Festiwal JAZZ W FILMIE.PL | Dzień #2

Jazz i Film po dekadach rozłąki znów zagrają̨ razem! Inauguracja nowego festiwalu poświęconego muzyce jazzowej w polskiej kinematografii już 8 i 9 października w siedzibie Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego przy ul. Wałbrzyskiej 3/5. Festiwal JAZZ W FILMIE.PL organizowany przez Fundację Popularyzacji Muzyki Jazzowej EuroJAZZ to niepowtarzalna okazja dla wszystkich miłośników jazzowej muzyki filmowej. Podczas dwudniowego festiwalu zobaczymy najciekawsze polskie filmy – od animacji i krótkich metraży, po filmowe fabuły, w których muzyka jazzowa stanowi ważną muzyczną ilustrację. Wstęp wolny!

Program

Wstęp bezpłatny, obowiązuje rejestracja poprzez formularz dostępny poniżej. Na wydarzenie godz. 12.00 obowiązuje osobna rejestracja w zalinkowanym artykule.

 

godz. 12.00 PORANEK DLA DZIECI | JAZZ W KRESKÓWKACH (OSOBNA REJESTRACJA)

 

Kaśka i Baśka i welocyped, reż. Alina Maliszewska, muz. Janusz Muniak, 1973, 10 min

Kaśka i Baśka w dyskotece, reż. Alina Maliszewska, muz. Adam Makowicz, 1974, 10 min

Kaśka i Baśka. Pyszne ciacha, reż. Alina Maliszewska, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1980, 10 min

Przechadzka, reż. Marek Goebel, muz. Zbigniew Namysłowski, 1976, 10 min

Miś Uszatek, reż. Lucjan Dembiński, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1962, 9 min

Nie drażnić lwa, reż. Tadeusz Wilkosz, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1960, 10 min

Ostrożność, reż. Jerzy Kotowski, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1957, 8 min

Przez dziurę w ścianie, reż. Alina Maliszewska, muz. Włodzimierz Nahorny, 1977, 10 min

 

godz. 17.00 DZIEŃ KOMPOZYTORSKI – WŁODZIMIERZ NAHORNY


wprowadzenie: Andrzej Winiszewski

 

Jej Portret, reż Mieczysław Waśkowski, muz. Jan Ptaszyn Wróblewski, Włodzimierz Nahorny, 1974

Film Mieczysława Waśkowskiego to jedno z najciekawszych dzieł filmowych z wykorzystaniem jazzu jako muzycznej ilustracji w historii polskiego kina, a tytułowa kompozycja Włodzimierza Nahornego to bodaj najbardziej rozpoznawalny polish standard w historii polskiej piosenki. Mimo że jako autora muzyki do filmu Jej portret wskazano Jana Ptaszyna Wróblewskiego, to jednak sam materiał muzyczno-dźwiękowy składający się na całość muzycznej ilustracji stworzony został przez W. Nahornego. Pytany o to J. Wróblewski tak odpowiadał z wrodzoną sobie swadą: Ja się do tego filmu nie przyznaję. Włodzio Nahorny jest autorem tej muzyki. Kiedy w trakcie realizacji filmu wyjeżdżał grać na statek, zwalił mi to na łeb w celu przygotowania i nagrania całości, a przecież z góry wiadomo było, jaka i czyja będzie ta muzyka. Piosenka do słów Jonasza Kofty pod tym samym tytułem stała się hitem, wykorzystanym w co najmniej ośmiu innych polskich filmach. Jednak film Waśkowskiego został niemal zapomniany.

 

Spotkanie z Włodzimierzem Nahornym

 

Nahorny Rondo, reż. Ryszard Wróblewski, muz. Włodzimierz Nahorny, 1972

Muzyczna wizytówka Włodzimierza Nahornego, multiinstrumentalisty, kompozytora i improwizatora prezentującego się tu w różnych specjalnościach (saksofon, flet, fortepian). Wszystkie były mu bardzo bliskie. Jednak życiowym wyborem stał się fortepian. Film Ryszarda Wróblewskiego rozpoczyna fortepianowa wersja największego przeboju W. Nahornego Jej portret w niemal kanonicznym brzmieniu i instrumentalnym wykonaniu z fortepianem i małym zespołem smyczkowym. Nahorny w kolejnych kadrach zmienia instrumenty, zmieniają się zespoły akompaniujące, pojawiają się nowe postaci polskich jazzmanów. I tu bezcenna wartość filmu Nahorny Rondo objawia się w pełnym blasku. Widzimy największe autorytety polskiej szkoły jazzowego saksofonu: Zbigniewa Namysłowskiego, Janusza Muniaka, Zbigniewa Seiferta i Tomasza Szukalskiego, akompaniujące soliście – Włodzimierzowi Nahornemu grającemu tu m.in. na swoim słynnym alcie. Wśród polskich jazzmanów pojawiają się na planie filmu także Tomasz Stańko, Janusz Stefański i Janusz Kozłowski.

