„Gadające głowy”, reż. J. P. Matuszyński | Internetowa premiera filmu | Ninateka.pl

Zapraszamy na internetową premierę filmu Gadające Głowy 2021 w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego, która odbędzie się na platformie Ninateka.pl 27 czerwca o godz. 19.00.

Gadające głowy, reż. Jan P. Matuszyński, 23 min, 2021, Polska

Film Gadające głowy 2021 jest inspirowany jednym z najważniejszych filmów dokumentalnych Krzysztofa Kieślowskiego pt. Gadające Głowy z 1980 roku, w którym reżyser zadaje swoim rozmówcom te same, z pozoru proste pytania: „Kim jesteś?” i „Czego byś chciał?”. Pytania te będą zresztą później wybrzmiewać w kolejnych filmach fabularnych tego reżysera. Gdy dokument był realizowany 1980 roku, rozpoczynała się właśnie dekada przemian społecznych i politycznych, które doprowadziły do zerwania Żelaznej Kurtyny. Reżyser, dzięki swojemu niebywałemu instynktowi obserwatora, z pewnością wyczuwał czas i nastrój, w którym zdecydował się stworzyć ten pewnego rodzaju zapis stanu świadomości Polaków epoki przedsolidarnościowej. Powstał film wyjątkowy, będący nie tylko świadectwem historii narodu, ale i zapisem ponadczasowych emocji i nastrojów zwyczajnych ludzi – od rocznego dziecka do stuletniej kobiety.

Czy zatem obecnie, po ponad 40 latach, te egzystencjalne pytania straciły na wartości? Jakie będą odpowiedzi na pytania Kieślowskiego w roku 2021, czasie komunikacji globalnej i mediów społecznościowych, ale również ograniczonych pandemią kontaktów społecznych? Aby się przekonać, twórcy wykorzystali zdobycze technologii w komunikacji społecznej. Pytania zadali współczesnym ludziom filmu, którzy znali i współpracowali z  Kieślowskim oraz tym, dla których On i jego twórczość są nadal ważne.

Film powstał całkowicie w warunkach online. Zamiast tradycyjnej kamery wykorzystane zostały platformy videostreamingowe. Wśród jego rozmówców byli Maja Komorowska, Krzysztof Piesiewicz, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Zanussi, Artur Barciś, Irène Jacob, Ildikó Enyedi i Asghar Farhadi.

Film będzie dostępny w serwisie Ninateka.pl do 31 grudnia 2022 roku.

 

Zapraszamy na kolejne spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}. Pokaz filmu Mike’a Leigh Sekrety i kłamstwa poprzedzony będzie krótką prelekcją. Po filmie odbędzie się dyskusja z udziałem socjolożki i historyczki Katarzyny Czajki-Kominiarczuk.

Sekrety i kłamstwa, reż. Mike Leigh, 142 min, 1996, Wielka Brytania

Tego świata nie oglądamy z zewnątrz, ale wchodzimy do środka i stajemy się jego częścią. Mistrz realizmu psychologicznego i społecznego Mike Leigh z czułością pochyla się nad naszą słabością i siłą w swoim chyba najlepszym filmie.

Cynthia pracuje w fabryce opakowań we wschodnim Londynie. Praca pozwala jej opłacić czynsz obskurnego mieszkania, które wynajmuje razem z dorosłą już córką Roxanne. Mimo trudności Cynthia stara się utrzymywać kontakt z ukochanym bratem, który jakiś czas temu odsunął się od niej bez wyjaśnienia. Pewnego dnia odbiera niespodziewany telefon od nieznajomej, która twierdzi, że jest jej córką, oddaną wiele lat temu do adopcji. Spotkanie obu kobiet spowoduje nieodwracalne zmiany w ich otoczeniu, a Cynthia będzie musiała rozliczyć się z konsekwencjami wydarzeń, o których dawno temu postanowiła zapomnieć.

