Kino plenerowe FINA na Festiwalu Filmowym NNW w Gdyni (29 września – 2 października)

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny jest czynnym partnerem instytucjonalnym Festiwalu Filmowym Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci, który odbywa się od 29 września do 2 października w Gdyni. W czasie trwania festiwalu na placu Grunwaldzkim będą wyświetlane filmy przedwojenne ze zbiorów FINA.

Oprócz tego w piątek 1 października odbędzie się konferencja pod tytułem Narodowe archiwa: digitalizacja, udostępnianie a co potem?

Więcej informacji na stronie festiwalu Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci.

Repertuar kina plenerowego

Plac Grunwaldzki

 

29.09, godz. 16.00 Sztandar wolności, reż. Ryszard Ordyński, 82 min., 1935, Polska

Fabularyzowany dokumentalny z 1935 roku ukazujący drogę do niepodległości oraz rozwój odrodzonej Polski. Kompilacja autentycznych zapisów filmowych z czasów walk i późniejszych.  Ta wielka „epopeja czynu polskiego” przedstawia dzieje walk o  niepodległość od roku 1905. Przypomina żołnierzy Legionów, ich bohaterskie zmagania na frontach wojennych i gehennę w obozach jenieckich. Film ukazuje moment odzyskania niepodległości, przejęcie władzy przez Józefa Piłsudskiego, najważniejsze wydarzenia w czasie wojny polsko-bolszewickiej, a potem  budowę nowego państwa polskiego.

 

29.09, godz. 17.30 Rok 1863, reż. Edward Puchalski, 111 min., 1922, Polska

Ekranizacja „Wiernej rzeki” Żeromskiego – historia miłosna z Powstaniem Styczniowym w tle.


30.09, godz. 13.00 Polonia Restituta, reż. Bohdan Poręba, 52 min., 1928, Polska

Niemy film dokumentalny wykonany na początku 1928 roku. To kompilacja ujęć dokumentalnych zarejestrowanych w czasie walk niepodległościowych i Bitwy Warszawskiej.

 

30.09, godz. 16.30 Zew morza, reż. Henryk Szaro, 119 min., 1927, Polska

W filmie pojawia efektowna scena, w której widać rodzącą się Gdynię z lotu ptaka. Film wychwala potęgę i sprawność polskiej marynarki wojennej. W 2013 roku został zrekonstruowany cyfrowo na podstawie dwóch odnalezionych kopii.

 

1.10, godz. 10.30 Księżna Łowicka, reż. Mieczysław Krawicz, Janusz Warnecki, 89 min., 1932, Polska

Historia miłosna, ale tym razem w czasach Powstania Listopadowego. Film został zrealizowany z okazji setnej rocznicy wybuchu powstania listopadowego (1830-1831). Polski film historyczny z 1932 roku, zrealizowany według powieści Wacława Gąsiorowskiego o tym samym tytule z 1908 roku. Alternatywny tytuł „Noc listopadowa”. Pierwszy polski film kostiumowy na wielką skalę, jeden z pierwszych polskich stuprocentowców (dźwięk).

 

1.10, godz. 19.00 Ada! To nie wypada! reż. Konrad Tom, 87 min. 1936, Polska

Ziemianin Dziewanowski z przyjacielem hrabią Orzelskim postanawiają, że ich dzieci, Ada i Fred, się pobiorą. Hrabia Orzelski w zastępstwie syna odwiedza Adę na pensji, a ta bierze go za kandydata do swej ręki i celowo robi na nim jak najgorsze wrażenie. Na jednej z lekcji muzyki na pensji Ada demaskuje Bemola, nauczyciela oszusta. W tajemnicy przed wszystkimi Bemol uczy Adę swojej operetki „Fijołek”. Przez przypadek w dniu premiery operetki Ada zastępuje primadonnę. Na widowni jest obecny Fred, który zakochuje się w młodej śpiewaczce. Po przedstawieniu na zabawie, na którą Fred porwał dziewczynę, Ada zaczyna odwzajemniać jego uczucie. Fred zawiadamia ojca, że nie ożeni się z Adą, bo zakochał się w primadonnie z operetki. Zabiera Dziewanowskiego do teatru, by pokazać mu ukochaną. Wychodzi na jaw, że to właśnie Ada jest ukochaną Freda. Nic już nie stoi na przeszkodzie dawno zaplanowanemu małżeństwu młodych.

 

2.10, godz. 16.00 Jadzia, reż. Mieczysław Krawicz, 91 min., 1936, Polska

Jadzia Maliczówna jest córką szefa małego zakładu produkującego sprzęt sportowy. Maliczowie stają się poważną konkurencją dla firmy Oksza – największego składu sportowego w mieście. Prezesowa Oksza całą nadzieję pokłada w synu Janie, który po powrocie z zagranicy ma postawić firmę na nogi. Jan udaje się do słynnej tenisistki Jędruszewskiej, by nakłonić ją do korzystania ze swych rakiet. Spotyka tam Jadzię Maliczównę i przypadkowo bierze ją za znaną tenisistkę, co prowadzi do szeregu zabawnych nieporozumień.

Wydarzenie specjalne

1.10, godz.10.30 Narodowe archiwa: digitalizacja, udostępnianie a co potem?

Klub Marynarki Wojennej „Riwiera”, Sala Kolumnowa, ul. Zawiszy Czarnego 1

W panelu wezmą udział naczelny dyrektor Archiwów Państwowych dr Paweł Pietrzyk, dyr. Archiwum IPN Marzena Kruk, dyr. Archiwum Akt Nowych Mariusz Olczak,  Anna Ferens (TVP), dyr. Festiwalu Filmowego Batumi Gruzja, goście festiwalu NNW z Węgier, Maciej Drygas – reżyser i dokumentalista. Spotkanie poprowadzi Paweł Śmietanka, pełnomocnik dyrektora FINA ds. digitalizacji i rekonstrukcji.

