„Klient”, reż. A. Farhadi | Klub Filmowy {OD–JAZD}
Zapraszamy na kolejne spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}. Pokaz filmu Klient (reż. Asghar Farhadi, Francja / Iran 2016, 124’) poprzedzony będzie krótką prelekcją, po filmie dyskusja z udziałem filmoznawczyni Ewy Wiącek.

Klient, reż. Asghar Farhadi, 124 min, 2016, Francja / Iran

Młode małżeństwo wprowadza się do użyczonego przez znajomego mieszkania w centrum Teheranu, nie zdając sobie sprawy, kto był jego poprzednim najemcą. Gdy w nowym lokum kobieta zostaje napadnięta przez nieznanego sprawcę, jej mąż rozpoczyna prywatne śledztwo, za wszelką ceną usiłując dotrzeć do agresora i poznać motywy jego działania. Seria niespodziewanych wydarzeń w dramatyczny sposób zmieni spokojne życie małżonków i wpłynie na łączącą ich relację.
Doceniony na Festiwalu w Cannes (najlepszy scenariusz i najlepsza rola męska), a także nagrodzony drugim w karierze Asghara Farhadiego Oscarem „Klient” to przenikliwy i trzymający w napięciu thriller psychologiczny, opowiadający o cenie walki o prawdę w represyjnym społeczeństwie. Wielowarstwowość i trafność psychologicznych obserwacji reżysera, a także jego głęboka wrażliwość na całe spektrum aspektów ludzkiej egzystencji pozwala odbierać film nie tylko jako opowieść zakorzenioną w irańskiej rzeczywistości, ale niezwykle uniwersalną historię o upokorzeniu, utraconym zaufaniu czy pragnieniu zemsty.

Dyskusja po filmie

Czy twórczość Asghara Farhadiego to kino narodowe, czy transnarodowe? Jak wyglądała twórcza droga reżysera do uzyskania pozycji jednego z najwybitniejszych twórców współczesnego kina irańskiego? W jaki sposób uniwersalny humanizm tworzonych przez niego filmów wybrzmiewa w państwie rygorystycznej cenzury?

Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą ekspertką, dr Elżbietą Wiącek. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest Klient? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.
Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza do siedziby FINA oraz kina Iluzjon na wyjątkowe wydarzenie organizowane z okazji stulecia polsko-argentyńskich stosunków dyplomatycznych. Termin został wybrany nieprzypadkowo – daty te pokrywają się z Argentyńskim Dniem Osadnika Polskiego, świętem obchodzonym corocznie w  Argentynie. Program złożony z panelu iberystów, koncertu Jana Młynarskiego, pokazu tanga, wystawy fotografii Zofii Chomętowskiej i projekcji filmów, dotyczących wzajemnych splotów kulturowych i historycznych Polski i Argentyny, będzie okazją do refleksji nad stosunkami obydwu państw oraz  historii polskiej emigracji w Argentynie.

Program

8 czerwca (środa)

FINA, ul. Wałbrzyska 3/5, Warszawa.

UWAGA! Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona, konieczność rejestracji poprzez formularz (na dole tego artykułu).

 

godz. 18.00 Uroczyste otwarcie wydarzenia przez Ambasador Argentyny Aną Maríą Ramírez

 

godz. 18.00–19.00 Zapowiedź i pokaz filmu Bohaterowie dnia codziennego z udziałem reżyserki filmu Anny Sol Janik i  Anny Stąpór z Ambasady Polski w Buenos Aires

 

godz. 19.00–20.00 Zapowiedź i pokaz filmu Gdzie Bóg rozumie po polsku z reżyserką i producentką TVP Anną Ferens

 

godz. 20.00–21.00 Panel dyskusyjny Migracja z ziem polskich do Argentyny prowadzony przez dr hab. Urszulę Ługowską, Dyrektor Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. Goście: dr hab. Urszula Ługowska, dr hab. Jerzy Mazurek, dr Krzysztof Smolana, Anna Ferens, Anna Sol Janik

 

godz. 21.00 Poczęstunek w stylu argentyńskim z winem

 


9 czerwca (czwartek)

Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50A, Warszawa.

Wstęp biletowany, wejściówki do nabycia na stronie Kina Iluzjon.