Sekrety i kłamstwa to film przez wielu określany dziś mianem arcydzieła. Najgłębszy, najbardziej delikatny i wnikliwy portret rodzinnych relacji autorstwa mistrza brytyjskiego kina psychologicznego. Nagrodzone Złotą Palmą za najlepszy film oraz dla najlepszej aktorki Brendy Blenthyn, zadziwiające poziomem realizmu przejmujące studium konsekwencji życia w zakłamaniu oraz prawdy, która oczyszcza.

Dyskusja po filmie

Mike Leigh – niekwestionowany mistrz psychologicznej prawdy czy przeceniony twórca telenoweli?
Na czym polegają metody jego pracy z aktorami?
Jak uzyskuje się efekt realizmu w kinie?
Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą klubową ekspertką Katarzyną Czajką-Kominiarczuk. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was są Sekrety i kłamstwa? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.
Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

 

Ilustracja: kadr z filmu Sekrety i kłamstwa, reż. M. Leigh

Treser owadów, czarodziej, alchemik, polski Disney – Władysław Starewicz bohaterem pierwszego Święta Animacji w kinie Iluzjon! Z okazji 140-lecia urodzin tego legendarnego artysty zaprezentujemy jego filmy dźwiękowe oraz nieme z akompaniamentem muzyki wykonywanej na żywo. Pokażemy także bogactwo filmu lalkowego w najciekawszych produkcjach studia filmowego Se-Ma-For. Gościem specjalnym wydarzenia będzie wnuczka Starewicza – Léona-Béatrice Martin-Starewitch. Młodszych widzów zapraszamy m.in. na warsztaty z animacji poklatkowej. W  przestrzeni kina Iluzjon będzie można także obejrzeć wystawę prac innego polskiego pioniera kina lalkowego – Zenona Wasilewskiego.

Dopełnieniem programu będzie prezentacja na Ninatece mało znanych w Polsce animacji lalkowych ukraińskiego reżysera Stepana Kovala, który w 2003 roku zdobył Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale.

Patron I edycji Święta Animacji

Władysław Starewicz, twórca i pionier filmów animowanych, urodził się w Moskwie jako syn powstańca styczniowego, Aleksandra Starewicza i Antoniny Legęckiej. Po śmierci matki został wysłany do dziadków w Kownie (dzisiejsza Litwa), gdzie spędził dzieciństwo i młodość. W 1912 przeniósł się z rodziną do Moskwy, w 1919 uciekł przed bolszewikami do Paryża i tam spędził resztę życia. Podczas Święta Animacji zostaną zaprezentowane najważniejsze animacje artysty zarówno z jego okresu rosyjskiego jak i francuskiego. Filmom niemym towarzyszyć będzie muzyka wykonywana na żywo. Podczas uroczystości otwarcia wydarzenia o Starewiczu opowie jego wnuczka Léona-Béatrice Martin-Starewitch a rozmowę z nią poprowadzi Marcin Giżycki – historyk filmu animowanego. Finał festiwalu dopełni jedyny pełnometrażowy film w dorobku Starewicza Opowieść o Lisie.

Starewicz był także inspiracją dla wielu pokoleń twórców kina lalkowego. Chociaż nie miał okazji nigdy tworzyć w Polsce, to zawsze był obecny w świadomości polskiej kinematografii. Podczas Święta Animacji pokażemy najważniejsze animacje z legendarnego Studia Małych Form Filmowych Se- Ma- For, zarówno te dla dzieci, jak i te skierowane to widzów dorosłych. Zostaną pokazane filmy takich reżyserów jak: Zenon Wasilewski, Jerzy Kotowski, Edward Sturlis czy Tadeusz Wilkosz. Przypomnimy też rzadko prezentowane filmy polskich reżyserek: Katarzyny Latałło, Lidii Hornickiej czy Zofii Ołdak.

