„Prorok”. Spektakl o prymasie Wyszyńskim (22–25 października)

Spektakl o bł. Stefanie Wyszyńskim widzianym oczyma otaczających go ludzi, nierzadko tajnych współpracowników komunistycznego aparatu bezpieczeństwa. Historia Prymasa Tysiąclecia od zaplecza, krzyżująca się na różne sposoby z historią PRL-u, z interesującym ciągiem dalszym w naszych czasach.

Twórcy:

Obsada: Dorota Bzdyla-Bondyra, Tomasz Drabek, Marta Gzowska-Sawicka, Rafał Sawicki, Jerzy Zelnik

Scenariusz: Marta Gzowska-Sawicka

Reżyseria: Rafał Sawicki

Muzyka: Włodek Pawlik

Daty spektaklu:

22.10, godz. 18

23.10, godz. 18

24.10, godz. 18

25.10, godz. 18

Wstęp

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona! Zachęcamy, by rezerwować sobie wcześniej miejsce wypełniając formularz.

Niewykorzystane rezerwacje będą uwalniane na 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.

W odpowiedzi na poprawnie wysłany formularz, otrzymają Państwo potwierdzenie e-mail. W razie jakiegokolwiek problemu z wypełnieniem formularza, prosimy o kontakt z recepcją FINA (tel. + 48 22 380 49 95; bog@fina.gov.pl).

Zasady bezpieczeństwa

Dokładamy wszelkich starań, aby podczas wydarzeń FINA zapewnić Wam bezpieczeństwo, dlatego prosimy o przestrzeganie następujących zasad:

– zapoznaj się z Regulaminem uczestnictwa w otwartych dla publiczności wydarzeniach FINA

– pamiętaj wydrukować i wypełnić obowiązkowe oświadczenie o stanie zdrowia; oświadczenie jest dostępne również w siedzibie FINA

– pamiętaj o konieczności zakrywania ust i nosa, gdy przebywasz na terenie FINA

– szatnia jest nieczynna do odwołania

– zachowuj dystans od pozostałych gości

– zajmij miejsce wyznaczone przez obsługę FINA

– obowiązuje zakaz jedzenia i picia na salę audiowizualną

– jeśli masz objawy zakażenia zostań w domu.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości – prosimy o kontakt z recepcją pod adresem bog@fina.gov.pl lub numerem tel.: 22 380 49 95 (od wt. do pt. w godzinach 9–17).

 

Od 12 marca 2020 roku do odwołania obiekty Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego będą zamknięte dla publiczności. Wszystkie zaplanowane na najbliższy czas wydarzenia są odwołane lub odbędą się w innym terminie.

Jeden z najbardziej widowiskowych polskich filmów niemych ukazuje nowe oblicze z dubbingiem na żywo. Inicjatywa narodziła się w TR Warszawa, który w ten sposób uczcił 80-lecie sceny przy Marszałkowskiej 8 w Warszawie. Powstała ona bowiem dla gwiazd przedwojennego kina i teatru Marii Malickiej, odtwórczyni głównej kobiecej roli w Zewie morza w reż. Henryka Szaro.

Współcześni aktorzy wcielają się postaci sprzed blisko wieku, dodając do oryginalnych dialogów z plansz swoje własne komentarze i ekspresję. Melodramatyczna fabuła o intrydze pełnej mezaliansów, twistów i pościgów zyskuje w ten sposób zupełnie nowe, przewrotne oblicze, nie bez humoru i zamyślenia.

Zew morza, reż. Henryk Szaro, Polska 1927, 129’ (DCP)

reż. dubbingu: Katarzyna Minkowska

dramaturgia: Tomasz Walesiak
muzyka: Wojciech Frycz
inspicjentka: Karolina Gębska
obsada dubbingu: Jan Dravnel, Lech Łotocki, Joanna Połeć, Paweł Smagała, Justyna Wasilewska

 

Współorganizator: TR Warszawa

logo TR Warszawa

Zwykle, zobaczenie filmu mistrza z okresu studenckich prób warsztatowych, mówi wiele o jego późniejszych wyborach i obranej drodze. Wejrzenie w próby i wprawki z młodzieńczego okresu może być komplementarne wobec późniejszych dokonań wielu filmowych twórców.

Program

Zapowiedź

Krytyczka filmowa Anna Serdiukow krótko zapowie filmy autorstwa Doroty Kędzierzawskiej.


Seans wybranych filmów reżyserki: 

AGNIESZKA (1981)

JAJKO (1982)

POCZĄTEK (1983)

GUCIA (1985)

KONIEC ŚWIATA (1988)

Cykl zakłada serię spotkań ze znanymi, i uznanymi, dziś reżyserami filmowymi – twórcami z dorobkiem i po fabularnym debiucie kinowym – w celu prezentacji ich wczesnej, krótkometrażowej twórczości, w tym szkolnej i dyplomowej. Reżyserzy, kojarzeni obecnie z pełnometrażowymi produkcjami kinowymi lub telewizyjnymi serialami, często mają na koncie wyśmienite filmy amatorskie, dokumentalne, etiudy szkole lub właśnie filmy dyplomowe. Najczęściej nie są one znane szerszej publiczności, czy wręcz nie są one znane w ogóle a stanowią ciekawy punkt w dorobku każdego twórcy – są szczerym i odważnym zapisem poszukiwań twórczych na bardzo wczesnym etapie pracy zawodowej. Zwykle, zobaczenie filmu mistrza z okresu studenckich prób warsztatowych, mówi wiele o jego późniejszych wyborach i obranej drodze. Wejrzenie w próby i wprawki z młodzieńczego okresu może być komplementarne wobec późniejszych dokonań wielu filmowych twórców, może wzbogacić wiedzę fanów na temat kształtowania się gustu i języka filmowego różnych polskich reżyserów.

