„Dybuk”, reż. M. Waszyński | Romantyczne duchy i polskie kino | Dzień #4

Ostatniego dnia przeglądu wątków romantycznych w polskim kinie zapraszamy Państwa na niezwykły film Michała Waszyńskiego Dybuk (1937), oparty na dramacie Szymona An-skiego pod tym samym tytułem (1914).

Program

Pokazowi towarzyszyć będzie spotkanie z Krzysztofem Kopczyńskim (prof. UW), filmowcem i wykładowcą akademickim, autorem książki Parady.gmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym (2021), a także współautorem (razem z Anną Sajewicz) Dybuka. Opowieści o nieważności świata (2017).

 

godz. 17.30 Dybuk, reż. Michał Waszyński, Polska, 111 min, 1937, Polska

Czteroaktowy dramat Szymona An-skiego, opublikowany w 1922 roku w Wilnie, odniósł wielki międzynarodowy sukces. Ekranizacja Waszyńskiego przywołuje świat chasydów z ich wiarą w nadprzyrodzone siły, które są integralną częścią życia codziennego. Osią akcji filmu jest niespełniona obietnica dwóch ojców o połączeniu węzłem małżeńskim swoich dzieci – Lei i Chonena. Powracający po latach tułaczki Chonen staje się świadkiem przygotowań do ślubu przyrzeczonej mu dziewczyny, Lei. Chłopak zaczyna wątpić w istnienie Boga i niespodziewanie umiera. W dniu ślubu w Leę wstępuje Dybuk – duch Chonena, który nie chce się rozstać z ukochaną.

W okresie międzywojennym, szczególnie w drugiej połowie lat 30., powstała ich na polskiej ziemi rekordowa liczba. Ten powszechnie uważany jest za najlepszy. Pełno w nim folkloru i z pietyzmem przedstawionych rytuałów. Cześć pieśni wykonał Gerszon Sirota, kantor Wielkiej Synagogi w Warszawie i światowej sławy wykonawca żydowskiej muzyki wokalnej, a zdjęcia były robione m.in. w Kazimierzu Dolnym. Ta precyzja twórców dała dzieło tak filmowo interesujące, jak i historycznie ważkie.

Wstęp

Bilet na podwójny seans w cenie 28 zł (ulgowy: 24 zł).
Możliwość zakupu biletów na pojedyncze seanse w regularnej cenie 17 zł (ulgowy: 15 zł).
Zakup biletów: https://tiny.pl/wgft9

 

Ilustracja: kadr z filmu Dybuk, reż. M. Waszyński

 

Na przeglądzie poświęconym polskiemu romantyzmowi nie mogło zabraknąć dwóch adaptacji polskiej epopei narodowej – Pana Tadeusza (1834) Adama Mickiewicza. Film Ryszarda Ordyńskiego z 1928 roku był jedną z najważniejszych polskich produkcji przedwojennych. Przypomnimy też Pana Tadeusza Andrzeja Wajdy z 1999 roku.

Program

godz. 17.00 Pan Tadeusz, reż. Ryszard Ordyński, 124 min, 1928, Polska

Film Ryszarda Ordyńskiego jest jedną z największych produkcji dwudziestolecia międzywojennego, a zarazem pierwszą filmową wersją epopei narodowej Adama Mickiewicza. Uroczysta, warszawska premiera Pana Tadeusza odbyła się 9 listopada 1928 roku, w 10. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Udział w niej wzięli najwyżsi dostojnicy państwowi: prezydent Ignacy Mościcki z małżonką, marszałek Józef Piłsudski z rodziną, członkowie Rady Ministrów oraz korpusu dyplomatycznego. Słowo wstępne wygłosił pisarz Juliusz Kaden-Bandrowski.