 

Ilustracja: kadr z filmu Polonia Restituta, reż. B. Poręba, 1928

 

W październiku w ramach Retroteki cofniemy się o ok. sto lat, do czasów kina niemego. Będzie to zapowiedź zbliżającego się Święta Niemego Kina.

Zobaczą Państwo Manię z 1918 roku, z największą polską, europejską i światową gwiazdą tamtego okresu – Polą Negri, a przed projekcją odbędzie się rewia muzyczno-słowna pod kierownictwem Jana Emila Młynarskiego.

Mania, reż. Eugen Illes, 85 min., 1918, Niemcy

Pracownica fabryki, Mania Walkowska, decyzją dyrektora ma reklamować nową markę papierosów. W pracowni malarza Alexa poznaje młodego kompozytora Hansa i zakochuje się w nim z wzajemnością. Ich miłość inspiruje muzyka do napisania opery, ale losy utworu – i kariera jego autora – zależą od wpływowego mecenasa Morelliego, któremu piękna Mania też wpada w oko…

Tytułową rolę zagrała Pola Negri. Po tym, jak zdobyła sławę w polskim przemyśle filmowym, w 1917 roku wyjechała do Niemiec, by rozwijać tam swoją karierę, a kilka lat później stała się pierwszą europejską gwiazdą, która zawojowała Hollywood. Mania to dziś jeden z najstarszych zachowanych filmów z jej udziałem. Przez dziesięciolecia uznany za zaginiony, w 2011 roku został zrekonstruowany i odrestaurowany cyfrowo przez FINA.

Oprawę muzyczną do filmu zaprezentuje Jan Emil Młynarski solo na instrumentach perkusyjnych.

Rewia słowno-muzyczna

Niemal od początku kinematografii do kin chodziło się nie tylko na filmy. W czasach, kiedy filmy były jeszcze na ogół dość krótkie, seansom towarzyszyły także występy artystów na żywo. To właśnie dlatego sto lat temu nie było kin, lecz kinoteatry, lub teatry świetlne. Poza filmami prezentowano repertuar podobny do tego z teatrów rewiowych: monologi, piosenki, numery taneczne, akrobatyczne itd. W Polsce na prowincji oraz na przedmieściach czy w dzielnicach robotniczych większych miast takie łączone pokazy cieszyły się wielką popularnością jeszcze w połowie lat 30. W kasie kinoteatru, aby dowiedzieć się, czy poza filmami grają coś jeszcze, najczęściej pytano po prostu „A żywe są?”.

W październikowej Retrotece wrócimy do tej zapomnianej tradycji i przed filmem zaprezentujemy Państwu „żywe” – występy słowno-muzyczne w autentycznym repertuarze kabaretowym sprzed ponad wieku. Przed filmem Mania zespół pod kierunkiem Jana Młynarskiego zaprezentuje państwu dawne skecze i piosenki, a nawet… występ kataryniarza. Jan Emil Młynarski, dyrektor muzyczny cyklu Retroteka, zaprezentuje w ramach Mini Rewii trzech młodych, zdolnych artystów scenicznych w repertuarze z epoki.


Wystąpią
:

Jan Emil Młynarski – gospodarz wieczoru, autor scenariusza i reżyser, wykona cztery piosenki starowarszawskie z własnym akompaniamentem,

Kuba Gąsowski – aktor młodego pokolenia wykona dwie piosenki kabaretowe oraz trzy monologi satyryczne

Asia Nawojska – wokalistka i piosenko-pisarka wykona cztery piosenki z repertuaru gwiazdy scen warszawskich początku XX wieku Lucyny Messal.

W Mikro Rewii wystąpi także Pan Giergot – aktor, Warszawiak, zaprezentuje monolog satyryczny.

Ogólnopolski Festiwal Piosenki Retro im. Mieczysława Fogga od 18 lat propaguje dorobek dwudziestolecia międzywojennego. Celem festiwalu jest zachowanie pamięci o początkach polskiej muzyki rozrywkowej i osiągnięciach niepodległej Polski. Choć piosenka zajmuje najważniejsze miejsce w jego działaniach to celem festiwalu jest również ocalenie od zapomnienia kina, mody, architektury a nawet techniki z dwudziestolecia międzywojennego. Patron festiwalu Mieczysław Fogg występuje w roli wspólnego mianownika i symbolu tamtych lat.

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny włączyła się w organizację tegorocznej edycji festiwalu. Zaplanowano pokaz czterech filmów w Kinie Iluzjon.

Plan projekcji:

Pełna informacja o seansach w Kinie Iluzjon znajduje się na stronie kina.

 

3.09, godz. 20.00 Rok 1914 (reż. Henryk Szaro, 85 min., 1932, Polska)

7.09, godz. 20.00 Dodek na froncie (reż. Michał Waszyński, 85 min., 1936, Polska)

10.09, godz. 20.30 Na Sybir (Henryk Szaro, 93 min., 1930, Polska)

12.09, godz. 16.00 Niebezpieczny romans (Michał Waszyński, 82 min., 1930, Polska)

 

Ilustracja: fotos z filmu Niebezpieczny romans, reż. Michał Waszyński, Narodowe Archiwum Cyfrowe, PD

 

Andrzej Munk to reżyser, którego sposób widzenia świata i język filmowego opowiadania zmienił polskie kino.

Był twórcą, dla którego ważny temat stanowiła mitologia narodowa, ujęta w nawias, cudzysłów, potraktowana jako pole dyskusji i autoanalizy. Urodził się 16 października 1921 roku. Jego kariera artystyczna trwała zaledwie 11 lat. Zginął tragicznie 20 września 1961 roku, w trakcie realizacji filmu Pasażerka, z którego tematem i sposobem ujęcia zmagał się artystycznie.

