Wydarzenia
Game Arcade | Games for Impact
30
Listopad
2019
Warsztaty Dorośli

Game Arcade | Games for Impact

Wydarzenie jest częścią Games for Impact – dwudniowego festiwalu poświęconego zaangażowanym społecznie grom wideo.

Sekcja Critical Gaming

Ta sekcja jest poświęcona grom, które poruszają istotne tematy społeczne, ukazują mechanizmy rządzące społeczeństwem i pozwalają na bardziej krytyczne spojrzenie na ważne problemy współczesnego świata. Można tu zagrać w:

A Night in the Woods – Infinite Fall / Finji, 2017

Mae Borowski porzuca studia i wraca do swojego rodzinnego miasteczka. Tu też nie dzieje się dobrze – od czasu, kiedy zamknięto miejscową kopalnię, jest coraz senniej i bardziej ponuro, a perspektyw na lepszą przyszłość nie widać. W pewnym momencie Mae trafia na ślad mrocznej tajemnicy.

This War of Mine – 11bit studios, 2014

Dramatyczny obraz wojny widzianej oczami cywilów, oparty na doświadczeniach ludzi, którzy przeżyli wojny w b. Jugosławii i Syrii.

Frostpunk – 11bit studios, 2018

Symulator zarządzania miastem funkcjonującym w skrajnych warunkach – czy w obliczu morderczego mrozu da się znaleźć równowagę między potrzebami jednostek a przeżyciem całej społeczności?

Not Tonight – PanicBarn, 2018

Ponury, ale niepozbawiony ironii obraz Brexitu – w niedalekiej przyszłości gracz próbuje zarobić na życie jako bramkarz w nocnych klubach w rządzonej przez faszyzującą partię Wielkiej Brytanii.

Cloud Chasers: A Journey of Hope – Blindflug Studios, 2015

Fantastyczna opowieść zakorzeniona w rzeczywistości – historia o ojcu i córce przedzierających się przez pustynię w poszukiwaniu krainy, w której każdy może mieć pod dostatkiem wody, do złudzenia przypomina historie dzisiejszych migrantów.

Bury Me, My Love – The Pixel Hunt, 2017

Historia ucieczki z ogarniętej wojną Syrii opowiedziana za pomocą zwykłego komunikatora w telefonie – gracz odbiera wiadomości opisujące kolejne etapy przerażającej podróży, którą muszą dzisiaj podejmować tysiące ludzi.

Invisible Fist – Failcore, w produkcji

Hybryda gry karcianej i bijatyki. Każdy z nas prowadzi swoją osobistą walkę z Niewidzialną Ręką Rynku; rzecz w tym, że niektórym walczy się łatwiej, a innym trudniej.

Solstice – MoaCube, 2016

Powieść wizualna o zamkniętej społeczności opartej na nierównościach społecznych, w której relacje między uciskającymi a uciskanymi są dużo bardziej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać.

The Game: The Game –Angela Washko, 2018

Gra opowiada, w konwencji symulatora randki, o tym jak działają zawodowi podrywacze – trenerzy uwodzenia. UWAGA! Gra przedstawia sytuacje o charakterze seksualnym, przemoc seksualną i obraźliwy język. Rekomendujemy nadzór rodzicielski.

Sekcja Gaming the Archive

Gry z tej zostały oparte na materiałach dokumentalnych i powstały po to, żeby przybliżać wiedzę o przeszłości. Można wśród nich znaleźć:

Attentat 1942 – Uniwersytet Karola w Pradze/Czeska Akademia Nauk, 2017

Wielokrotnie nagradzana interaktywna lekcja historii, opowiadająca o konsekwencjach zamachu na Reinharda Heydricha w roku 1942. Bohater gry odkrywa przeszłość poprzez rozmowy z członkami swojej rodziny, ich znajomymi i sąsiadami – naocznymi świadkami wydarzeń, z których każdy ma inną wizję tego, co się wydarzyło.

