania do referatów, dyskusja
godz. 12.00–13.00 Przerwa
godz. 13.00–13.30 Mateusz Werner Kino stanu wojennego – w kręgu dyskursu władzy
godz. 13.30–14.00 Natasza Korczarowska-Różycka Zezowate szczęście obywatela Jana B. Stan wojenny pomiędzy tragedią i farsą w filmach „Mniejsze zło” i „Obywatel”
godz. 14.00–14.30 Michał Przeperski „Żeby nie było śladów”. Stan wojenny w kinie po blisko 40 latach
godz. 14.30–15.00 Pytania do referatów, dyskusja
godz. 15.00–15.30 Przerwa w obradach
godz. 15.30–16.30 Debata Stan wojenny – w polskim filmie Maria Dłużewska, Antoni Dudek, Waldemar Krzystek, Robert Kostro
godz. 16.30–17.00 Pytania do uczestników debaty
godz. 17.00–17.15 Podsumowanie konferencji, pożegnanie
Moderator: Mikołaj Mirowski, redaktor naczelny kwartalnika „Pleograf”
Wstęp
Wstęp na konferencję jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona (60).
Patronat
Spotkanie odbywa się pod patronatem kwartalnika historyczno-filmowego „Pleograf”
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.
Ilustracja: fotos z filmu Ostatni Prom, reż. W. Krzystek, fot. Renata Pajchel, Fototeka FINA