Konrad Eberhardt swoją recenzję Pasażerki, zatytułował Przeciw niepamięci. Słynny krytyk nie spodziewał się zapewne, że w 60 lat po swej śmierci Andrzej Munk dla wielu widzów będzie twórcą mało znaczącym lub wręcz nieznanym. Powracając do jego filmów i prezentując je współczesnym odbiorcom chcemy wystąpić właśnie przeciwko zepchnięciu Munka na margines historii.

Cykl, który prezentujemy w kinie Iluzjon, obejmuje projekcje filmów reżysera opatrzone komentarzem specjalistów z Zespołu Opracowań Zbiorów. Wśród nich znajdzie się pełna wersja Eroiki oraz Zezowatego szczęścia uzupełnione o sceny usunięte przez cenzurę, które zachowały się  w naszym archiwum.

Lista projekcji w ramach cyklu:

Pełna informacja o seansach w Kinie Iluzjon znajduje się na stronie kina.

 

20.09, godz. 20.30 Pasażerka (reż. Andrzej Munk, 60 min., 1963, Polska)

21.09, godz. 20.00 Zezowate szczęście (reż. Andrzej Munk, 113 min., 1959, Polska)

22.09, godz. 20.30 Eroica (reż. Andrzej Munk, 83 min., 1957, Polska)  | Con bravura (reż. Andrzej Munk, 34 min., 1957, Polska)

23.09, godz. 20.30 Człowiek na torze (reż. Andrzej Munk, 80 min., 1957, Polska)

24.09, godz. 17.00 Błękitny krzyż (reż. Andrzej Munk, 55 min., 1955, Polska)  +  krótkie metraże: Spacerek staromiejski (reż. Andrzej Munk, 6 min., 1958, Polska), Niedzielny poranek (reż. Andrzej Munk, 19 min., 1955, Polska)

25.09, godz. 16.30 Pokaz dokumentów Andrzeja Munka (Eugeniusz Cękalski. Antoni Bohdziewicz. Andrzej Munk; Nauka bliżej życia; Kierunek – Nowa Huta; Pamiętniki chłopów; Bajka; Kolejarskie słowo; Gwiazdy muszą płonąć)

 

Ilustracja: fotos z filmu Pasażerka, reż. Andrzej Munk, źródło: Fototeka FINA

Vittorio De Sica, jeden z najwybitniejszych twórców włoskiego kina, urodził się w 1901 r.

Już w wieku 18 lat dołączył do zespołu lokalnego teatru, a wkrótce potem założył własną firmę produkującą spektakle teatralne.

Przygodę z filmem rozpoczął jako aktor, a w czasie II wojny światowej zaczął reżyserować. W 1948 r. nakręcił Złodziei rowerów – najsłynniejsze dzieło włoskiego neorealizmu – za których otrzymał honorowego Oscara za najlepszy obcojęzyczny film roku.

Do innych jego wybitnych obrazów należą: Cud w Mediolanie, Umberto D., Matka i córka, Małżeństwo po włosku, Ogród Finzi-Continich.

De Sica zmarł w 1974 roku, w wieku 72 lat.

Lista projekcji w ramach cyklu:

Pełna informacja o seansach w Kinie Iluzjon znajduje się na stronie kina.

 

6.09,  godz. 18.00 Cud w Mediolanie (reż. Vittorio De Sica, 95 min., 1950, Włochy)  

6.09, godz. 20.00 Podróż (reż. Vittorio De Sica, 102 min., 1973, Francja, Włochy)  

7.09, godz.18.00 Stazione Termini (reż. Vittorio De Sica, 89 min., 1952, USA, Włochy)

8.09, godz. 17.30 Złoto Neapolu (reż. Vittorio De Sica, 136 min., 1954, Włochy)  

8.09, godz. 19.00 Krótkie wakacje (reż. Vittorio De Sica, 106 min., 1973, Hiszpania, Włochy)

9.09 godz. 18.00 Dach (reż. Vittorio De Sica, 97 min., 1955, Włochy)  

9.09, godz. 20.00 Słoneczniki (reż. Vittorio De Sica, 106 min., 1969, Francja, Włochy)

10.09, godz.18.00 Siedem razy kobieta (reż. Vittorio De Sica, 96 min., 1967, Włochy, Francja, USA)

11.09, godz. 15.30 Matka i córka (reż. Vittorio De Sica, 95 min., 1960, Włochy, Francja)

11.09, godz. 17.00 Czarownice (reż. Vittorio De Sica, 110 min., 1967, Włochy, Francja)

12.09, godz. 15.30 Sąd ostateczny (reż. Vittorio De Sica, 100 min., 1961, Włochy, Francja)

12.09, godz. 19.00 Wczoraj, dziś, jutro (reż. Vittorio De Sica, 118 min., 1963, Włochy, Francja)

13.09, godz. 20.30 Boccaccio ’70 (reż. Vittorio De Sica, 97 min., 1962, Włochy, Francja)

15.09, godz. 17.30 Wczoraj, dziś, jutro (reż. Vittorio De Sica, 118 min., 1963, Włochy, Francja)

16.09, godz. 17.30 Czarownice (reż. Vittorio De Sica, 110 min., 1967, Włochy, Francja)

17.09, godz. 20.00 Boccaccio ’70 (reż. Vittorio De Sica, 97 min., 1962, Włochy, Francja)

18.09, godz. 17.00 Sąd ostateczny (reż. Vittorio De Sica, 100 min., 1961, Włochy, Francja)

19.09, godz. 20.00 Matka i córka (reż. Vittorio De Sica, 95 min., 1960, Włochy, Francja)

21.09, godz. 17.30 Siedem razy kobieta (reż. Vittorio De Sica, 96 min., 1967, Włochy, Francja, USA)

22.09, godz. 17.30 Słoneczniki (reż. Vittorio De Sica, 106 min., 1969, Francja, Włochy)

