Jak filmowcy portretowali stolicę? W jakich miejscach najczęściej rozgrywały się najważniejsze sceny? Czy ich wygląd, przedstawiany na ekranie, pokrywał się z rzeczywistością? Zapraszamy na cykl przedwojennych filmów fabularnych z Warszawą w roli głównej.
W maju zapraszamy na film Jego ekscelencja subiekt (1933) w reżyserii Michała Waszyńskiego, który zaprezentujemy z taśmy 35 mm. To komedia romantyczna z podwójną rolą Eugeniusza Bodo i muzyką Henryka Warsa.
Jego ekscelencja subiekt, reż. Michał Waszyński, 81 min., 1933, Polska
Jurek Czerwoński (Eugeniusz Bodo), subiekt jednej z wielkich firm konfekcyjnych, dzięki swej miłej powierzchowności i zaletom towarzyskim jest ulubieńcem klienteli i swoich szefów. Na skutek zbiegu okoliczności w wieczór sylwestrowy trafia na przyjęcie do przemysłowca Poreckiego. Wzięty za oczekiwanego radcę Chełmońskiego z Ameryki, wzbudza zainteresowanie zebranych. Flirt z córką gospodarzy Anią z czasem przeradza się w gorącą wzajemną miłość.
Ważną rolę w filmie gra Warszawa: Dom Mody Bogusława Hersego przy ul. Marszałkowskiej, kawiarnia „Adria” przy ul. Moniuszki, ulice: Krakowskie Przedmieście, Traugutta, Kolonie Staszica i Lubeckiego.
W jednej z początkowych sekwencji filmu kamera, umieszczona na samochodzie, „prowadzi” od Rynku Starego Miasta przez Trakt Królewski w stronę Śródmieścia. Dzięki niej możemy zobaczyć ruch uliczny, przechodniów, zwykłe życie przedwojennej Warszawy.
Lista projekcji w ramach cyklu:
Pełna informacja o seansach w Kinie Iluzjon znajduje się na stronie kina.
23.05, godz. 15.00 Jego ekscelencja subiekt (reż. Michał Waszyński, 81 min., 1933, Polska)