Program

25 czerwca

 

godz. 10.00 Filmy SE-MA-FOR dla dzieci 10+ (Nie tylko Miś Uszatek i Colargol)

godz. 11.30 Warsztaty dla dzieci i młodzieży z animacji poklatkowej (10+). Prowadzenie: Magda Bryll. Rejestracja poprzez formularz.

godz. 11.30 Filmy SE-MA-FOR dla dorosłych

godz. 16.00 Uroczyste otwarcie festiwalu. Prezentacja o Władysławie Starewiczu (Léona-Béatrice Martin-Starewitch). Po prezentacji rozmowa z Léona-Béatrice Martin-Starewitch. Prowadzenie: Marcin Giżycki

godz. 17.30 Blok filmów Władysława Starewicza – filmy nieme z muzyką na żywo w wykonaniu Zbigniewa Chojnackiego

 

26 czerwca

 

godz. 12.30 Warsztaty dla dzieci Bohater filmowy i jego żywot ciasteczkowy (4–10). Prowadzenie: Paulina Małochwiej– plac na zewnątrz kina/w razie deszczu w środku.

godz. 15.30 Blok filmów dźwiękowych Władysława Starewicza

godz. 17.00 Finał festiwalu. Opowieść o lisie, reż. Władysław Starewicz

Wstęp

Wstęp na pokazy filmów oraz spotkanie jest bezpłatny. Rezerwacji miejsc można dokonać poprzez kontakt mailowy: kasa.iluzjon@fina.gov.pl oraz telefoniczny: +22 848 33 33. Wejściówki do odbioru w kasie kina Iluzjon w godz. 14.00-20.30.

 

Na warsztaty animacji poklatkowej oraz warsztaty dla dzieci Bohater filmowy i jego żywot ciasteczkowy obowiązują zapisy przez formularz rejestracyjny.

Zapraszamy na czwarte spotkanie cyklu dokumentalnego Ninateki. W siedzibie Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego w Warszawie odbędzie się projekcja filmów Na działce Thierriego Paladino, Kiedy będziesz Edyty Wróblewskiej i 6 tygodni Marcina Janosa Krawczyka. Po seansie zapraszamy na rozmowę dokumentalisty z Edytą Wróblewską i Marcinem Janosem Krawczykiem. Filmy oraz streaming ze spotkania będą dostępne na ninateka.pl.

Program

Wstęp bezpłatny, obowiązkowa rejestracja poprzez formularz udostępniony poniżej.

 

Na działce, reż. Thierry Paladino, 26 min, 2019, produkcja Wajda School

Opowieść o rodzinie głuchoniemych, która na tytułowej pracowniczej działce robi niemal wszystko, poza odpoczynkiem. Obserwujemy więc zmagania działkowiczów z materią, złośliwością przedmiotów martwych i ich małe dziwactwa, które w całości tworzą bardzo zabawny, utrzymany w czeskim klimacie film.

„Mam wrażenie, że ten film nakręcił Marsjanin, który nieopatrznie wylądował na polskiej działce i na podstawie tego, co zobaczył wyrobił sobie zdanie o życiu na kuli ziemskiej” – Maciej Cuske.

 

Kiedy będziesz, reż. Edyta Wróblewska, 26 min, 2006, produkcja Wajda School

Film powstał w ramach I edycji kursu dokumentalnego w Szkole Wajdy. Ania i Krzyś mają po 30 lat. Są energiczni i nowocześni, dobrze odnajdują się w życiu zawodowym. Wiele czasu poświęcają na pracę. Są ze sobą od 5 lat, ale ich poglądy na wspólne sprawy nieco się różnią. Czy potrafią być razem? Czy właśnie tak wygląda życie we współczesnym związku?

„Film będący lustrzanym odbiciem relacji, które dostrzegam wokół mnie. Piękny portret pary, pogubionej w nieustannie przyspieszającym tempie dzisiejszych czasów” – Maciej Cuske.

 

6 tygodni, Marcin Janos Krawczyk, 18 min, 2009,

Dotykająca historia niemowlęcia, przychodzącego na świat w nieświadomości, że jest to początek jego samodzielnego życia. Tytułowe 6 tygodni odnoszą się do okresu, w którym kobieta, która zrzekła się praw rodzicielskich, ma czas na zmianę decyzji. Po ich upływie jej postanowienie staje się nieodwracalne. Kobieta nie dowie się gdzie trafi maleństwo, które wydała na świat, w jakich warunkach przyjdzie mu żyć, czy znajdzie miłość i bezpieczeństwo. W chwili rozstania może ofiarować jedynie list, które dziecko otworzy po ukończeniu osiemnastego roku życia.