23.09, godz. 17.30 Krótkie wakacje (reż. Vittorio De Sica, 106 min., 1973, Hiszpania, Włochy)

24.09, godz. 20.30 Dach (reż. Vittorio De Sica, 97 min., 1955, Włochy)  

25.09, godz. 19.30 Złoto Neapolu (reż. Vittorio De Sica, 136 min., 1954, Włochy)  

26.09, godz. 20.00 Stazione Termini (reż. Vittorio De Sica, 89 min., 1952, USA, Włochy)

28.09, godz. 17.30 Podróż (reż. Vittorio De Sica, 102 min., 1973, Francja, Włochy)  

28.09, godz.19.30 Złodzieje rowerów (reż. Vittorio De Sica, 89 min., 1951, Włochy)

30.09, godz. 20.00 Dzieci ulicy (reż.Vittorio De Sica, 90 min., 1946, Włochy)

 

Ilustracja: kadr z filmu Złodzieje rowerów, reż. Vittorio De Sica

 

Wydaje się, że jedynym ograniczeniem w dziedzinie animacji jest wyobraźnia twórcy. Dzięki rozmaitym technikom animacyjnym, może on wykreować niesamowite, fantastyczne światy. Na przestrzeni sześćdziesięciu lat reżyserzy i animatorzy powołali do istnienia także swoje wyobrażenia światów z Lema. W ramach obchodów Roku Stanisława Lema mamy ogromną przyjemność zaprezentowania widzom bloku filmów animowanych, które powstały na podstawie prozy pisarza. Zestaw krótkometrażowych animacji to ciekawa alternatywa dla fabularnych adaptacji.

Pokaz będzie dostępny w serwisie Ninateka.pl w dniach 9–15 września.

Program

  1. Wycieczka w kosmos (reż. Krzysztof Dębowski, 11min., 1961, Polska) – na podstawie scenariusza Stanisława Lema
  2. Pułapka (reż. Krzysztof Dębowski, 10 min., 1962, Polska) – na podstawie oryginalnego scenariusza Stanisława Lema
  3. Maszyna Trurla (reż. Jerzy Zitzman, 8 min., 1975, Polska) – animacja krótkometrażowa na podstawie opowiadania o tym samym tytule ze zbioru Cyberiada
  4. Powrót (reż. Anna Błaszczyk, 8 m.in., 2008, Polska, Niemcy) – animacja na podstawie powieści Powrót z gwiazd
  5. Maska (reż. Stephen Quay, Timothy Quay, 23 min., 2010, Polska) – animacja na podstawie opowiadania o tym samym tytule
  6. Golem  (reż. Patrick Mccue, Tobias Wiesner, 8 min., 2010, Niemcy, Irlandia) – animacja na podstawie opowiadania Golem XIV ze zbioru Wielkość urojona
  7. Doradcy króla Hydropsa (reż. Natalia Brożyńska, 20 min., 2016, Polska) – adaptacja opowiadania o tym samym tytule ze zbioru Bajki robotów

 

ilustracja: kadr z filmu Wycieczka w kosmos, reż. Krzysztof Dębowski, Fototeka FINA

Z  okazji setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema, czołowego przedstawiciela polskiej fantastyki naukowej, futurologa, eseisty, prozaika a przede wszystkim jednego z najbardziej inspirujących myślicieli dekady, zapraszamy do Kina Iluzjon. W ramach obchodów Roku Stanisława Lema związanych z urodzinami, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny przygotowała wrześniowy przegląd wybranych filmów na podstawie prozy Lema. Oprócz kilku propozycji fabularnych, w programie znalazły się także animacje.

Plan projekcji:

Pełna informacja o seansach w Kinie Iluzjon znajduje się na stronie kina.

 

10.09, godz. 20.00 Solaris, reż. Andriej Tarkowski, 169 min., 1972, ZSRR

Bohater filmu Kris Kelvin spędza ostatni dzień przed startem na planetę Solaris w rodzinnym domu na wsi. Stary przyjaciel ojca, również kosmonauta, wspomina swoją wyprawę na dziwną planetę, pokrytą w całości przez olbrzymi Ocean, który przez wielu naukowców uważany jest za byt rozumny. Wyprawa Krisa – wybitnego psychologa, ma znaleźć definitywne rozwiązanie tajemnicy Oceanu.

 

11.09, godz. 20.30 Milcząca gwiazda, reż. Kurt Maetzig, 93 min., 1960, Polska, NRD

Epoka lotów międzyplanetarnych. Wielonarodowa załoga statku kosmicznego odbywa lot na Wenus – Milczącą Gwiazdę. Po dotarciu do celu potwierdza się przypuszczenie, że miała tu miejsce katastrofa, w wyniku której zginęli mieszkający na Wenus ludzie. Na Milczącej Gwieździe ciągle nie jest bezpiecznie – zagrożeniem dla ekipy jest istota przypominająca żyjącą plazmę. Naukowcom chronią się na pokładzie statku. Niestety nie wszystkim udaje się uciec.

 

11.09, godz. 20.30 Przekładaniec, reż. Andrzej Wajda, 35 min., 1968, Polska

Niezwykły w twórczości Andrzeja Wajdy film telewizyjny z gatunku science fiction, którego akcja rozgrywa się w dalekiej (z punktu widzenia 1968 roku) przyszłości – w roku 2000. Fikcyjność jego fabuły stała się bliska naszej rzeczywistości, w której powszechne są przeszczepy ludzkich organów. Historia o słynnym rajdowcu, w którym – po kolejnych wypadkach i operacjach – coraz mniej zostaje z „oryginału”, dała Bogumiłowi Kobieli możliwość wykazania znakomitego kunsztu aktorskiego. Film otrzymał Medal Specjalny na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Fantastycznych w Sitges w 1970 roku.

