Vittorio De Seta. Pokaz filmów dokumentalnych

Vittorio De Seta, urodził się w 1923 roku w Palermo na Sycylii. W latach powojennych pracował jako asystent dyrektora przy kilku włoskich produkcjach. Wtedy też, postanowił zrealizować filmy dokumentalne – obserwacje życia mieszkańców wsi południowych Włoch, które, zarówno pod względem tematu, jak i metody realizacji, znacząco odbiegają od standardowych włoskich produkcji z lat 50.

Nietypowe kino De Sety okazało się inspiracją dla największych twórców – Pier Paolo Pasolini przyznał, że to właśnie filmy De Sety miały kluczowy wpływ na jego Ewangelię według Świętego Mateusza (1964) i mianował reżysera „poetą rzeczywistości”.

Pięć pierwszych dokumentów, w tym nagrodzony na festiwalu w Cannes Isole di fuoco, powstało w latach 1954-1955.

Filmy te prezentują codzienne zajęcia sycylijskich górników, rybaków, chłopów, czy, przepięknie sfilmowane, spokojne, a jednocześnie pełne napięcia oczekiwanie mieszkańców Stromboli na erupcję wulkanu. Filmy zrealizowane w latach późniejszych, 1958-1959, to zgłębianie terenów Sardynii oraz Kalabrii – m. in. kronika codzienności sardyńskich kobiet oraz obraz rytualnej pracy pasterzy podczas trudnych zimowych miesięcy. Wzmocnienie autentyczności filmów, De Seta osiągnął poprzez bezpośrednią rejestrację dźwięku. Był pierwszym włoskim reżyserem wykorzystującym tę technikę, prezentując krajobraz akustyczny wszystkich filmowanych obrazów.

W 2020 roku filmy zostały odrestaurowane cyfrowo w standardzie 4K w laboratorium L’Immagine Ritrovata przez Cineteca di Bologna oraz The Film Foundation, przy wsparciu finansowym George Lucas Family Foundation.

Zapraszamy do kina Iluzjon na pokaz poprzedzony prelekcją.

Lista filmów:

Sezon na miecznika, Włochy, 1955

Wyspy ognia, Włochy, 1954

Solfatara, Włochy, 1955

Wielkanoc na Sycylii, Włochy, 1955

Rolnicy morza, Włochy, 1955

Złota przypowieść, Włochy, 1955

Dzień w Barbagii, Włochy, 1958

Łodzie rybackie, Włochy, 1958

Pasterze z Orgosolo, Włochy, 1958

Zapomniani, Włochy, 1959

 

Ilustracja: kadr z filmu Rolnicy morza, reż. Vittorio De Seta

Dochodzenie ochrony praw autorskich na drodze sądowej jest procesem długotrwałym i kosztownym, wymagającym dużego zaangażowania oraz nie dającym pewności wyniku. Jakie instrumenty zostały stworzone dla powstrzymania naruszających w internecie? Komu przysługuje prawo korzystania z tych interesów i kiedy administrator strony nie może odmówić? Czy istnieje różnica blokowania naruszeń na stronach internetowych będących prasą lub w social mediach? Na te i inne pytania można będzie uzyskać odpowiedź w trakcie szkolenia.

Prowadząca

Ksenia Kakareko, doktor hab. nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Mediów WDIiB UW, specjalista ds. badań i rozwoju FINA, członek zarządu SDiW REPROPOL (ozz).

Zapisy

Szkolenie odbywa się poprzez platformę ZOOM.

Udział w nim jest bezpłatny, ale wymaga rejestracji przez poniższy formularz.

Liczba miejsc ograniczona.

Rejestracja zakończona.

Na zdjęciu: Ksenia Kakareko, fot. materiały FINA

Ostatni etap, reż. Wanda Jakubowska, 111 min., 1947, Polska

Przed filmem prelekcję wygłosi Iga Harasimowicz z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Epicka opowieść o życiu i walce bohaterskich kobiet różnych narodowości, więźniarek Auschwitz-Birkenau. Film ma luźną konstrukcję, akcja obejmuje kilka równoległych wątków. Marta jest polską Żydówką, tłumaczką, działała w obozowym ruchu oporu; ginie podczas próby ucieczki. Rosyjska więźniarka – lekarka Eugenia, próbująca rzeczywiście ratować chorych, zostaje poddana torturom i stracona. Niemiecka komunistka Anna trafia do obozowego bunkra. Tragiczne losy więźniarek, zdziczenie i sadyzm niemieckiej załogi obozu – ten syntetyczny obraz rzeczywistości oświęcimskiej przekazała była więźniarka Oświęcimia – Wanda Jakubowska.