„Wstrząsający film przedstawiający pierwsze dni życia dziecka, przy którym zabrakło mamy. Jest to dla mnie wyjątkowo poruszająca historia, ponieważ uświadamia, jak dużo siły dało mi bezpieczne dzieciństwo” – Maciej Cuske.

Wstęp

Wstęp bezpłatny, obowiązkowa rejestracja poprzez poniższy formularz.

 

O cyklu

Jak żyć? Spotkanie z dokumentem. Maciej Cuske zaprasza to autorski projekt mający na celu zachęcenie miłośników kina do zgłębienia wiedzy na temat polskich filmów dokumentalnych. Przewodnikiem po świecie dokumentu jest reżyser Maciej Cuske, który co miesiąc proponuje widzom Ninateki dzieła mistrzów oraz najlepsze dokumenty ostatnich lat. Po seansach zapraszamy na spotkania z twórcami wybranych filmów dokumentalnych, które są doskonałą okazją do rozważań na temat ich pracy oraz pokonywania przeszkód i dylematów, z którymi muszą się zmagać w trakcie realizacji swoich zamierzeń artystycznych. Dodatkowo każdy film poprzedzony jest krótkometrażowym obrazem autorów młodego pokolenia, dopiero wkraczających na drogę reżyserii filmowej.

 

 

Portal Ninateka.pl w dniach 20–27 czerwca zaprezentuje online wybrane filmy korespondujące z tematyką nowego numeru kwartalnika „Pleograf“, dotyczącego ludowych historii Polski (02/2022): Pałacu, Znachora i Słońce wschodzi raz na dzień.

Program 

20.06, godz. 20.00 Pałac, reż. Tadeusz Junak, Polska, 1980, 89 min

 

Ostatnie dni II wojny światowej. Nasilające się odgłosy wybuchów zapowiadają zbliżanie się frontu. Dworski pasterz, Jakub, stojąc pośród stada owiec, obserwuje paniczną ucieczkę mieszkańców pałacu, dziedzica i jego służby. Dwór stoi przed nim otworem. Jakub nieśmiało przekracza pałacowe progi, z  bojaźnią spogląda na śledzące jego kroki dostojne oblicza z portretów wiszących na ścianach. Powoli oswaja się z otoczeniem. Wielkie pałacowe lustro daje jego rzeczywiste odbicie – bosego, w nędznym, futrzanym kubraku. Ale wyobraźnia pozwoli mu po chwili zobaczyć siebie „po pańsku“ – w bogatym odzieniu, z upierścienionymi, białymi rękami.

Film będzie dostępny do czwartku 23 czerwca godz. 20.00.

 

22.06, godz. 20.00 Słońce wschodzi raz na dzień, reż. Henryk Kluba, Polska, 1967, 90 min

 

Beskidzka wieś Odkrzask w pierwszych latach po wyzwoleniu. Dochodzi tam do konfliktu między nową władzą ludową a miejscową ludnością na tle interpretacji prawa własności. Specyficznie ukształtowani przez warunki historyczne, przyzwyczajeni do izolacji, samowystarczalności i walki z przeciwieństwami, egoistyczni i nieufni górale budują pod przywództwem Haratyka tartak, szkołę i cegielnię. Uważają to wszystko za własność społeczną, ale nie pozwalają korzystać z nich sąsiadom. Władzy ludowej natomiast brakuje czasu oraz umiejętności przekonywania i stosuje zasadę: kto nie z nami, ten przeciw nam, wspartą represjami i więzieniem.

Film będzie dostępny do poniedziałku 25 czerwca godz. 20.00.