W filmie wystąpiła czołówka ówczesnych gwiazd polskiego ekranu: Stanisław Knake-Zawadzki, Helena Sulima, Mariusz Maszyński, Stefan Jaracz (sam Ordyński zagrał oficera armii gen. Dąbrowskiego). Scenarzyści filmu, wybitni pisarze: Andrzej Strug i Ferdynand Goetel, wraz z reżyserem postanowili przenieść na ekran żywe obrazy w stylu rysunków Michała Elwiro Andriollego, autora ilustracji do Pana Tadeusza.

 

godz. 19.15 Pan Tadeusz, reż. Andrzej Wajda, 147 min, 1999, Polska

Dzieło polskiego wieszcza, opisujące skomplikowane dzieje Polski z lat 1811-1812, należy do kręgu literatury trudnej do przełożenia na język filmu. Jedyna taka próba została podjęta w 1928 roku przez Ryszarda Ordyńskiego, po nim przez lata nikt nie podjął wyzwania. Zdecydował się na to dopiero Andrzej Wajda, traktując ekranizację eposu narodowego jako zwieńczenie swojej kariery artystycznej.

Powstała piękna, klasyczna adaptacja, łącząca w sobie wartkość akcji, dowcip, urok i poetycką magię. Dbałość o szczegóły scenograficzne sprawiła, że każde ujęcie filmu jest przepięknym obrazem, zaś wiersz Mickiewicza, podawany przez znakomitych aktorów z niezwykłą lekkością, wydaje się być naturalnym dialogiem. Niepowtarzalny nastrój stwarza tu także piękna muzyka Wojciecha Kilara.

Wstęp

Bilet na podwójny seans w cenie 28 zł (ulgowy: 24 zł).

Możliwość zakupu biletów na pojedyncze seanse w regularnej cenie 17 zł (ulgowy: 15 zł).

Zakup biletów: https://tiny.pl/wgft9

 

Ilustracja: kadr z filmu Pan Tadeusz, reż. R. Ordyński

Pierwszego dnia przeglądu Romantyczne duchy i polskie kino zapraszamy na dzieła dialogujące – na zupełnie różne sposoby – z twórczością wielkich romantyków: Johanna Wolfganga Goethego i Adama Mickiewicza.

Program

Filmy poprzedni prelekcja prof. Tomasza Jędrzejewskiego

Tomasz Jędrzejewski, ur. 1984 w Warszawie, adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki UW. Autor książek Literatura w warszawskiej prasie kulturalnej pogranicza oświecenia i romantyzmu (Kraków 2016) i Czytanie “Dziadów” w czterech częściach (Warszawa 2018). Zajmuje się literaturą późnego oświecenia, a także rokokiem, sentymentalizmem i romantyzmem.

 

godz. 17.30 Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza, reż. Tadeusz Konwicki, 109 min, 1989, Polska

Niezwykłe, twórcze odczytanie największego polskiego dramatu romantycznego, nie jest jego wierną adaptacją, a jedynie luźną interpretacją. Jak sugeruje tytuł, to opowieść o „Dziadach”, ale w ujęciu Konwickiego staje się traktatem o znaczeniu tego narodowego dramatu w dziejach Polaków.

Jeśli ktoś chce zrozumieć społeczeństwo polskie, jego paradoksalne czasem zachowanie, powinien czytać Mickiewicza. Etos romantyczny Mickiewicza to coś w rodzaju polskiej religii pełnej nakazów i zakazów moralnych, które rządzą i dziś Polakami – powiedział reżyser.

 

godz. 20.00 Świtezianka, reż. Julia Bui Ngoc, Maia Bui Ngoc, 23 min, 2018, Polska

Świtezianka, krótkometrażowa adaptacja ballady Adama Mickiewicza utrzymana w konwencji thrillera romantycznego, w którym współczesny świat przeplata się ze światem XIX-wiecznych podań ludowych. Głównym bohaterem jest 16-letni Michał, w którym rodzi się pierwsze uczucie do pięknej, lecz tajemniczej dziewczyny. Podążając za nią, odkrywa równoległą, magiczną rzeczywistość i zamieszkującą tam nimfę… czy zdoła uwolnić się od jej zwodniczego uroku i zachować wierność?