 

godz. 18.00 Uroczyste otwarcie wydarzenia i wystawy fotografii W podróży. Argentyna na fotografiach Zofii Chomętowskiej przez Ambasador Argentyny Anę Maríę Ramírez

 

godz. 18.00–19.00 Pokaz tanga argentyńskiego w wykonaniu grupy Xray Dance Group prowadzony przez choreografkę Annę Milej

 

godz. 19.00–20.00 Koncert polskiego tanga Jana Emila Młynarskiego wraz z zespołem BRASS FEDERACJA (Narkotyki)

(więcej…)

Zapraszamy do zwiedzenia jednego z najpiękniejszych kin w Warszawie, Kina Iluzjon – Muzeum Sztuki Filmowej.

Wystawa przedwojennych plakatów

Podczas tego wyjątkowego popołudnia oraz nocy będzie można obejrzeć reprinty plakatów polskich produkcji przedwojennych, takich jak Panienka z Poste-Restante, Piętro wyżej czy Zapomniana melodia. Przygotowana na tę okoliczność wystawa pozwoli zapoznać się z bliska m.in. z przystawką dźwiękową, dzięki której na dawnych projektorach do filmów niemych można było wyświetlać filmy dźwiękowe, a także z przenośną kamerą Kinamo z lat 20., w której mieścił się zapas taśmy pozwalający nagrać ok. 3 minut filmu. Dowiemy się również, czym są tajemnicze bobinki.

Droga taśmy filmowej i Przygody Gapiszona

W sali „Stolica” o każdej pełnej godzinie (pierwszy seans o 16.00, ostatni o 23.00) wyświetlany będzie film opowiadający o tym, jak wygląda droga taśmy filmowej z archiwum, przez dział konserwacji oraz inne miejsca, aż do kabiny projekcyjnej. Seans połączony będzie z pokazem trzech różnych odcinków z serii Przygody Gapiszona, aby widzowie mogli zauważyć różnice pomiędzy filmem pokazywanym z taśmy 16 mm, taśmy 35 mm oraz z DCP, czyli całkowicie cyfrowej, a tym przypadku także odrestaurowanej wersji.

Wykład o historii Kina Iluzjon

W sali „Mała Czarna” będzie można wysłuchać przygotowanego przez filmoznawcę Piotra Śmiałowskiego wykładu na żywo o fascynującej historii kina Iluzjon oraz historii samego budynku, w którym obecnie mieści się kino. Widzimy się o godz. 17.00 i 20.00.

 

Zapraszamy na kolejne spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}. Pokaz filmu Strach na wróble w reżyserii Jerry’ego Schatzberga poprzedzony będzie krótką prelekcją. Po filmie odbędzie się dyskusja z udziałem krytyczki filmowej Dominiki Laszczyk-Hołyńskiej.

Strach na wróble, reż. Jerry Schatzberg, 112 min, 1973, USA

Jak narodził się geniusz Ala Pacino? We współpracy z geniuszem Gene’a Hackmana! Stworzyli jeden z najbardziej tragikomicznych i wzruszających tandemów w historii kina drogi, a może i kina w ogóle?

Były przestępca Max (Hackman) gdzieś w na poboczu amerykańskiej szosy spotyka Liona (Pacino), byłego żołnierza marynarki wojennej. Max jest w drodze do Pittsburgha, planuje otworzyć myjnię samochodową. Lion chce wrócić do żony, którą porzucił, gdy była w ciąży. Zaczynają wędrować razem i – pomimo bardzo różnych charakterów – rodzi się między nimi przyjaźń. Realizacja marzeń okaże się jednak trudniejsza, niż mogli się spodziewać.

Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes Strach na wróble to nie tylko przejmująca dekonstrukcja iluzoryczności idei American Dream, ale i przewrotny komentarz do wielkiej kontestacji lat sześćdziesiątych. Wybitne kreacje aktorskie Hackmana i Pacino to już nie poszukujący wolności buntownicy, ale życiowi rozbitkowie, których największym marzeniem jest dotarcie do bardzo zwyczajnego celu i zakończenie tułaczki. Umiejętne sportretowanie rodzącej się pomiędzy bohaterami relacji czyni Stracha na wróble jednym ze sztandarowych przykładów nurtu tzw. buddy movie, a konfrontacja dwóch życiowych filozofii – racjonalizmu i szaleństwa po niemalże pięćdziesięciu latach od premiery wciąż fascynuje i zachęca do nowych interpretacji.