 

 

24.06, godz. 20.00 Znachor, reż. Michał Waszyński, 1937, 105 min

 

Rafał Wilczur jest znanym i cenionym chirurgiem. Pewnego dnia opuszcza go żona Beata, zabierając ze sobą także małą córeczkę, Marysię. Zdruzgotany Rafał błądzi ulicami miasta i trafia do podrzędnej knajpy, gdzie zostaje okradziony i pobity, wskutek czego traci pamięć. Nie znając swojej tożsamości, włóczy się od wsi do wsi. Zostaje przygarnięty przez młynarza Prokopa. W całej okolicy szybko zaczyna być znany jako znachor. Jego los odmienia się, kiedy ratuje młodą dziewczynę, ciężko ranną w wypadku motocyklowym. Film powstał na podstawie popularnej książki Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, wydanej w 1937 roku, a w rolach głównych wystąpili Kazimierz Junosza-Stępowski i Elżbieta Barszczewska.

Film będzie dostępny do soboty 27 czerwca godz. 20.00.

 

Ilustracja: kadr z filmu Znachor, reż. Michał Waszyński, Fototeka FINA

Zapraszamy na premierę najnowszego wydania kwartalnika „Pleograf“. Letni numer dotyczący ludowych historii Polski podejmuje namysł nad „chłopskim” obliczem rodzimego kina w kontekście toczącej się obecnie debaty demitologizującej pańszczyznę i demaskującą logiki władzy wynikające z historycznych zaszłości. Publikacja stawia pytania o to, czym była chłopskość dla oka kamery oraz jak przedstawiano opór ludu – czy i w jaki sposób polskie kino konstruowało społeczne relacje poddaństwa i w jakim stopniu może stać się narzędziem ich redefinicji?

W ramach premiery zapraszamy Państwa na pokaz filmu Pałac w reżyserii Tadeusza Junaka oraz debatę z ekspertami.

Portal Ninateka.pl w dniach 20–23 czerwca zaprezentuje online wybrane filmy korespondujące z tematyką numeru, m.in.: Znachora i Słońce wschodzi raz na dzień.

Program

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Obowiązuje rejestracja za pomocą formularza udostępnionego poniżej.

 

godz. 18.00 Pokaz filmu Pałac, reż. Tadeusz Junak, 89 min, 1980, Polska

 

Ostatnie dni II wojny światowej. Nasilające się odgłosy wybuchów zapowiadają zbliżanie się frontu. Dworski pasterz, Jakub, stojąc pośród stada owiec, obserwuje paniczną ucieczkę mieszkańców pałacu, dziedzica i jego służby. Dwór stoi przed nim otworem. Jakub nieśmiało przekracza pałacowe progi, z  bojaźnią spogląda na śledzące jego kroki dostojne oblicza z portretów wiszących na ścianach. Powoli oswaja się z otoczeniem. Wielkie pałacowe lustro daje jego rzeczywiste odbicie – bosego, w nędznym, futrzanym kubraku. Ale wyobraźnia pozwoli mu po chwili zobaczyć siebie „po pańsku“ – w bogatym odzieniu, z upierścienionymi, białymi rękami.

 

godz. 19.30 Debata na temat numeru Ludowe historie Polski

Debatę poświęconą tematowi numeru poprowadzi redaktor naczelny kwartalnika „Pleograf“ dr Mikołaj Mirowski. W debacie wezmą udział: prof. Natasza Korczarowska-Różycka, dr. Karol Samsel i Piotr Korczyński.

 

Dr Mikołaj Mirowski – historyk, publicysta. Współpracownik Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Historii Polski i Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi a także Forum Żydów Polskich. Naukowo zajmuje się historią ZSRR i tematyką stosunków polsko-żydowskich. Autor scenariusza programu Pojedynki stulecia, poświęconego najwybitniejszym polskim pisarzom XX wieku, emitowanego w 2018 roku w TVP Kultura. Od 2019 prowadzi na antenie TVP Historia cykl Teatr Historii, gdzie prezentowane są najciekawsze spektakle Teatru TV o tematyce historycznej. Wydał książki Rewolucja permanentna Lwa Trockiego (2013) i tom rozmów Piłsudski (nie)znany. Historia i popkultura (2018).