 

12.09, godz. 20.30 Szpital przemienienia, reż. Edward Żebrowski, 90 min, 1978, Polska

Ekranizacja powieści Stanisława Lema pod tym samym tytułem. Początek okupacji niemieckiej w Polsce. Do położonego na uboczu szpitala psychiatrycznego przybywa młody lekarz. Wkrótce poznaje zespół lekarski oraz panujące w szpitalu prawa i zwyczaje, wynikające z podziału na ubezwłasnowolnionych i opiekunów. Pewnego dnia pod szpital zajeżdżają niemieckie ciężarówki – los jego personelu i pacjentów zostaje przesądzony.

 

13.09, godz. 18.00 1, reż Peter Sparrow, 91 min., 2009, Węgry

Film powstał na motywach eseju Lema. Opowieść o konflikcie represyjnej władzy z wolną myślą ludzką, która w odróżnieniu od ciała, nie może być zniewolona. Grupa kilku osób, które weszły w kontakt z tajemniczą księgą, zagrażającą ustalonemu ładowi społecznemu, poddawana jest serii testów psychologicznych. Dzieje się to w państwowym ośrodku odosobnienia. Mimo wysiłków personelu naukowego, porządek w zakładzie zaczyna być burzony przez dziwne zjawiska. Metaforyczny film z gatunku filozoficznego sci-fi, skłaniający do refleksji na temat subiektywnego postrzegania otaczającego nas świata.

 

14.09, godz. 20.30 Test pilota Pirxa, reż. Marek Piestrak, 95 min., 1978, Polska, ZSRR

Komandor Pirx zostaje kontrolerem androidów przeznaczonych do misji kosmicznych. W czasie lotu do Saturna komandor musi rozszyfrować, ilu członków jego załogi to ludzie, a ilu – roboty. Jeden z androidów zaczyna prowadzić grę, w której stawką jest życie pozostałych członków wyprawy. Film otrzymał Złotego Asteroidę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Fantastycznonaukowych w Trieście.

 

15.09, godz. 20.30 Ikaria XB 1, reż. Jindřich Polák, 81 min., 1963, Czechosłowacja

Koloniści podróżują statkiem kosmicznym do nowego miejsca zamieszkania, które znajduje się na odległej planecie. Niestety, pojawiają się liczne problemy – m.in. awaria komputerów sterujących lotem i konflikt załogi statku z pasażerami – które stawiają powodzenie wyprawy pod znakiem zapytania.

 

16.09, godz. 20.30 Kongres, reż. Ari Folman, 12o min., 2013, Belgia, Francja, Luksemburg, Niemcy, Polska, USA, Izrael

Wizjonerska produkcja, w której zacierają się granice między rzeczywistością i fikcją: Robin Wright gra tu samą siebie. Mieszka z dwójką dorastających dzieci na ranczo, z dala od cywilizacji, kiedy wielkie hollywoodzkie studio zwraca się do niej z niezwykłą propozycją. Wright dzięki zaawansowanej technologii cyfrowej może zostać „zeskanowana”, osiągając w każdym kolejnym filmie wieczną młodość. Od tej pory wszystkie jej role zagra wirtualna kopia. Decyzja, którą podejmuje kobieta, by móc dysponować nieograniczonym czasem dla najbliższych, okazuje się początkiem jej podróży przez świat przyszłości, w którym potężne studia filmowe i koncerny farmaceutyczne oferują totalne formy rozrywki, manipulując ludzką świadomością. „Kongres” to film nowatorski i odważny, pełen pomysłów ukazujących w krzywym zwierciadle świat nieograniczonych możliwości technologicznych, które już wkrótce mogą wyznaczyć granice naszej wolności i dyktować pragnienia.

 

17.09, godz. 20.30 Blok krótkometrażowych filmów animowanych, 88 min.

Pokaz siedmiu krótkometrażowych filmów animowanych z lat 1961–2016 opartych o prozę i scenariusze Stanisława Lema. Zestaw krótkometrażowych animacji to ciekawa alternatywa dla fabularnych adaptacji. Wydaje się, że jedynym ograniczeniem w dziedzinie animacji jest wyobraźnia twórcy. Dzięki rozmaitym technikom animacyjnym, może on wykreować niesamowite, fantastyczne światy. Na przestrzeni sześćdziesięciu lat reżyserzy i animatorzy powołali do istnienia także swoje wyobrażenia światów z Lema.

 

Wycieczka w kosmos, reż. Krzysztof Dębowski, 11 min., 1961, Polska

Animacja krótkometrażowa na podstawie scenariusza Stanisława Lema, (11min). OPIS: Animowany film opowiadający o wyprawie w kosmos, zilustrowany muzyką Krzysztofa Pendereckiego.

Pułapka, reż. Krzysztof Dębowski, 10 min., 1962, Polska

Animacja krótkometrażowa na podstawie podstawie oryginalnego scenariusza, (10min). OPIS: Akcja filmu rozgrywa się w kosmicznej scenerii. Bohater ląduje na nieznanej planecie. Film został zilustrowany muzyką Krzysztofa Pendereckiego.

Maszyna Trurla, reż. Jerzy Zitzman, 8 min., 1975, Polska

Animacja krótkometrażowa na podstawie opowiadania o tym samym tytule ze zbioru Cyberiada.

Dwa bystre roboty, Klapaucjusz i Trurl, konstruują najgłupszą maszynę rozumną w historii wszechświata. Jest ona również bardzo uparta. Przyjaciele będą musieli stoczyć z cybernetycznym ucieleśnieniem głupoty emocjonującą walkę.