Dyskusja po filmie

Co odróżnia Strach na wróble od klasycznego filmu drogi? Czy film stanowi realizację idei kina kontestacji amerykańskiej czy raczej ich zaprzeczenie?
Czym jest buddy movie?

Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą klubową ekspertką Dominiką Laszczyk-Hołyńską. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest Strach na wróble? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.
Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

 

Ilustracja: kadr z filmu Strach na wróble

Wiosna, panie sierżancie, reż. Tadeusz Chmielewski, 98 min, 1974, Polska

Bohaterem kolejnej odsłony cyklu Mistrzowie komedii w Klubie Seniora jest jeden z mistrzów polskiej komedii – Tadeusz Chmielewski, autor takich filmów jak Ewa chce spać, Jak rozpętałem drugą wojnę światową i Nie lubię poniedziałku. W Iluzjonie pokażemy nieco mniej znaną komedię twórcy pod tytułem Wiosna, panie sierżancie, rozgrywającą się w latach 50. w małym miasteczku. Tytułowy bohater, sierżant MO Władysław Lichniak, przygotowuje się do zdawania matury. Obywatele, ceniący i szanujący swojego komendanta, chcąc jak najbardziej pomóc mu w uzyskaniu pozytywnego wyniku, dlatego ograniczają swoje występki i drobne wykroczenia. Tymczasem Lichniak poznaje młodą urzędniczkę pocztową, Helę, w której szybko się zakochuje…

O cyklu

W tym sezonie zaprezentujemy najwspanialsze komedie kina europejskiego, choć nie zabraknie również mocnych akcentów zza oceanu. Wśród gwiazd, które zobaczymy na ekranie Sali Stolica, m.in. Fernandel, Peter Sellers oraz Louis de Funès, za kamerą – Frank Capra i Leonid Gajdaj, a po obu stronach – niezrównani Mel Brooks i Jacques Tati.

 

Ilustracja: kadr z filmu Wiosna, panie sierżancie, reż. T. Chmielewski, Fototeka FINA

Zapraszamy na kolejne spotkanie Klubu Filmowego {OD–JAZD}.  Pokaz filmu Ziemia obiecana Andrzeja Wajdy poprzedzony będzie krótką prelekcją. Po filmie odbędzie się dyskusja z udziałem krytyka filmowego i historyka Lesława Czaplińskiego.

Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda, 179 min., 1975, Polska

Są młodzi, pełni energii, nadziei i złudzeń. Chcą zawojować świat!

Łódź, europejska stolica bawełny, koniec XIX wieku. Trzej przyjaciele Karol, Maks i Moryc zakładają fabrykę. Ale realizacja upragnionego celu będzie trudniejsza, niż sądzili, a ceną walki o wielką fortunę okaże się rezygnacja z młodzieńczych ideałów i przejmowanie bezwzględnych reguł rodzącego się kapitalizmu w jego najdzikszej wersji.

Najlepszy polski film wszech czasów tak określa się zrealizowaną przez Andrzeja Wajdę z zapierającym dech rozmachem filmową adaptację powieści laureata Nagrody Nobla Władysława Reymonta. Epicka, piękna i okrutna opowieść o cenie sukcesu, w której zobaczyć możemy plejadę polskich aktorów prawdopodobnie w swych życiowych rolach trójki zaprzyjaźnionych przemysłowców: Polaka (Daniel Olbrychski), Żyda (Wojciech Pszoniak) i Niemca (Andrzej Seweryn), a także w rolach drugoplanowych, z Kaliną Jędrusik na czele.

Nominowane do Oscara dzieło to także przejmujący obraz dylematów, których znaczenie nie przemija, a może nawet narasta…

Dyskusja po filmie

Czy Ziemia obiecana to rzeczywiście najlepszy polski film wszech czasów? W czym tkwi sekret adaptacji doskonałej? Dlaczego film Wajdy w niektórych kręgach w USA zyskał opinię „antysemickiego”?

Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertem naszego klubu, krytykiem filmowym i historykiem, Lesławem Czaplińskim. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której to Wy będziecie mogli zadawać pytania lub dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Ziemia obiecana? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.

Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

 

Ilustracja: kadr z filmu Ziemia obiecana, reż. A. Wajda

Zapraszamy na kolejne spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}. Pokaz filmu Okno na podwórze Alfreda Hitchcocka poprzedzony będzie krótką prelekcją. Po filmie dyskusja z udziałem historyczki literatury i filmu dr Marioli Dopartowej.