 

Prof. Natasza Korczakowska-Różycka – dr hab. profesor w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w historii filmu polskiego, amerykańskim i brytyjskim kinie współczesnym oraz problematyce historiofotii. Opublikowała książki: Ojczyzny prywatne (2007) oraz Inne spojrzenie (2013, poświęcona wyobrażeniom historii w polskim filmie fabularnym po 1965 roku. Od 2008 roku współpracuje z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej oraz Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym przy projekcie edukacyjnym Akademia Polskiego Filmu.

 

Dr hab. Karol Samsel – poeta, literaturoznawca, filozof, doktor doktor habilitowany nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu i kierownik Pracowni Historii Dramatu 1864-1939 Wydziału Polonistyki UW. Redaktor Zeszytów Poetyckich, członek Związku Literatów Polskich oraz Polskiego Towarzystwa Conradowskiego. Autor dwunastu tomów wierszy oraz poematu Autodafe. Laureat nagrody imienia Władysława Broniewskiego (2010) i zdobywca statuetki imienia Wandy Karczewskiej (2011). Zajmuje się twórczością Cypriana Norwida i Josepha Conrada.

 

Piotr Korczyński – historyk, dziennikarz. Absolwent historii na Uniwersytecie Jagiellońskim, były redaktor Oddziału Krakowskiego Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Autor m.in. książek Elitarne jednostki specjalne Wojska Polskiego 1939–1945 (2013) i Wojownicy, żołnierze i śmierć nie zawsze pełna chwały (2015). Publikuje regularnie w czasopismach: Ale historia, Focus Historia, Newsweek Historia, Do Rzeczy Historia czy Mówią wieki. Obecnie redaktor naukowy i autor tekstów publikacji wydawanych przez Wojskowy Instytut Wydawniczy w Warszawie: Polski Zbrojnej Historia i Polski Zbrojnej. Na UJ przygotowuje się do doktoratu na temat oddziałów karnych w II wojnie światowej. Specjalizuje się w historii powszechnej XIX i XX wieku, z naciskiem na historię wojskowości. Historia Dzikiego Zachodu i jej recepcja w westernie, zwłaszcza jego europejskiej odnodze – spaghetti westernie – jest jego prawdziwą pasją.

Wstęp

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Obowiązuje rejestracja za pomocą poniższego formularza.

 

Organizator

Pleograf, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Ninateka

 

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz reżyser i operator filmowy Arkadiusz Gołębiewski zapraszają na cykliczne spotkania z twórcami filmowymi oraz pokazy filmowe dla młodzieży. Wydarzenia odbywają się w Kinie Iluzjon przy ul. Narbutta 50a w Warszawie. Wstęp jest bezpłatny.

21 czerwca odbędzie się spotkanie z Martą Plucińską, reżyserką, scenarzystką, producentką filmową oraz pokaz filmu Piotra Trzaskalskiego Mój rower.

Mój rower, reż. Piotr Trzaskalski, 90 min, 2012, Polska

Mój rower to film poruszający tematykę międzypokoleniowego pojednania między dziadkiem, ojcem, a synem. Film otrzymał m.in. trzy Złote Lwy oraz nagrodę Orła.

Ważne informacje

Dla kogo: młodzież z klas 7-8 szkoły podstawowej oraz licealiści.

Kiedy: 21 czerwca, godz. 11.30

Gdzie: Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50a

Zgłoszenia pod adresem i więcej informacji: zawody.filmowe@fina.gov.pl (zgłasza nauczyciel)

O cyklu

Spotkania mają charakter cykliczny i odbywają się dwa razy w miesiącu. Podczas 2,5- godzinnych zajęć młodzież będzie mogła spotkać się i porozmawiać z wybitnym przedstawicielem jednego z filmowych zawodów, takich jak: reżyser, scenograf, aktor, montażysta czy kaskader. Spotkaniom będą towarzyszyły rozbudzające zainteresowanie kinematografią pokazy filmów fabularnych i dokumentalnych. Przybliżą historię polskiego kina i wybitne postaci, tworzące najpopularniejsze polskie filmy. Pokazy będą punktem wyjścia do twórczej dyskusji pomiędzy młodzieżą, a zaproszonymi gośćmi, którzy postarają się odpowiedzieć na pytanie jak połączyć wyobraźnię z wymarzonym zawodem oraz jak przekuć talent w zawodową realizację swojej pasji.