Pierwszy polski film, który wszedł na ekrany w ponad pięćdziesięciu krajach i który prasa światowa uznała za dzieło wielkiego formatu. Jeden z najbardziej wstrząsających filmów na temat drugiej wojny światowej. Zrealizowany w autentycznej scenerii obozu.

Digitalizacja i restauracja cyfrowa filmu Ostatni etap została wykonana w 2019 roku w pracowniach FINA we współpracy ze Studiem Filmowym TOR (obecnie WFDiF). Do czasu podjęcia prac nad filmem był on dostępny dla widzów jedynie w postaci kopii pokazowej 35 mm oraz w wersji SD, powstałej w wyniku zgrania kopii pozytywowej za pomocą telekina. W obu przypadkach film posiadał ubytki w klatkach, obraz był bardzo zaciemniony, a dźwięk charakteryzował się występowaniem licznych hałasów i trzasków. Niektóre dialogi, istotne dla zrozumienia fabuły filmu, były wręcz niesłyszalne. W archiwum FINA nie zachował się ani negatyw filmu Ostatni etap, ani żadna z wytworzonych na podłożu łatwopalnym w latach 40. kopii dystrybucyjnych. Na potrzeby realizacji projektu zeskanowano w standardzie 4K i przebadano sześć materiałów pozytywowych i negatywowych. Za podstawę rekonstrukcji obrazu i dźwięku przyjęto kontrnegatyw. W celu uzyskania najpełniejszej wersji filmu braki w klatkach zostały uzupełnione z nośników pozytywowych.

Światowa repremiera odrestaurowanego filmu odbyła się w lutym 2020 roku na festiwalu filmowym Berlinale, w sekcji Berlinale Classics.

Restauracja cyfrowa filmu Ostatni etap była współfinansowana przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.


Nominacja do nagrody FOCAL International Award 2021 w kategorii Najlepsza rekonstrukcja!

 

Błędnie określa się wygaśnięcie praw autorskich majątkowych z przejściem do domeny publicznej. W trakcie spotkanie zostaną przedstawione różnice tych pojęć oraz skutki tych różnic. Istnieje także mit, że po wygaśnięciu praw autorskich majątkowych nie ma już żadnych ograniczeń w korzystaniu z takiej twórczości. Przedstawione zostaną prawa i obowiązki użytkownika twórczości prawa autorskie majątkowe do której wygasły. Omówione będą także uprawnienia spadkobierców twórcy, a także organizacji zbiorowego zarządzania prawa autorskimi oraz stowarzyszeń reprezentujących twórców. Ponadto poruszone zostanie zagadnienie uprawnień instytucji posiadających w swoich zbiorach utwory, do których wygasły prawa autorskie majątkowe.

Prowadząca

Ksenia Kakareko, doktor hab. nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Mediów WDIiB UW, specjalista ds. badań i rozwoju FINA, członek zarządu SDiW REPROPOL (ozz).

Zapisy

Udział w szkoleniu jest bezpłatny.

Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem platformy ZOOM.

Liczba miejsc ograniczona (60). Warunkiem udziału jest wypełnienie formularza.

Rejestracja zakończona.

 

Na zdjęciu: Ksenia Kakareko, mat. FINA

Po długim okresie spotkań online, spragnieni spotkań na żywo i wizyt w prawdziwym kinie, z końcem sezonu wracamy z Klubem Seniora do Kina Iluzjon. Podczas ostatniego pokazu przed wakacjami zapraszamy na spotkanie z twórczością wybitnego amerykańskiego aktora, Dustina Hoffmana, oraz na film Tootsie w reż. Sidneya Pollacka, w którym Dustin Hoffman brawurowo wcielił się w podwójną rolę ekscentrycznego aktora i pełnej kobiecego uroku gwiazdy opery mydlanej.

Program

godz. 11.00  Prelekcja Andrzeja Bukowieckiego


godz. 11.20-13:15  Pokaz filmu Tootsie

 

Tootsie, reż. Sidney Pollack, 1982, 116 minut

Ciesząca się od blisko czterech dekad niesłabnącym powodzeniem komedia satyryczna portretująca nowojorskie środowisko ludzi teatru, kina i telewizji, była pomysłem samego Dustina Hoffmana, pragnącego zadedykować film wszystkim aktorom, których talent nie został doceniony.

Główny bohater filmu, Michael Dorsey (Dustin Hoffman) ma świadomość swoich aktorskich umiejętności, jednak nie potrafi utrzymać się w zawodzie z powodu trudnego charakteru. Dopiero przebranie za kobietę zmienia jego sytuację i przynosi upragnioną popularność, ale także prawdziwą miłość, która ostatecznie zmusza go do zrzucenia maski. Grająca obiekt westchnień bohatera Jessica Lange otrzymała Oscara za rolę drugoplanową, a sam film – aż dziesięć nominacji.