Okno na podwórze, reż. Alfred Hitchcock, 112 min., 1954, USA

Fotograf łamie nogę i zostaje przykuty do inwalidzkiego wózka. By zabić nudę, zaczyna obserwować życie sąsiadów z okna swego mieszkania. Pewnego razu jest świadkiem bardzo niepokojącego wydarzenia, podejrzewa, że w mieszkaniu jednego z sąsiadów dokonano morderstwa. Przy pomocy swej przyjaciółki rozpoczyna śledztwo, które doprowadzi do jednego z najbardziej emocjonujących zakończeń w historii kina.

Alfred Hitchcock, arcymistrz gatunku w jednym ze swoich najlepszych filmów. W stosunkowo skromnej inscenizacji pokazuje, co w jego kinie najważniejsze: napięcie, które współtworzy gorączkowa praca naszej wyobraźni. Mamy tu sensacyjną intrygę i modelowo skonstruowane suspensy. Do tego autotematyczną refleksję nad istotą kina jako narzędzia do podglądania rzeczywistości. Przejmujące kreacje Jamesa Stewarta i Grace Kelly, największych gwiazd epoki kina klasycznego, sprawiają, że Okno na podwórze to obowiązkowa pozycja każdego kinomana.

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.

Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

 

Ilustracja: kadr z filmu

Zapraszamy na kolejne spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}. Pokaz filmu Zezowate szczęście Andrzeja Munka poprzedzony będzie krótką prelekcją. Po filmie dyskusja z udziałem historyka i publicysty dr Mikołaja Mirowskiego.

Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk, 107 min., 1960, Polska

Jan Piszczyk to największy pechowiec polskiego kina. Od wczesnego dzieciństwa stara się jak najlepiej dopasować do aktualnych tendencji społecznych i politycznych – niestety, za zmieniającym się światem niełatwo nadążyć, a kolejne próby sprostania jego wymaganiom układają się w pasmo niepowodzeń i kompromitacji. Wreszcie, wraz z nastaniem PRL, która systemowo premiuje oportunizm, wydaje się, że los w końcu się do Piszczyka uśmiechnął. Nie na długo.
Film o tragikomicznych przygodach Jana Piszczyka to obowiązkowa pozycja wśród dokonań polskiej kinematografii. Kwintesencja postalinowskiej odwilży w kinie, nietypowa podróż przez polską historię, opowiedziana w formie umiejętnej gry z filmowymi konwencjami. Andrzej Munk rozlicza się z narodowymi mitami, a ostrze satyry uderza tak celnie, że śmiech zamiera nam na ustach.

Dyskusja po filmie

Jaką rolę w polskiej kinematografii odegrała twórczość Andrzeja Munka?
Jak za pomocą języka kina sportretować oportunistę?
Czy Munk, chcąc pokazać niewolnika idealnego, sam nie zbliżył się do oportunizmu, atakując tych, którzy przegrali?
Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertem naszego klubu, dr. Mikołajem Mirowskim. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania lub dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Zezowate szczęście? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.

Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

 

Ilustracja: kadr z filmu Zezowate szczęście

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz reżyser i operator filmowy Arkadiusz Gołębiewski zapraszają 22 lutego na spotkanie z Jarosławem Wróblewskim, autorem książek historycznych, dziennikarzem i członkiem Stowarzyszenia Grupa Historyczna „Zgrupowanie Radosław” oraz na pokaz filmowy fabularyzowanego dokumentu Kochankowie z lasu.

Spotkania w ramach cyklu Zawody filmowe mają formułę Młodzieżowego Klubu Filmowego, które w konwencji spotkań z rozpoznawalnymi twórcami, przybliżają młodym pasjonatom filmu różnorodny świat zawodów filmowych, również tych mniej popularnych i nieoczywistych.