Film jest filmową próbą zmierzenia się z balladami Mickiewicza. Tekst wieszcza wykonuje Justyna Święs, muzykę skomponowali: Jarosław Jóźwik i Michał Chęć (Łąki Łan).

 

godz. 20.30 Królewicz Olch, reż. Kuba Czekaj, 101 min, 2016, Polska

Wybitnie utalentowany chłopak jest oczkiem w głowie apodyktycznej matki. Ich więź jest nierozerwalna, są razem przeciwko całemu światu. To jednak tylko pozory… Podczas gdy on chce pozostać zwykłym nastolatkiem, matka wymusza na nim udział w międzynarodowym konkursie naukowym. Gdy on marzy o kolegach i pierwszej dziewczynie, ona decyduje o wyprowadzce do innego miasta, żeby mógł studiować na uniwersytecie. Wszystko się zmienia, kiedy w życiu matki pojawia się nowy mężczyzna, a nastoletni geniusz przestaje być centrum jej świata.

Oryginalny, wysmakowany wizualnie film Kuby Czekaja, jednego z najciekawszych polskich twórców młodego pokolenia, otrzymał Nagrodę Jury Młodych dla najlepszego filmu w konkursie głównym 41. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Wstęp

Bilet na podwójny seans w cenie 28 zł (ulgowy: 24 zł).

Możliwość zakupu biletów na pojedyncze seanse w regularnej cenie 17 zł (ulgowy: 15 zł).

Zakup biletów: https://tiny.pl/wgft9

 

Ilustracja: kadr z filmu Świtezianka, reż. J. Bui Ngoc

Zapraszamy na kolejne spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}. Pokaz filmu Klient (reż. Asghar Farhadi, Francja / Iran 2016, 124’) poprzedzony będzie krótką prelekcją, po filmie dyskusja z udziałem filmoznawczyni Ewy Wiącek.

Klient, reż. Asghar Farhadi, 124 min, 2016, Francja / Iran

Młode małżeństwo wprowadza się do użyczonego przez znajomego mieszkania w centrum Teheranu, nie zdając sobie sprawy, kto był jego poprzednim najemcą. Gdy w nowym lokum kobieta zostaje napadnięta przez nieznanego sprawcę, jej mąż rozpoczyna prywatne śledztwo, za wszelką ceną usiłując dotrzeć do agresora i poznać motywy jego działania. Seria niespodziewanych wydarzeń w dramatyczny sposób zmieni spokojne życie małżonków i wpłynie na łączącą ich relację.
Doceniony na Festiwalu w Cannes (najlepszy scenariusz i najlepsza rola męska), a także nagrodzony drugim w karierze Asghara Farhadiego Oscarem „Klient” to przenikliwy i trzymający w napięciu thriller psychologiczny, opowiadający o cenie walki o prawdę w represyjnym społeczeństwie. Wielowarstwowość i trafność psychologicznych obserwacji reżysera, a także jego głęboka wrażliwość na całe spektrum aspektów ludzkiej egzystencji pozwala odbierać film nie tylko jako opowieść zakorzenioną w irańskiej rzeczywistości, ale niezwykle uniwersalną historię o upokorzeniu, utraconym zaufaniu czy pragnieniu zemsty.

Dyskusja po filmie

Czy twórczość Asghara Farhadiego to kino narodowe, czy transnarodowe? Jak wyglądała twórcza droga reżysera do uzyskania pozycji jednego z najwybitniejszych twórców współczesnego kina irańskiego? W jaki sposób uniwersalny humanizm tworzonych przez niego filmów wybrzmiewa w państwie rygorystycznej cenzury?

Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą ekspertką, dr Elżbietą Wiącek. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest Klient? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.
Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza do siedziby FINA oraz kina Iluzjon na wyjątkowe wydarzenie organizowane z okazji stulecia polsko-argentyńskich stosunków dyplomatycznych. Termin został wybrany nieprzypadkowo – daty te pokrywają się z Argentyńskim Dniem Osadnika Polskiego, świętem obchodzonym corocznie w  Argentynie. Program złożony z panelu iberystów, koncertu Jana Młynarskiego, pokazu tanga, wystawy fotografii Zofii Chomętowskiej i projekcji filmów, dotyczących wzajemnych splotów kulturowych i historycznych Polski i Argentyny, będzie okazją do refleksji nad stosunkami obydwu państw oraz  historii polskiej emigracji w Argentynie.

Program

8 czerwca (środa)

FINA, ul. Wałbrzyska 3/5, Warszawa.

UWAGA! Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona, konieczność rejestracji poprzez formularz (na dole tego artykułu).

 

godz. 18.00 Uroczyste otwarcie wydarzenia przez Ambasador Argentyny Aną Maríą Ramírez

 

godz. 18.00–19.00 Zapowiedź i pokaz filmu Bohaterowie dnia codziennego z udziałem reżyserki filmu Anny Sol Janik i  Anny Stąpór z Ambasady Polski w Buenos Aires

 

godz. 19.00–20.00 Zapowiedź i pokaz filmu Gdzie Bóg rozumie po polsku z reżyserką i producentką TVP Anną Ferens

 

godz. 20.00–21.00 Panel dyskusyjny Migracja z ziem polskich do Argentyny prowadzony przez dr hab. Urszulę Ługowską, Dyrektor Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. Goście: dr hab. Urszula Ługowska, dr hab. Jerzy Mazurek, dr Krzysztof Smolana, Anna Ferens, Anna Sol Janik

 

godz. 21.00 Poczęstunek w stylu argentyńskim z winem

 


9 czerwca (czwartek)

Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50A, Warszawa.

Wstęp biletowany, wejściówki do nabycia na stronie Kina Iluzjon.

 

godz. 18.00 Uroczyste otwarcie wydarzenia i wystawy fotografii W podróży. Argentyna na fotografiach Zofii Chomętowskiej przez Ambasador Argentyny Anę Maríę Ramírez

 

godz. 18.00–19.00 Pokaz tanga argentyńskiego w wykonaniu grupy Xray Dance Group prowadzony przez choreografkę Annę Milej

 

godz. 19.00–20.00 Koncert polskiego tanga Jana Emila Młynarskiego wraz z zespołem BRASS FEDERACJA (Narkotyki)

(więcej…)

Zapraszamy do zwiedzenia jednego z najpiękniejszych kin w Warszawie, Kina Iluzjon – Muzeum Sztuki Filmowej.

Wystawa przedwojennych plakatów

Podczas tego wyjątkowego popołudnia oraz nocy będzie można obejrzeć reprinty plakatów polskich produkcji przedwojennych, takich jak Panienka z Poste-Restante, Piętro wyżej czy Zapomniana melodia. Przygotowana na tę okoliczność wystawa pozwoli zapoznać się z bliska m.in. z przystawką dźwiękową, dzięki której na dawnych projektorach do filmów niemych można było wyświetlać filmy dźwiękowe, a także z przenośną kamerą Kinamo z lat 20., w której mieścił się zapas taśmy pozwalający nagrać ok. 3 minut filmu. Dowiemy się również, czym są tajemnicze bobinki.

Droga taśmy filmowej i Przygody Gapiszona

W sali „Stolica” o każdej pełnej godzinie (pierwszy seans o 16.00, ostatni o 23.00) wyświetlany będzie film opowiadający o tym, jak wygląda droga taśmy filmowej z archiwum, przez dział konserwacji oraz inne miejsca, aż do kabiny projekcyjnej. Seans połączony będzie z pokazem trzech różnych odcinków z serii Przygody Gapiszona, aby widzowie mogli zauważyć różnice pomiędzy filmem pokazywanym z taśmy 16 mm, taśmy 35 mm oraz z DCP, czyli całkowicie cyfrowej, a tym przypadku także odrestaurowanej wersji.