O cyklu

Klub Seniora | I kino stworzyło… gwiazdy

W tym sezonie zapraszamy na spotkania z wielkimi męskimi gwiazdami kina. Kurator cyklu, Andrzej Bukowiecki, przed każdą projekcją opowie o bohaterach zbiorowej wyobraźni: bożyszczach kobiet, polskich wirtuozach sceny i ekranu, o najciekawszych aktorach Hollywood i kina europejskiego.

 

Ilustracja: kadr z filmu Tootsie, reż. Sidney Pollack

Zapraszamy do udziału w konferencji poświęconej zagadnieniu wizerunku. Jego wykorzystanie budzi kontrowersje od dawna, ale pandemia nie tylko wyostrzyła stare problemy i stworzyła nowe. Wydarzenia stacjonarne przeniosły się do rzeczywistości online. Coraz więcej usług jest świadczonych z użyciem sztucznej inteligencji.

Konferencja ma na celu uporządkowanie informacji dotyczącej wizerunku, jego ochrony oraz możliwość przetwarzania, wykorzystywania i przechowywania wizerunku innych osób. Ponadto spotkanie umożliwi przedstawicielom branży GLAM zadanie pytań fachowcom i rozwiązanie głównych problemów, które ujawnił bardziej ostro w okres pandemii.

Planowani uczestnicy:

dr hab. Ksenia Kakareko (Uniwersytet Warszawski)

dr Joanna Buchalska (Akademia Leona Koźmińskiego)

prof. dr hab. Grzegorz Tylec (Katolicki Uniwersytet Lubelski JPII)

prof. zw. dr hab. Jacek Sobczak (Uniwersytet im. Jana Długosza w Częstochowie)

 

Konferencja będzie transmitowana za pośrednictwem serwisu  Facebook, strony FINA Wałbrzyska 3/5.

22 lutego tego roku Giulietta Masina – muza Federica Felliniego – skończyłaby 100 lat. Była jedną z najbardziej utalentowanych i nagradzanych aktorek dużego ekranu i pracowała z najlepszymi reżyserami, m.in. z Robertem Rossellinim czy Giorgiem Bianchim. „Doskonały klaun” – tak ją nazwano, kiedy zaprezentowała światu wspaniałą, Oscarową interpretację Gelsominy w filmie La Strada. Sama Masina zaś była kobietą silną i wrażliwą, buntowniczą intelektualistką, podziwianą przez wielu – Charlie Chaplin wymieniał ją jako swoją ulubioną aktorkę. Jej kariera artystyczna była jednak o wiele bogatsza niż celebrowane interpretacje w filmach Felliniego. Stereotypowy obraz „żony swego męża”, który został Masinie finalnie przypisany, tłumi jej pozostałe, doskonałe, lecz zdecydowanie mniej znane kreacje. Dlatego też z okazji 100. rocznicy urodzin Giulietty Masiny kino Iluzjon prezentuje program czterech filmów, w których aktorka zagrała główne role w produkcjach innych znakomitych reżyserów: Eduarda De Filippa, Juliena Duviviera, Renata Castellaniego i Alberta Lattuady.

Lista projekcji w ramach cyklu:

Pełna informacja o seansach w Kinie Iluzjon znajduje się na stronie kina.

 

12.06, godz. 17.30 Fortunella (reż. Eduardo De Filippo, 101 min., 1957, Francja, Włochy) – przed seansem prelekcję wygłosi filmoznawczyni Iga Harasimowicz

13.06, godz. 17.30 Piekło w mieście (reż. Renato Castellani, 103 min., 1958, Francja, Włochy)

26.06, godz. 20.30 Z rąk do rąk (reż. Julien Duvivier, 98 min., 1960, Włochy, Francja, RFN) – przed seansem prelekcję wygłosi filmoznawczyni Iga Harasimowicz

27.06, godz. 14.00 Światła variété (reż. Federico Fellini, Alberto Lattuada, 89 min., 1950, Włochy) – przed seansem prelekcję wygłosi filmoznawczyni Iga Harasimowicz

 

Ilustracja: Giulietta Masina na lotnisku w Holandii, 1966, PD

Dla osób tworzących swoje dzieła na bazie cudzej twórczości często nieoczywistym jest czy ich działalność to inspiracja, opracowanie czy jedynie cytat? Czy przejęcie wydarzeń z cudzego życia jest plagiatem? Czy można wyznaczyć procentowo lub technicznie poziom „podobieństwa”, który daje pewność, że to jeszcze inspiracja lub już plagiat? Jak traktować wypowiedzi i stwierdzenia znanych ludzi, które zna każdy? Szkolenie poświęcone zostanie zagadnieniu twórczości inspirowanej i opracowaniom. Wskazane zostaną różnice między inspiracją a opracowaniem cudzej twórczości. Wyjaśnione zostaną zasady korzystania z informacji i faktów, nie wymagające zezwolenia osób, których dotyczą.

