Jazz i Film po dekadach rozłąki znów zagrają̨ razem! Inauguracja nowego festiwalu poświęconego muzyce jazzowej w polskiej kinematografii już 8 i 9 października w siedzibie Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego przy ul. Wałbrzyskiej 3/5. Festiwal JAZZ W FILMIE.PL organizowany przez Fundację Popularyzacji Muzyki Jazzowej EuroJAZZ to niepowtarzalna okazja dla wszystkich miłośników jazzowej muzyki filmowej. Podczas dwudniowego festiwalu zobaczymy najciekawsze polskie filmy – od animacji i krótkich metraży, po filmowe fabuły, w których muzyka jazzowa stanowi ważną muzyczną ilustrację. Wstęp wolny!
Program
Wstęp bezpłatny, obowiązuje rejestracja poprzez formularz dostępny poniżej. Na wydarzenie godz. 12.00 obowiązuje osobna rejestracja w zalinkowanym artykule.
godz. 12.00 PORANEK DLA DZIECI | JAZZ W KRESKÓWKACH (OSOBNA REJESTRACJA)
Kaśka i Baśka i welocyped, reż. Alina Maliszewska, muz. Janusz Muniak, 1973, 10 min
Kaśka i Baśka w dyskotece, reż. Alina Maliszewska, muz. Adam Makowicz, 1974, 10 min
Kaśka i Baśka. Pyszne ciacha, reż. Alina Maliszewska, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1980, 10 min
Przechadzka, reż. Marek Goebel, muz. Zbigniew Namysłowski, 1976, 10 min
Miś Uszatek, reż. Lucjan Dembiński, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1962, 9 min
Nie drażnić lwa, reż. Tadeusz Wilkosz, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1960, 10 min
Ostrożność, reż. Jerzy Kotowski, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1957, 8 min
Przez dziurę w ścianie, reż. Alina Maliszewska, muz. Włodzimierz Nahorny, 1977, 10 min
godz. 17.00 DZIEŃ KOMPOZYTORSKI – WŁODZIMIERZ NAHORNY
wprowadzenie: Andrzej Winiszewski
Jej Portret, reż Mieczysław Waśkowski, muz. Jan Ptaszyn Wróblewski, Włodzimierz Nahorny, 1974
Film Mieczysława Waśkowskiego to jedno z najciekawszych dzieł filmowych z wykorzystaniem jazzu jako muzycznej ilustracji w historii polskiego kina, a tytułowa kompozycja Włodzimierza Nahornego to bodaj najbardziej rozpoznawalny polish standard w historii polskiej piosenki. Mimo że jako autora muzyki do filmu Jej portret wskazano Jana Ptaszyna Wróblewskiego, to jednak sam materiał muzyczno-dźwiękowy składający się na całość muzycznej ilustracji stworzony został przez W. Nahornego. Pytany o to J. Wróblewski tak odpowiadał z wrodzoną sobie swadą: Ja się do tego filmu nie przyznaję. Włodzio Nahorny jest autorem tej muzyki. Kiedy w trakcie realizacji filmu wyjeżdżał grać na statek, zwalił mi to na łeb w celu przygotowania i nagrania całości, a przecież z góry wiadomo było, jaka i czyja będzie ta muzyka. Piosenka do słów Jonasza Kofty pod tym samym tytułem stała się hitem, wykorzystanym w co najmniej ośmiu innych polskich filmach. Jednak film Waśkowskiego został niemal zapomniany.
Spotkanie z Włodzimierzem Nahornym
Nahorny Rondo, reż. Ryszard Wróblewski, muz. Włodzimierz Nahorny, 1972
Muzyczna wizytówka Włodzimierza Nahornego, multiinstrumentalisty, kompozytora i improwizatora prezentującego się tu w różnych specjalnościach (saksofon, flet, fortepian). Wszystkie były mu bardzo bliskie. Jednak życiowym wyborem stał się fortepian. Film Ryszarda Wróblewskiego rozpoczyna fortepianowa wersja największego przeboju W. Nahornego Jej portret w niemal kanonicznym brzmieniu i instrumentalnym wykonaniu z fortepianem i małym zespołem smyczkowym. Nahorny w kolejnych kadrach zmienia instrumenty, zmieniają się zespoły akompaniujące, pojawiają się nowe postaci polskich jazzmanów. I tu bezcenna wartość filmu Nahorny Rondo objawia się w pełnym blasku. Widzimy największe autorytety polskiej szkoły jazzowego saksofonu: Zbigniewa Namysłowskiego, Janusza Muniaka, Zbigniewa Seiferta i Tomasza Szukalskiego, akompaniujące soliście – Włodzimierzowi Nahornemu grającemu tu m.in. na swoim słynnym alcie. Wśród polskich jazzmanów pojawiają się na planie filmu także Tomasz Stańko, Janusz Stefański i Janusz Kozłowski.
godz. 19.00 PO ŚLADACH MELOMANÓW JERZEGO DUDUSIA MATUSZKIEWICZA
Wprowadzenie: Andrzej Winiszewski
Spotkanie z Igorem Mertynem
Na zawsze melomani, reż. Rafał Mierzejewski, 2021 (PREMIERA FESTIWALOWA)
Film Rafała Mierzejewskiego wg scenariusza Igora Mertyna jest powrotem do lat 50., czasów wychodzenia polskiego jazzu z mrocznych kulturowych katakumb. Jednocześnie jest spojrzeniem na początki odradzającego się środowiska jazzowego w Polsce z dzisiejszej, współczesnej perspektywy. Bohaterowie filmu to w dużej części świadkowie tamtej dekady, muzycy, którzy często stawiali wówczas swoje pierwsze artystyczne kroki, rozpoczynali późniejsze barwne kariery (Jan Ptaszyn Wróblewski, Przemek Dyakowski, Andrzej Dąbrowski, Wojciech Karolak), ale i filmowcy, baczni obserwatorzy tamtej trudnej rzeczywistości (Janusz Majewski, Feliks Falk). Wielkim nieobecnym tego filmu jest Jerzy Duduś Matuszkiewicz (zmarł w lipcu 2021 roku), twórca Melomanów, pionier polskiego jazzu, filmowiec i kompozytor najbardziej rozpoznawalnych tematów filmowych w dziejach polskiego kina. Na zawsze Melomani to bardzo potrzebny film, który pozostanie na lata i być może dekady ważnym głosem w historii polskiej filmografii jazzowej.
Wstęp
Wstęp bezpłatny, rejestracja obowiązkowa. Formularz rejestracyjny dostępny poniżej.
Limit miejsc został wyczerpany.