Powrót, reż. Anna Błaszczyk, 8 min., 2008, Polska, Niemcy

Animacja krótkometrażowa na podstawie opowieści Powrót z gwiazd, (8min). OPIS: Historia kanciastego Astronauty, który po latach spędzonych w kosmosie, powraca na „ziemię”. Wiele rzeczy bezpowrotnie zmieniło swój kształt. A jednak nie wszystko! Trochę przewrotnie o tym co się nie zmienia w czasie i przestrzeni.

Maska, reż. Stephen Quay, Timothy Quay, 23 min., 2010, Polska

Animacja na podstawie opowiadania o tym samym tytule.

Opowieść o rodzącej się świadomości władzy, kobiecości i siły. Nową postacią zamieszkującą rozpięty pomiędzy snem a koszmarem, oniryczny świat Braci Quay jest księżna Duenna, która staje w obliczu rodzącego się wśród poddanych buntu. Krótka fabuła staje się dla twórców okazją do podjęcia wielu dygresji i wycieczek w bliskie im artystycznie rejony. Niezwykle urzekającej plastycznie wizji dopełnia sugestywna muzyka Krzysztofa Pendereckiego.

Golem, reż. Patrick Mccue, Tobias Wiesner, 8 min., 2012, Niemcy, Irlandia

Animacja krótkometrażowa na podstawie opowiadania Golem XIV ze zbioru Wielkość urojona.

Film jest animowanym wykładem o miejscu ludzkości w procesie ewolucji a także o przyszłości ludzkości w kontekście intelektualnym i emocjonalnym.

Doradcy króla Hydropsa, reż. Natalia Brożyńska, 20 min., 2016, Polska

Adaptacja opowiadania o tym samym tytule ze zbioru Bajki robotów

Krótka historia króla Akwacji Hydropsa oraz jego doradców, którzy otrzymali od władcy zadanie stworzenia następcy tronu. Rywalizacja i intrygi, dotyczące cech jakie miał mieć zaszczepione królewicz, doprowadziły do wszczepienia matrycy „zamiłowania” do rzeczy małych. Tak zrodziła się obsesja zmniejszania się.

 

Ilustracja: kadr z filmu Solaris, reż. Andriej Tarkowski

 

Zawód: reporter, reż. Michelangelo Antonioni, 125 min., 1975, Włochy, Francja, Hiszpania (pokaz z lektorem na żywo!)

Reporter telewizyjny, David Locke, przyjeżdża do Afryki, żeby zrealizować film dokumentalny. W hotelu znajduje zwłoki poznanego kilka dni wcześniej biznesmena, Davida Robertsona. Znudzony swoim dotychczasowym życiem, postanawia wykorzystać okazję i przyjąć tożsamość denata, który okazuje się handlarzem bronią, co przynosi Lockowi korzyści finansowe, ale wkrótce też kłopoty.

W filmie reżyser kontynuuje tematy przewijające się w całej swojej twórczości: niemożność ucieczki przed samym sobą, ale też potrzebę definiowania siebie jako jeden z kluczowych motywatorów ludzkich działań. Antonioni sięga po charakterystyczne dla siebie narzędzia filmowe, opowiadając historię przy użyciu zwolnionego tempa, długich panoram i rzadko cedzonych słów. Tworzy przy tym film neo-noir, który przedstawia elementy najbardziej charakterystyczne dla gatunku w krzywym zwierciadle, w niezwykły sposób kreując i utrzymując napięcie oraz atencję widza. Do historii przeszła też słynna siedmiominutowa sekwencja kończąca film wielkiego, włoskiego mistrza.

Film pokazywany w ramach cyklu Wieczne lato.

Wstęp

Wstęp na wszystkie seanse w ramach cyklu Wieczne lato jest bezpłatny. Pokazy odbywają się z wykorzystaniem bezprzewodowych słuchawek udostępnionych przez organizatora. Zachęcamy, by słuchawki rezerwować wcześniej  przez formularz, który będzie udostępniony w tym artykule w dniu wydarzenia w godzinach od 10 do 19. Niewykorzystane rezerwacje będą uwalniane na 15 minut przed rozpoczęciem seansu.

Upłynął czas na rejestrację online. Zapraszamy do rejestracji w siedzibie FINA przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 (wejście bramą od ul. Wróbla), która odbędzie się na 15 minut przed planowaną projekcją.

W odpowiedzi na poprawnie wysłany formularz, otrzymają Państwo potwierdzenie e-mail. W razie jakiegokolwiek problemu z wypełnieniem formularza, prosimy o kontakt z recepcją FINA (tel. + 48 22 380 49 95; bog@fina.gov.pl).

Informacje praktyczne

Liczba osób biorących udział w projekcji jest ograniczona do 160 (jest to liczba wypożyczanych słuchawek; na dziedzińcu może przebywać więcej osób). Istnieje również możliwość podłączenia prywatnych słuchawek przewodowych z wtyczką minijack do zestawu wypożyczonego przez FINA.

Wejście na dziedziniec FINA Wałbrzyska 3/5 będzie możliwe wyłącznie przez bramę od ul. Wróbla. W razie deszczu pokaz zostanie przeniesiony do sali Ziemia Obiecana.

Zachęcamy do zabrania ze sobą koców i środków odstraszających komary.

Przed i w trakcie seansów zapraszamy do naszej Klubokawiarni na mrożoną kawę, prosecco, rzemieślnicze piwa, a także przekąski i desery!

Prosimy o zapoznanie się z regulaminem kina plenerowego.

 

Ilustracja: kadr z filmu

Każdy gatunek filmowy przechodzi przez różne fazy rozwoju, a jedną z nich jest nieodłącznie faza rewizjonistyczna, podczas której zakwestionowane zostają fundamentalne dla klasyki gatunku rozwiązania fabularne czy estetyczne.