Wykład o historii Kina Iluzjon

W sali „Mała Czarna” będzie można wysłuchać przygotowanego przez filmoznawcę Piotra Śmiałowskiego wykładu na żywo o fascynującej historii kina Iluzjon oraz historii samego budynku, w którym obecnie mieści się kino. Widzimy się o godz. 17.00 i 20.00.

 

Zapraszamy na kolejne spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}. Pokaz filmu Strach na wróble w reżyserii Jerry’ego Schatzberga poprzedzony będzie krótką prelekcją. Po filmie odbędzie się dyskusja z udziałem krytyczki filmowej Dominiki Laszczyk-Hołyńskiej.

Strach na wróble, reż. Jerry Schatzberg, 112 min, 1973, USA

Jak narodził się geniusz Ala Pacino? We współpracy z geniuszem Gene’a Hackmana! Stworzyli jeden z najbardziej tragikomicznych i wzruszających tandemów w historii kina drogi, a może i kina w ogóle?

Były przestępca Max (Hackman) gdzieś w na poboczu amerykańskiej szosy spotyka Liona (Pacino), byłego żołnierza marynarki wojennej. Max jest w drodze do Pittsburgha, planuje otworzyć myjnię samochodową. Lion chce wrócić do żony, którą porzucił, gdy była w ciąży. Zaczynają wędrować razem i – pomimo bardzo różnych charakterów – rodzi się między nimi przyjaźń. Realizacja marzeń okaże się jednak trudniejsza, niż mogli się spodziewać.

Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes Strach na wróble to nie tylko przejmująca dekonstrukcja iluzoryczności idei American Dream, ale i przewrotny komentarz do wielkiej kontestacji lat sześćdziesiątych. Wybitne kreacje aktorskie Hackmana i Pacino to już nie poszukujący wolności buntownicy, ale życiowi rozbitkowie, których największym marzeniem jest dotarcie do bardzo zwyczajnego celu i zakończenie tułaczki. Umiejętne sportretowanie rodzącej się pomiędzy bohaterami relacji czyni Stracha na wróble jednym ze sztandarowych przykładów nurtu tzw. buddy movie, a konfrontacja dwóch życiowych filozofii – racjonalizmu i szaleństwa po niemalże pięćdziesięciu latach od premiery wciąż fascynuje i zachęca do nowych interpretacji.

Dyskusja po filmie

Co odróżnia Strach na wróble od klasycznego filmu drogi? Czy film stanowi realizację idei kina kontestacji amerykańskiej czy raczej ich zaprzeczenie?
Czym jest buddy movie?

Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą klubową ekspertką Dominiką Laszczyk-Hołyńską. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest Strach na wróble? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.
Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

 

Ilustracja: kadr z filmu Strach na wróble

Wiosna, panie sierżancie, reż. Tadeusz Chmielewski, 98 min, 1974, Polska

Bohaterem kolejnej odsłony cyklu Mistrzowie komedii w Klubie Seniora jest jeden z mistrzów polskiej komedii – Tadeusz Chmielewski, autor takich filmów jak Ewa chce spać, Jak rozpętałem drugą wojnę światową i Nie lubię poniedziałku. W Iluzjonie pokażemy nieco mniej znaną komedię twórcy pod tytułem Wiosna, panie sierżancie, rozgrywającą się w latach 50. w małym miasteczku. Tytułowy bohater, sierżant MO Władysław Lichniak, przygotowuje się do zdawania matury. Obywatele, ceniący i szanujący swojego komendanta, chcąc jak najbardziej pomóc mu w uzyskaniu pozytywnego wyniku, dlatego ograniczają swoje występki i drobne wykroczenia. Tymczasem Lichniak poznaje młodą urzędniczkę pocztową, Helę, w której szybko się zakochuje…

O cyklu

W tym sezonie zaprezentujemy najwspanialsze komedie kina europejskiego, choć nie zabraknie również mocnych akcentów zza oceanu. Wśród gwiazd, które zobaczymy na ekranie Sali Stolica, m.in. Fernandel, Peter Sellers oraz Louis de Funès, za kamerą – Frank Capra i Leonid Gajdaj, a po obu stronach – niezrównani Mel Brooks i Jacques Tati.