Prowadzący

Arkadiusz Gołębiewski – reżyser, operator filmowy, producent, twórca Festiwalu Filmowego NNW, autor wielu projektów edukacyjno-filmowych skierowanych do młodzieży m.in. Nakręć dziadka komórką, #Młodzi dla Historii czy Młodzieżowej Akademii Filmowej.

 

Ilustracja: kadr z filmu Mój rower, reż. P. Trzaskalski

 

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz reżyser i operator filmowy Arkadiusz Gołębiewski zapraszają na cykliczne spotkania z twórcami filmowymi oraz pokazy filmowe dla młodzieży. Wydarzenia odbywają się w Kinie Iluzjon przy ul. Narbutta 50a w Warszawie. Wstęp jest bezpłatny.

Gośćmi spotkania 7 czerwca będzie Tadeusz Łysiak, reżyser filmowy i scenarzysta oraz Anna Dzieduszycka. aktorka, odtwórczyni roli głównej w filmie Sukienka.

Sukienka, reż. Tadeusz Łysiak, 30 min, 2020, Polska

Sukienka opowiada historię wykluczonej ze społeczeństwa dziewczyny, której drogi krzyżują się z przypadkowym kierowcą ciężarówki i staje się on jej obiektem miłosnej obsesji. Film otrzymał m.in nominacje do Oskara, a także został wyróżniony Złotym Lwem, Brązową Kijanką na Cameraimage, oraz dwoma Grand OFF dla najlepszej aktorki oraz najlepszego filmu polskiego.

Ważne informacje

Dla kogo: młodzież z klas 7-8 szkoły podstawowej oraz licealiści.

Kiedy: 7 czerwca, godz. 11.30

Gdzie: Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50a

Zgłoszenia pod adresem i więcej informacji: zawody.filmowe@fina.gov.pl (zgłasza nauczyciel)

O cyklu

Spotkania mają charakter cykliczny i odbywają się dwa razy w miesiącu. Podczas 2,5- godzinnych zajęć młodzież będzie mogła spotkać się i porozmawiać z wybitnym przedstawicielem jednego z filmowych zawodów, takich jak: reżyser, scenograf, aktor, montażysta czy kaskader. Spotkaniom będą towarzyszyły rozbudzające zainteresowanie kinematografią pokazy filmów fabularnych i dokumentalnych. Przybliżą historię polskiego kina i wybitne postaci, tworzące najpopularniejsze polskie filmy. Pokazy będą punktem wyjścia do twórczej dyskusji pomiędzy młodzieżą, a zaproszonymi gośćmi, którzy postarają się odpowiedzieć na pytanie jak połączyć wyobraźnię z wymarzonym zawodem oraz jak przekuć talent w zawodową realizację swojej pasji.

Prowadzący

Arkadiusz Gołębiewski – reżyser, operator filmowy, producent, twórca Festiwalu Filmowego NNW, autor wielu projektów edukacyjno-filmowych skierowanych do młodzieży m.in. Nakręć dziadka komórką, #Młodzi dla Historii czy Młodzieżowej Akademii Filmowej.

 

Ilustracja: kadr z filmu Sukienka

 

Zapraszamy na kolejne spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}. Pokaz filmu Klient (reż. Asghar Farhadi, Francja / Iran 2016, 124’) poprzedzony będzie krótką prelekcją, po filmie dyskusja z udziałem filmoznawczyni Ewy Wiącek.