Dla westernu znaczyło to przede wszystkim odejście od czarno-białej wizji świata: twórcy zaczęli zwracać uwagę na odcienie szarości, a świat przedstawiony nabierał złożoności. Kowboj przestał być uosobieniem szlachetności, a jego losy przestały być zakleszczone w dychotomii dobra i zła. Zmieniło się także podejście do stereotypowego przedstawiania tubylczych ludów Ameryki i kobiet. Zmiany przychodziły wraz z nadchodzącą rewolucją obyczajową, a pierwszym znaczącym sygnałem dla amerykańskiego rynku filmowego było poluzowanie, a później zniesienie, restrykcyjnych zasad kodeksu Haysa.

W naszym przeglądzie przypomnimy najważniejsze amerykańskie dokonania tego podgatunku, a wśród nich m.in. filmy Sama Peckinpaha, Arthura Penna, George’a Roya Hilla, Johna Hustona, Sydneya Pollacka oraz Clinta Eastwooda.

Lista projekcji w ramach cyklu:

Pełna informacja o seansach w Kinie Iluzjon znajduje się na stronie kina.

 

2.09, godz. 20.30 Butch Cassidy i Sundance Kid (reż. George Roy Hill, 109 min., 1969, USA)

4.09, godz. 15.00 Ostatni kowboj (reż. David Miller, 90 min., 1962, USA)

5.09, godz. 17.00 Mały wielki człowiek (reż. Arthur Penn, 139 min., 1970, USA)

6.09, godz. godz. 20.30 Sędzia z Teksasu (reż. John Huston, 120 min., 1972, USA)

8.09, godz. 20.30 Ballada o Cable’u Hogue (reż. Sam Peckinpah, 121 min., 1970, USA)

9.09, godz. 20.30 Jeremiah Johnson (reż. Sydney Pollack, 108 min., 1972, USA)

11.09, godz. 20.00 Mściciel (reż. Clint Eastwood, 100 min., 1972, USA)

13.09, godz. 20.00 Joe Kidd (reż. John Sturges, 88 min., 1972, USA)

14.09, godz. 17.30 Przełomy Missouri (reż. Arthur Penn, 126 min. 1976, USA)

19.09, godz. 20.30 Strzały o zmierzchu (reż. Sam Peckinpah, 94 min., 1962, USA)

20.09, godz. 20.00 Przełomy Missouri (reż. Arthur Penn, 126 min. 1976, USA)

26.09, godz. 20.30 Pat Garrett i Billy the Kid (reż. Sam Peckinpah, 106 min., 1973, USA)

27.09, godz. 17.30 Joe Kidd (reż. John Sturges, 88 min., 1972, USA)

29.09, godz. 17.30 Mściciel (reż. Clint Eastwood, 100 min., 1972, USA)

30.09, godz. 20.30 Człowiek w dziczy (reż. Richard S. Sarafian, 105 min., 1971, USA)

 

 

 

 

Ilustracja: kadr z filmu Mały wielki człowiek, reż. Arthur Penn

Debata zatytułowana Po co nam II RP? dotyczyć będzie życia kulturalnego w międzywojennej Polsce oraz strat poniesionych w wyniku II wojny światowej. 17 września, w siedzibie FINA przy Wałbrzyskiej 3/5, odbędą się cztery panele dyskusyjne poświęcone m. in. filmowi, muzyce rozrywkowej i sztukom plastycznym tamtej epoki z udziałem ekspertów zajmujących się tymi dziedzinami.

Zostanie zaprezentowany także film Niepospolita oraz telewizyjny spektakl Imperium Wojciecha Tomczyka w reż. Roberta Talarczyka o II RP z portretami Melchiora Wańkowicza i Eugeniusza Kwiatkowskiego.

Wydarzenie inauguruje cykl Retroteka.

Wszystkie panele dyskusyjne będą nagrywane, transmitowane i w późniejszym terminie także udostępnione na stałe w serwisie Ninateka.

 

godz. 11.00 Jaki był dorobek II RP?

W pierwszej rozmowie, z pisarką Maryną Miklaszewską, filmoznawcą i filozofem kultury dr Mateuszem Wernerem i teatrologiem Rafałem Węgrzyniakiem postaramy się nakreślić panoramę najważniejszych dokonań literatury, filmu i teatru II RP. Prowadzenie: Mikołaj Mirowski.

godz. 12.35 Pokaz filmu Niepospolita

godz. 13.00 Dyskusja To właśnie był jazz

W debacie muzycznej To właśnie był jazz weźmie udział nie tylko Krzysztof Karpiński, autor książki o jazzie w międzywojennej Polsce czy Tomasz Lerski, historyk kultury, ale także muzycy, Jan Młynarski czy prowadzący rozmowę Andrzej Winiszewski.

godz. 15.00 Dyskusja Lustro II RP w polskim filmie

Lustro II RP w polskim filmie, rozmowa Mikołaja Mirowskiego z reżyserami i scenarzystami, Januszem Majewskim, Filipem Bajonem, Anną Ferens, Maciejem Dancewiczem będzie z kolei próbą odpowiedzi na pytanie jaki obraz dwudziestolecia wyłania się z filmów nakręconych po 1945 roku, m.in. takich jak Sprawa Gorgonowej Majewskiego, Vabank Juliusza Machulskiego czy Magnat Filipa Bajona. Goście zastanawiać się będą także nad kinowymi adaptacjami najbardziej poczytnych dzieł dwudziestolecia (Trędowata Heleny Mniszkówny, Znachor i Kariera Nikodema Dyzmy Tadeusza Dołęgi-Mostowicza czy Zaklęte rewiry Henryka Worcella).

godz. 17.00 Dyskusja Design

Podczas debaty plastycznej Design mowa będzie o estetyce jako narzędziu przeprowadzania zmian społecznych i jej roli w dwudziestoleciu. Prof. Andrzej Szczerski, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, dr Piotr Bernatowicz i prowadzący Miłosz Lodowski opowiedzą m.in. o Światowej Wystawie w Paryżu w 1937 roku, podczas której Polacy zdobyli 20 złotych medali, i o Wielkiej Światowej Wystawie w Nowym Yorku (1939/40), przede wszystkim jednak o istotnych osiągnięciach przedwojennego wzornictwa, architektury i urbanistyki oraz o późniejszym zerwaniu kulturowej ciągłości i skutkach, jakie ponosimy do dziś.