 

Ilustracja: kadr z filmu Wiosna, panie sierżancie, reż. T. Chmielewski, Fototeka FINA

Zapraszamy na kolejne spotkanie Klubu Filmowego {OD–JAZD}.  Pokaz filmu Ziemia obiecana Andrzeja Wajdy poprzedzony będzie krótką prelekcją. Po filmie odbędzie się dyskusja z udziałem krytyka filmowego i historyka Lesława Czaplińskiego.

Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda, 179 min., 1975, Polska

Są młodzi, pełni energii, nadziei i złudzeń. Chcą zawojować świat!

Łódź, europejska stolica bawełny, koniec XIX wieku. Trzej przyjaciele Karol, Maks i Moryc zakładają fabrykę. Ale realizacja upragnionego celu będzie trudniejsza, niż sądzili, a ceną walki o wielką fortunę okaże się rezygnacja z młodzieńczych ideałów i przejmowanie bezwzględnych reguł rodzącego się kapitalizmu w jego najdzikszej wersji.

Najlepszy polski film wszech czasów tak określa się zrealizowaną przez Andrzeja Wajdę z zapierającym dech rozmachem filmową adaptację powieści laureata Nagrody Nobla Władysława Reymonta. Epicka, piękna i okrutna opowieść o cenie sukcesu, w której zobaczyć możemy plejadę polskich aktorów prawdopodobnie w swych życiowych rolach trójki zaprzyjaźnionych przemysłowców: Polaka (Daniel Olbrychski), Żyda (Wojciech Pszoniak) i Niemca (Andrzej Seweryn), a także w rolach drugoplanowych, z Kaliną Jędrusik na czele.

Nominowane do Oscara dzieło to także przejmujący obraz dylematów, których znaczenie nie przemija, a może nawet narasta…

Dyskusja po filmie

Czy Ziemia obiecana to rzeczywiście najlepszy polski film wszech czasów? W czym tkwi sekret adaptacji doskonałej? Dlaczego film Wajdy w niektórych kręgach w USA zyskał opinię „antysemickiego”?

Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertem naszego klubu, krytykiem filmowym i historykiem, Lesławem Czaplińskim. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której to Wy będziecie mogli zadawać pytania lub dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Ziemia obiecana? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.

Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

 

Ilustracja: kadr z filmu Ziemia obiecana, reż. A. Wajda

Zapraszamy na kolejne spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}. Pokaz filmu Okno na podwórze Alfreda Hitchcocka poprzedzony będzie krótką prelekcją. Po filmie dyskusja z udziałem historyczki literatury i filmu dr Marioli Dopartowej.

Okno na podwórze, reż. Alfred Hitchcock, 112 min., 1954, USA

Fotograf łamie nogę i zostaje przykuty do inwalidzkiego wózka. By zabić nudę, zaczyna obserwować życie sąsiadów z okna swego mieszkania. Pewnego razu jest świadkiem bardzo niepokojącego wydarzenia, podejrzewa, że w mieszkaniu jednego z sąsiadów dokonano morderstwa. Przy pomocy swej przyjaciółki rozpoczyna śledztwo, które doprowadzi do jednego z najbardziej emocjonujących zakończeń w historii kina.

Alfred Hitchcock, arcymistrz gatunku w jednym ze swoich najlepszych filmów. W stosunkowo skromnej inscenizacji pokazuje, co w jego kinie najważniejsze: napięcie, które współtworzy gorączkowa praca naszej wyobraźni. Mamy tu sensacyjną intrygę i modelowo skonstruowane suspensy. Do tego autotematyczną refleksję nad istotą kina jako narzędzia do podglądania rzeczywistości. Przejmujące kreacje Jamesa Stewarta i Grace Kelly, największych gwiazd epoki kina klasycznego, sprawiają, że Okno na podwórze to obowiązkowa pozycja każdego kinomana.

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.

Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

 

Ilustracja: kadr z filmu