11-11: Memories Retold – Digixart, 2018

Oparta na autentycznych relacjach i listach z frontu I Wojny Światowej historia o losach dwóch żołnierzy walczących po przeciwnych stronach konfliktu. Kontrastem dla okrucieństw wojny jest oprawa graficzna, wzorowana na malarstwie impresjonistycznym.

Detention – Red Candle, 2017

Gra opowiadająca o Białym Terrorze na Tajwanie – okresie represji wobec podejrzanych o współpracę z kontynentalnymi Chinami, w którym odebrano życie tysiącom Tajwańczyków. Opowieść o bolesnej przeszłości miesza wątki historyczne z elementami folkloru, a wszystko to w konwencji znanej z azjatyckich horrorów.

We. The Revolution – Polyslash/Klabater, w produkcji

Gra o trudnych decyzjach podejmowanych przez sędziego działającego w czasie Rewolucji Francuskiej. Czy kiedy salę wypełnia rozwścieczony tłum, a stronnictwa polityczne chętnie sadzają niepokornych sędziów na ławie oskarżonych, da się jeszcze wydawać sprawiedliwe wyroki?

My Child Lebensborn – Sarepta Studio, 2018

Gracz wciela się w rolę rodzica, który w 1951 ma za zadanie wysłać do szkoły i opiekować się swoim adoptowanym dzieckiem, którego pierwsza lata życia naznaczył Lebensborn – hitlerowski program nazywany „fabryką dzieci”. Jak piętno „hitlerowskiego dziecka” wpłynie na szkolne losy małego człowieka?

My Memory of Us – Juggler Games, 2018

Na pierwszy rzut oka – baśniowa opowieść o przyjaźni chłopca i dziewczynki, którzy walczą o przetrwanie w czasie najazdu ponurej armii złego czarnoksiężnika. Na drugi – próba stworzenia metaforycznej opowieści o Holocauście widzianym oczami dziecka.

Never Alone (Kisima Ingitchuna) – Upper One Games/E-Line Media, 2014

Gra platformowa o nietypowej parze – dziecku i lisie polarnym – przemierzającej zaśnieżoną krainę, w której rzeczywistość miesza się z mitologią. Dodatkiem do gry są nagrania dokumentalne z udziałem alaskańskich Inuitów, przedstawiające ich tradycje i wierzenia.

Inkulinati – Yaza Games, w produkcji

Gra taktyczna rozgrywająca się na marginesach średniowiecznego rękopisu. Nie powinno więc dziwić to, że walczą ze sobą króliki i psy, a zamiast krwi leje się atrament.

Sekcja Games for Health

Ta sekcja jest poświęcona grom podejmującym temat zdrowia i choroby – albo po to, żeby pogłębiać społeczną świadomość dotyczącą konkretnych chorób, albo po to, żeby wspomagać ich terapię. Tu będzie można zagrać w następujące gry:

Anamorphine – Artifact 5, 2018

Przechodzący załamanie nerwowe bohater przenosi się między światem realnym a oniryczną przestrzenią wspomnień i wyobrażeń. Gracz przemierza te przestrzenie wraz z nim w środowisku VR.

Indygo – Pigmentum Game Studio, 2017

Gra przygodowa pozwalająca graczom wcielić się w człowieka cierpiącego na depresję. Wybory, jakich dokonujemy w trakcie gry, mają zasadniczy wpływ na jej zakończenie.

That Dragon, Cancer – Numinous Games, 2016

Gra-wspomnienie, opowiadająca o odchodzeniu syna jej twórców – Amy i Ryana Greenów. Próba odnalezienia sensu i nadziei w obliczu bezlitosnej choroby nowotworowej.

Hellblade: Senua’s Sacrifice – Ninja Theory, 2017

Ponura, ale i piękna opowieść o celtyckiej wojowniczce Senui udającej się w zaświaty, żeby odzyskać ukochanego. A jednocześnie – niezwykle sugestywny obraz psychozy, przygotowany w konsultacji z neurologami i osobami doświadczającymi tego zaburzenia.