godz. 19.00 Pokaz spektaklu Imperium Wojciecha Tomczyka w reż. Roberta Talarczyka (przed projekcją krótka rozmowa z autorem)

Biogramy uczestników

Maryna Miklaszewska – pisarka i tłumaczka, dziennikarka, autorka wydanej w podziemiu powieści Mikołajek w szkole PRL. W nowej epoce stworzyła (razem z siostrą Agatą) libretto do musicalu Metro, za co w 1992 roku nominowane je do amerykańskiej nagrody Tony Award. Autorka m. in. sztuki Strajk o wydarzeniach 1980 w Stoczni Gdańskiej (2005) oraz opartej na faktach powieści Wojtek z Armii Andersa (2007).

Rafał Węgrzyniak – historyk i krytyk teatru, autor Encyklopedii „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego (wyd. 1991 i 2001) oraz Procesów doktora Weicherta (2017). Niegdysiejszy redaktor „Pamiętnika Teatralnego”, współpracownik pism teatralnych, obecnie autor portalu teatrologia.info. Laureat Nagrody im. Leona Schillera (1993).

Mateusz Werner – filozof kultury, eseista, krytyk filmowy, dr nauk humanistycznych.  W latach 90. stały recenzent „Seansu Filmowego” (TVP 2) i redaktor prowadzący tego programu. Wykładał filmoznawstwo w warszawskiej SWPS, łódzkiej PWSFTviT, na polonistyce UW i w Instytucie Kultury UW. W l. 2001–10 kurator programu filmowego w Instytucie Adama Mickiewicza. Od III 2016 do IV 2017 wicedyrektor Narodowego Centrum Kultury. Redaktor kwartalnika „Kronos”, adiunkt na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW. Od lutego 2021 redaktor naczelny miesięcznika „Twórczość”.

Krzysztof Karpiński – prawnik, pianista, entuzjasta jazzu i badacz jego historii. Autor monografii Był jazz. Krzyk jazz-bandu w międzywojennej Polsce, w której udowodnił, że jazz był istotnym składnikiem kultury muzycznej dwudziestolecia.

Tomasz Lerski – varsavianista, historyk kultury, dziennikarz, dr nauk humanistycznych. Autor Syrena Record – pierwsza polska wytwórnia fonograficzna (2004) oraz Warszawa Marii Dąbrowskiej (2015) i Warszawa Antoniego Słonimskiego (2016).

Jan Młynarski – muzyk, kompozytor, wokalista i multiinstrumentalista, dziennikarz radiowy związany z Trzecim Programem Polskiego Radia (2018-20) i Radiem Nowy Świat. Znawca i popularyzator polskiej muzyki z lat 1918–1949 i propagator życiorysów wykonujących ją artystów.

Andrzej Winiszewski – dziennikarz, muzyk, od lat przekonuje, że bez filmu nie wiedzielibyśmy o jazzie tego, co wiemy. Pisze o tym w „JazzPressie” i opowiada w RadioJAZZ.

Janusz Majewski – wybitny reżyser filmowy, dramatopisarz, pisarz, scenarzysta, wykładowca. Rektor Warszawskiej Szkoły Filmowej. Autor takich obrazów jak Zazdrość i medycyna (1973), Zaklęte rewiry (1975), Sprawa Gorgonowej (1977), Lekcja martwego języka (1979), a także C.K. Dezerterzy (1988).

Filip Bajon – wybitny reżyser filmowy, scenarzysta, wykładowca. Autor takich obrazów jak, Aria dla atlety (1979), Limuzyna Daimler-Benz (1981), Wahadełko (1981), Magnat (1987), Kamerdyner (2018).

Anna Ferens – reżyserka, scenarzystka filmowa i dziennikarka, autorka reportaży telewizyjnych, serii i filmów dokumentalnych. Autorka, wspólnie z Ewą Stankiewicz, głośnego filmu Trzech kumpli (2008) o losach Stanisława Pyjasa, Bronisława Wildsteina i Lesława Maleszki.

Maciej Dancewicz – aktor i scenarzysta m.in. telewizyjnego spektaklu Dołęga-Mostowicz. Kiedy zamykam oczy w reż. Marka Bukowskiego (2019) o losach znanego pisarza.

Andrzej Szczerski – historyk i krytyk sztuki, wykładowca i kierownik muzealniczych studiów kuratorskich w Instytucie Historii Sztuki UJ, profesor nauk humanistycznych. Od 2020 dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.

Piotr Bernatowicz – historyk i krytyk sztuki, menadżer kultury, nauczyciel akademicki, dr nauk humanistycznych. W l. 2014-17 dyrektor Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu. Współpracował z TVP 3 Poznań i Radiem Poznań, gdzie przez rok pełnił funkcję prezesa zarządu. Od 2020 dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.

Mikołaj Mirowski – dr historii, publicysta, zajmuje się historią ZSRR lat 1917–1941, a także tematyką stosunków polsko-żydowskich. Autor książki Rewolucja permanentna Lwa Trockiego. Między teorią a praktyką (2013). Współpracownik „Liberté!”, „Forum Żydów Polskich”, współprowadził projekt „Warszawa dwóch Powstań”. Od niedawna redaktor naczelny internetowego kwartalnika filmowego „Pleograf”.

Miłosz Lodowski – architekt, grafik, publicysta, współtwórca portali Fronda.pl. Rebelya.pl, odpowiedzialny za działania internetowe tygodnika opinii „Do Rzeczy”.

 

plakat wydarzenia