Analiza tematu zostanie przeprowadzona w oparciu o orzeczenia sądów polskich oraz zagranicznych. Poruszone zostanie również zagadnienie możliwości twórczości równoległej, niebędącej ani plagiatem, ani inspiracją.

Prowadząca

Ksenia Kakareko, doktor hab. nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Mediów WDIiB UW, specjalista ds. badań i rozwoju FINA, członek zarządu SDiW REPROPOL (ozz).

Wstęp

Udział w szkoleniu jest bezpłatny.

Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem platformy ZOOM.

Liczba miejsc ograniczona (60). Warunkiem udziału jest wypełnienie formularza.

 

 

Po długim okresie spotkań online, spragnieni spotkań na żywo i wizyt w prawdziwym kinie, z końcem sezonu wracamy z Klubem Seniora do Kina Iluzjon. Zapraszamy na spotkanie z twórczością wybitnego polskiego aktora, Janusza Gajosa oraz na film Jasminum. Za rolę brata Zdrówko w filmie Kolskiego Janusz Gajos otrzymał statuetkę Orła (najlepsza główna rola męska).

Program

godz. 11.05  Prelekcja Andrzeja Bukowieckiego


godz. 11.30-13:15  Pokaz filmu Jasminum 


Jasminum
, reż. Jan Jakub Kolski, 2006, 107 minut

Klasztor, w którym rozgrywa się akcja Jasminum, nie różniłby się od innych, gdyby nie fakt, że trzech mieszkających tam zakonników posiada pewną niezwykłą cechę. Każdy z nich pachnie innym, owocowym zapachem: jeden czeremchą, drugi czereśnią, a trzeci śliwą, a zapachy te mają szczególne właściwości. Pewnego dnia do klasztoru przyjeżdża młoda konserwatorka malarstwa (Grażyna Błęcka-Kolska), która otrzymuje zlecenie odnowienia tamtejszych obrazów. Natasza pojawia się w Jaśminowie wraz ze swoją 5-letnią córką Gienią. Urok i dociekliwość dziewczynki wprowadzają wiele zamętu w spokojną dotąd egzystencję mnichów, zwłaszcza w uporządkowane życie brata Zdrówko (Janusz Gajos)… W doborowej obsadzie magicznego filmu Jana Jakuba Kolskiego znaleźli się m.in. Adam Ferency, Franciszek Pieczka, Krzysztof Pieczyński i Bogusław Linda.

 

Bilety: 5 złotych

O cyklu

Klub Seniora | I kino stworzyło… gwiazdy

W tym sezonie zapraszamy na spotkania z wielkimi męskimi gwiazdami kina. Kurator cyklu, Andrzej Bukowiecki, przed każdą projekcją opowie o bohaterach zbiorowej wyobraźni: bożyszczach kobiet, polskich wirtuozach sceny i ekranu, o najciekawszych aktorach kina europejskiego.

 

Ilustracja: kadr z filmu Jasminum, reż. Jan Jakub Kolski, TVP

Ogród Luizy, reż. Maciej Wojtyszko, 102 min., 2007, Polska

Ogród Luizy opowiada historię cwaniaka Fabiana Sawickiego (w tej roli Marcin Dorociński)  który w celu ukrycia się przed wymiarem sprawiedliwości, przebywa w szpitalu dla psychicznie chorych. Monotonię tego miejsca burzy przybycie nowej pacjentki. Luiza (Patrycja Soliman) jest wrażliwą dziewczyną, córką miejscowego notabla, którą z powodu podejrzenia schizofrenii ojciec umieszcza  w szpitalu na czas prowadzonej kampanii wyborczej. Między dwójką młodych ludzi rodzi się więź. Fabio pomaga Luizie stanąć na nogi i chce dla niej stworzyć tytułowy ogród. Chłopak przechodzi dużą metamorfozę pod wpływem Luizy. Zaczyna rozumieć, że gangsterski styl życia do niczego nie prowadzi. Pragnie zaopiekować się dziewczyną i stworzyć jej warunki, by znowu zaczęła rysować i szczęśliwie żyć.

Program

godz. 19.00 prelekcja Łukasza Jasiny – na FB FINA Wałbrzyska 3/5

godz. 19.15 pokaz filmu Ogród Luizy – w Ninatece

O cyklu W samo południe

W samo południe to cykl, który przedstawia niezwykłe ludzkie historie. Wcześniejsze projekcje to: Los człowieka, Złodzieje rowerów, Afrykańska królowa, Na zakręcie losu, Old Fashioned czy Czerwony pająk.