My Brother Rabbit – Artifex Mundi, 2018

Gra opowiada o zmaganiach dziewczynki z chorobą. Gdy rodzice poszukują tradycyjnych metod leczenia, brat zwraca się ku najpotężniejszej dziecięcej broni – wyobraźni, by z odwagą stawić czoła trudnej sytuacji.

What Remains of Edith Finch – Giant Sparrow / Annapurna Interactive, 2017

Edith eksploruje ogromną posiadłość rodziny Finchów, próbując zrozumieć dlaczego jako jedyna pozostała przy życiu. Gra o „najbardziej nieszczęśliwej rodzinie w Ameryce”, poruszająca tematy żałoby, śmierci, rodzinnych tajemnic  i dziedziczenia emocji.

Sekcja XR for Impact

W tej części – znajdującej się wyjątkowo na II piętrze w salach Wielka Gra, Vinyl i MP3 – można zapoznać się z projektami filmowymi stworzonymi w ramach inicjatywy Oculus VR for Good, skupionej na wspieraniu twórców postrzegających wirtualną rzeczywistość jako sposób na ulepszenie świata, a także z aplikacją edukacyjną wykorzystującą okulary Hololens. Na festiwalu Games for Impact pojawią się:

Floreo – Floreo, Inc., 2018

Aplikacja wspomagająca terapię dzieci chorych na autyzm za pomocą technologii VR. Szereg symulowanych sytuacji – od egzotycznej wycieczki po rozmowę z policjantem – pozwala dziecku rozwijać kompetencje społeczne i komunikacyjne.

Holoanatomy – Case Western Reserve University, 2017

Aplikacja wykorzystująca HoloLens – okulary do rzeczywistości rozszerzonej firmy Microsoft – do nauki anatomii dla studentów medycyny.

Smart City: Clean Energy, Ong Innovations, 2018

Aplikacja, w której można się przyjrzeć funkcjonowaniu miasta przyszłości, korzystającego z energii wiatrowej, słonecznej i geotermalnej. Miasto wyrasta wprost przed użytkownikiem – podobnie jak trójwymiarowe wizualizacje danych o populacji czy promieniowaniu słonecznym.

Meeting a Monster, reż. Gabriela Arp, 2018

Filmowe spotkanie z Angelą King, kiedyś zaangażowaną w ruch białej supremacji, a dziś – opowiadającą o tym, co nią wówczas kierowało i co sprawiło, że zmieniła swój sposób myślenia.

The Hidden, reż. Lindsay Branham, 2018

Historia o współczesnym niewolnictwie – przedstawiciele indyjskiego rządu we współpracy z aktywistami z International Justice Mission podejmują próbę uwolnienia rodziny zmuszonej do katorżniczej pracy w kamieniołomach.

The Evolution of Testicles, reż. Ryan Hartsell, 2018

Frywolny tytuł i garść żartów na temat tego, co panowie noszą w spodniach, ale w tle temat, który nie jest ani frywolny, ani wesoły – rak jąder, choroba wciąż dla wielu wstydliwa na tyle, że boją się o nią pytać lekarza.

Authentically Us, reż. Jesse Ayala, 2018

Trzy dokumentalne filmy VR, które opowiadają o osobach transpłciowych – aktywistach mieszkających w Stanach Zjednoczonych i podejmujących w swoich środowiskach działania na rzecz otwartości i bezpieczeństwa.

Wstęp

Dostęp do stanowisk w sekcjach znajdujących się w sali Mediateki na parterze (Critical Gaming, Gaming the Archive i Games for Health) jest możliwy w godzinach 10.00-20.30 w piątek oraz 10:00-20:00 w sobotę. Wstęp jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji.

Wstęp na sekcję XR for Impact znajdującą się na II piętrze w salach Wielka Gra, Vinyl i MP3 jest bezpłatny, ale wymaga rejestracji podczas festiwalu na specjalnie oznaczonym stanowisku znajdującym się na parterze. Zapraszamy w godzinach 10.00-20.00 w piątek oraz 13.30-20.00 w sobotę.

Uwaga – lista gier może ulec zmianie.