Klient, reż. Asghar Farhadi, 124 min, 2016, Francja / Iran

Młode małżeństwo wprowadza się do użyczonego przez znajomego mieszkania w centrum Teheranu, nie zdając sobie sprawy, kto był jego poprzednim najemcą. Gdy w nowym lokum kobieta zostaje napadnięta przez nieznanego sprawcę, jej mąż rozpoczyna prywatne śledztwo, za wszelką ceną usiłując dotrzeć do agresora i poznać motywy jego działania. Seria niespodziewanych wydarzeń w dramatyczny sposób zmieni spokojne życie małżonków i wpłynie na łączącą ich relację.
Doceniony na Festiwalu w Cannes (najlepszy scenariusz i najlepsza rola męska), a także nagrodzony drugim w karierze Asghara Farhadiego Oscarem „Klient” to przenikliwy i trzymający w napięciu thriller psychologiczny, opowiadający o cenie walki o prawdę w represyjnym społeczeństwie. Wielowarstwowość i trafność psychologicznych obserwacji reżysera, a także jego głęboka wrażliwość na całe spektrum aspektów ludzkiej egzystencji pozwala odbierać film nie tylko jako opowieść zakorzenioną w irańskiej rzeczywistości, ale niezwykle uniwersalną historię o upokorzeniu, utraconym zaufaniu czy pragnieniu zemsty.

Dyskusja po filmie

Czy twórczość Asghara Farhadiego to kino narodowe, czy transnarodowe? Jak wyglądała twórcza droga reżysera do uzyskania pozycji jednego z najwybitniejszych twórców współczesnego kina irańskiego? W jaki sposób uniwersalny humanizm tworzonych przez niego filmów wybrzmiewa w państwie rygorystycznej cenzury?

Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą ekspertką, dr Elżbietą Wiącek. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu, nawet (a może szczególnie) tymi najbardziej odjechanymi. O czym według Was jest Klient? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.
Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza do siedziby FINA oraz kina Iluzjon na wyjątkowe wydarzenie organizowane z okazji stulecia polsko-argentyńskich stosunków dyplomatycznych. Termin został wybrany nieprzypadkowo – daty te pokrywają się z Argentyńskim Dniem Osadnika Polskiego, świętem obchodzonym corocznie w  Argentynie. Program złożony z panelu iberystów, koncertu Jana Młynarskiego, pokazu tanga, wystawy fotografii Zofii Chomętowskiej i projekcji filmów, dotyczących wzajemnych splotów kulturowych i historycznych Polski i Argentyny, będzie okazją do refleksji nad stosunkami obydwu państw oraz  historii polskiej emigracji w Argentynie.

Program

8 czerwca (środa)

FINA, ul. Wałbrzyska 3/5, Warszawa.

UWAGA! Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona, konieczność rejestracji poprzez formularz (na dole tego artykułu).

 

godz. 18.00 Uroczyste otwarcie wydarzenia przez Ambasador Argentyny Aną Maríą Ramírez

 

godz. 18.00–19.00 Zapowiedź i pokaz filmu Bohaterowie dnia codziennego z udziałem reżyserki filmu Anny Sol Janik i  Anny Stąpór z Ambasady Polski w Buenos Aires

 

godz. 19.00–20.00 Zapowiedź i pokaz filmu Gdzie Bóg rozumie po polsku z reżyserką i producentką TVP Anną Ferens

 

godz. 20.00–21.00 Panel dyskusyjny Migracja z ziem polskich do Argentyny prowadzony przez dr hab. Urszulę Ługowską, Dyrektor Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. Goście: dr hab. Urszula Ługowska, dr hab. Jerzy Mazurek, dr Krzysztof Smolana, Anna Ferens, Anna Sol Janik

 

godz. 21.00 Poczęstunek w stylu argentyńskim z winem

 


9 czerwca (czwartek)

Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50A, Warszawa.

Wstęp biletowany, wejściówki do nabycia na stronie Kina Iluzjon.

 

godz. 18.00 Uroczyste otwarcie wydarzenia i wystawy fotografii W podróży. Argentyna na fotografiach Zofii Chomętowskiej przez Ambasador Argentyny Anę Maríę Ramírez

 

godz. 18.00–19.00 Pokaz tanga argentyńskiego w wykonaniu grupy Xray Dance Group prowadzony przez choreografkę Annę Milej

 

godz. 19.00–20.00 Koncert polskiego tanga Jana Emila Młynarskiego wraz z zespołem BRASS FEDERACJA (Narkotyki)

(więcej…)