Bohaterką trzeciej odsłony cyklu jest Dorota Kędzierzawska – reżyserka filmowa, scenarzystka, montażystka. W latach 1976 – 1978 studiowała na Wydziale Kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. W 1981 roku ukończyła PWSTviT w Łodzi (początkowo studiowała na WGIK w Moskwie).

W swoich etiudach filmowych reżyserka podejmuje temat dzieciństwa, samotności. Agnieszka (nagroda na łódzkim Festiwalu Etiud Studenckich w 1983 roku) opowiada o dzieciństwie widzianym oczami wrażliwej dziewczynki z wielodzietnej rodziny. Jajko (m.in. nominacja do studenckiego Oscara w Los Angeles w 1983 roku, I nagroda na III Europejskim Festiwalu Filmów Studenckich w Monachium, nagroda im. Andrzeja Munka) przedstawia relację rodzeństwa – starszego chłopca i młodszej dziewczynki dorastających w surowej rzeczywistości PRL. Gucia (I nagroda za reżyserię i najlepsze zdjęcia na Studenckim Festiwalu Filmowym w Poczdamie) to oparta na opowiadaniu Jerzego Andrzejewskiego pt. Pierwsza miłość opowieść o uczuciu rodzącym się między parą siedmiolatków. Ciekawie zrealizowana etiuda Początek ukazuje trud pracy w łódzkich zakładach włókienniczych oraz niemożność pogodzenia pracy z życiem rodzinnym. Koniec świata – debiut fabularny Kędzierzawskiej, stanowi studium samotności dwojga starych ludzi, którzy spędzili razem całe życie

Po seansie zapraszamy na spotkanie z widzami, podczas którego twórca opowie o okolicznościach powstania danych produkcji, o tym na jakim etapie życia był wówczas, jakie miał wątpliwości, jakie cele.

Rozmowę poprowadzi krytyczka filmowa – Anna Serdiukow.

Wstęp

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będziemy wydawać od 18:30. Liczba miejsc jest ograniczona. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości – prosimy o kontakt z recepcją pod adresem bog@fina.gov.pl lub numerami telefonu.: 22 380 49 95, 22 380 49 04 (od wt. do pt. w godzinach 9–17).

Co roku 1 stycznia uwalniane są prawa majątkowe do utworów, których autorzy zmarli 70 lat wcześniej – co oznacza, że można korzystać z tysięcy zdjęć, książek, obrazów, grafik i piosenek. Na początku każdego roku Centrum Cyfrowe pokazuje, jak wspaniałą sprawą jest swobodny dostęp do kultury.

W obchody Dnia Domeny Publicznej włączyła się Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. FINA postanowiła oddać fragmenty polskich filmów w ręce Klubu Komediowego, który zapowiada z tej okazji specjalny improwizowany pokaz

Święto domeny publicznej zacznie się od dyskusji Polecane, daily mixy i autoodtwarzanie – kultura w czasach algorytmów. Udział wezmą Kaja Klimek (krytyczka filmowa), Katarzyna Kasia (filozofka, kierowniczka Katedry Teorii Kultury ASP w Warszawie) i Alek Tarkowski (socjolog internetu). Co się dzieje z kulturą w rzeczywistości online? Czy właśnie obserwujemy śmierć kanonu kultury, jaki znamy, i tworzenie się nowego, którego kształt ustalają algorytmy? Czy zamieniliśmy odkrywanie nieznanego na podążanie za viralami i klikanie w “podobne”? Czy możliwe jest stworzenie kontrkultury wobec kultury algorytmicznej?

Drugi punkt programu Dnia Domeny Publicznej to otwarcie wystawy pokonkursowej (Re)zasoby. Zielone archiwa cyfrowe. TuEuropeana wspólnie z FINA zaprosiły polskich artystów do stworzenia plakatów o tematyce ekologicznej.

Dzień zamknie spektakl Całkiem publicznie – Klub Komediowy improwizuje do filmów dwudziestolecia. Klub Komediowy zagra sceny (także muzycznie – będziemy śpiewali!) do fragmentów przedwojennych filmów, które weszły już do domeny publicznej. Na ekranie zobaczymy m.in.:

– Polę Negri jako rezolutną nastolatkę, która ucieka z domu, by rozpocząć karierę tancerki w kabarecie, a po drodze rozkochuje w sobie kolejnych mężczyzn [“Bestia”, 1917],

– przemytników i podstępnego bosmana Rudolfa, a wraz z nimi Gdynię lat 20. [“Zew morza”, 1927],

– a także rannego w powstaniu styczniowym księcia Odrowąża zakochanego w zubożałej szlachciance Salomei [“Rok 1863”, 1922]

 

Wydarzenie organizowane jest przez Centrum Cyfrowe we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym, Wikimedia Polska, Koalicja Otwartej Edukacji, Creative Commons Polska

 

Wstęp wolny.

 

Ilustracja: Martyna Berger, Foliofish, zwyciężczyni konkursu (Re)zasoby.