Gość spotkania

Jarosław Wróblewski – dziennikarz, członek Stowarzyszenia Grupa Historyczna „Zgrupowanie Radosław”,  jest wieloletnim koordynatorem Katyńskiego Marszu Cieni, a także autorem książek historycznych Zośkowiec i Gryf, Kwatera Ł. Wolność jest kuloodporna, czy wydanego niedawno Rotmistrza, barwnej biografii o Witoldzie Pileckim. Podczas spotkania opowie o swoich doświadczeniach na planie filmowym jako aktora/rekonstruktora scen w filmach historycznych, jak i o bohaterach swoich książek. Jednym z projektów filmowych, przy których niezbędne było wsparcie grupy rekonstrukcji historycznej był m.in. film Kochankowie z lasu  w reżyserii Arkadiusza Gołębiewskiego,  który poprowadzi spotkanie z gościem oraz opowie o pracy reżysera na planie filmowym z grupami rekonstrukcyjnymi.

Kochankowie z lasu,  reż. Arkadiusz Gołębiewski, 41 min., 2016, Polska

Ten fabularyzowany dokument opowiada historię spotkania dwojga młodych ludzi: młodej licealistki z płockiego liceum Elżbiety Kozaneckiej „Basi” z partyzantem podziemia antykomunistycznego Ludomirem Peczyńskim „Władkiem”, których miłość przypada na okres stalinizmu. Historia „Basi” i „Władka” staje się pretekstem do opowiedzenia innych historii miłosnych młodych osób, którym przyszło rozpoczynać dorosłe życie w trudnych powojennych latach w Polsce. Filmowy przekaz wzmacnia wyjątkowa muzyka, za którą odpowiadają Katy Carr i Grażyna Auguścik.

Dla kogo?

Projekt jest skierowany do młodzieży z ostatnich lat szkoły podstawowej oraz do licealistów. Do wszystkich młodych pasjonatów kina, którzy łączą z filmem swoje przyszłe plany zawodowe.

Ważne informacje

Kiedy: 22 lutego, godz. 11.30, zgłoszenia do 21 lutego

Gdzie: Spotkanie w formie online

Więcej informacji i zapisy (zgłasza nauczyciel): zawody.filmowe@fina.gov.pl

O cyklu

Spotkania mają charakter cykliczny i odbywają się dwa razy w miesiącu. Podczas 2,5- godzinnych zajęć młodzież będzie mogła spotkać się i porozmawiać z wybitnym przedstawicielem jednego z filmowych zawodów, takich jak: reżyser, scenograf, aktor, montażysta czy kaskader. Spotkaniom będą towarzyszyły rozbudzające zainteresowanie kinematografią pokazy filmów fabularnych i dokumentalnych. Przybliżą historię polskiego kina i wybitne postaci, tworzące najpopularniejsze polskie filmy. Pokazy będą punktem wyjścia do twórczej dyskusji pomiędzy młodzieżą, a zaproszonymi gośćmi, którzy postarają się odpowiedzieć na pytanie jak połączyć wyobraźnię z wymarzonym zawodem oraz jak przekuć talent w zawodową realizację swojej pasji.

Prowadzący

Arkadiusz Gołębiewski – reżyser, operator filmowy, producent, twórca Festiwalu Filmowego NNW, autor wielu projektów edukacyjno-filmowych skierowanych do młodzieży m.in. Nakręć dziadka komórką, #Młodzi dla Historii czy Młodzieżowej Akademii Filmowej.

 

Ilustracja: Katyński Marsz Cieni

Mimino, reż. Gieorgij Danielija, 87 min., 1976, USA

Radziecka komedia mistrza gatunku – niesłusznie trochę już zapomnianego Gieorgija Danielji. Tytułowy bohater, Waliko Mizandari, znany jako Mimino, jest pilotem helikoptera, transportującym ludzi, zwierzęta i zaopatrzenie do położonych w górach, gruzińskich wiosek. Mężczyzna marzy jednak o pracy w dużych liniach lotniczych, dlatego opuszcza rodzinną wioskę i udaje się do Moskwy. Czy jednak Mimino odnajdzie się w wielkim mieście i spełni swoje największe marzenie?

Przed filmem prelekcję wygłosi Andrzej Bukowiecki.

O cyklu

W tym sezonie zaprezentujemy najwspanialsze komedie kina europejskiego, choć nie zabraknie również mocnych akcentów zza oceanu. Wśród gwiazd, które zobaczymy na ekranie Sali Stolica, m.in. Fernandel, Peter Sellers oraz Louis de Funès, za kamerą – Frank Capra i Leonid Gajdaj, a po obu stronach – niezrównani Mel Brooks i Jacques Tati.

 

Ilustracja: kadr z filmu Mimino, reż. Gieorgij Danielija