 


godz. 19.00 PO ŚLADACH MELOMANÓW JERZEGO DUDUSIA MATUSZKIEWICZA


Wprowadzenie: Andrzej Winiszewski

 

Spotkanie z Igorem Mertynem

 

Na zawsze melomani,  reż. Rafał Mierzejewski, 2021 (PREMIERA FESTIWALOWA)

Film Rafała Mierzejewskiego wg scenariusza Igora Mertyna jest powrotem do lat 50., czasów wychodzenia polskiego jazzu z mrocznych kulturowych katakumb. Jednocześnie jest spojrzeniem na początki odradzającego się środowiska jazzowego w Polsce z dzisiejszej, współczesnej perspektywy. Bohaterowie filmu to w dużej części świadkowie tamtej dekady, muzycy, którzy często stawiali wówczas swoje pierwsze artystyczne kroki, rozpoczynali późniejsze barwne kariery (Jan Ptaszyn Wróblewski, Przemek Dyakowski, Andrzej Dąbrowski, Wojciech Karolak), ale i filmowcy, baczni obserwatorzy tamtej trudnej rzeczywistości (Janusz Majewski, Feliks Falk). Wielkim nieobecnym tego filmu jest Jerzy Duduś Matuszkiewicz (zmarł w lipcu 2021 roku), twórca Melomanów, pionier polskiego jazzu, filmowiec i kompozytor najbardziej rozpoznawalnych tematów filmowych w dziejach polskiego kina. Na zawsze Melomani to bardzo potrzebny film, który pozostanie na lata i być może dekady ważnym głosem w historii polskiej filmografii jazzowej.

Wstęp

Wstęp bezpłatny, rejestracja obowiązkowa. Formularz rejestracyjny dostępny poniżej.

 

Limit miejsc został wyczerpany.

 

 

 

Pokaz filmów dla dzieci z muzyką m.in. Janusza Muniaka, Adama Makowicza, Jerzego Matuszkiewicza, Zbigniewa Namysłowskiego czy Włodzimierza Nahornego jest częścią Festiwalu JAZZ W FILMIE.PL, który w dniach 8–9 października odbędzie się  w siedzibie FINA przy ul. Wałbrzyskiej 3/5.

Program

Wstęp bezpłatny, rejestracja obowiązkowa. Formularz rejestracyjny dostępny poniżej. Prosimy o wypełnienie formularza osobno za siebie i za każde z dzieci.

 

Kaśka i Baśka i welocyped, reż. Alina Maliszewska, muz. Janusz Muniak, 1973, 10 min

Kaśka i Baśka, nierozłączne siostry, otrzymują od ojca dwuosobowy rower, którym wyruszają na wycieczkę pełną przygód. Dołącza do nich dzielny dziadunio, który na swoim starym welocypedzie postanawia wziąć udział w kolarskim wyścigu.

 

Kaśka i Baśka w dyskotece, reż. Alina Maliszewska, muz. Adam Makowicz, 1974, 10 min

Trzecia z kolei część cyklu filmowego o Kaśce i Baśce, które tym razem za wszelką cenę próbują dostać się na dyskotekę. Z powodu ich bardzo młodego wieku niestety nie jest to możliwe. Rozżalone ostatecznie się poddają, ale z pomocą i pomysłem, jak wynagrodzić im utratę okazji do dobrej tanecznej zabawy, przychodzi jak zawsze Dziadunio.

 

Kaśka i Baśka. Pyszne ciacha, reż. Alina Maliszewska, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1980, 10 min

To ostatnia część filmowej serii o przygodach Kaśki i Baśki, które zapragnęły posmakować pysznych słodkich wypieków. Na różne sposoby próbują zdobyć sympatię obcych osób, aby zrealizować swój kulinarny cel.

 

Przechadzka, reż. Marek Goebel, muz. Zbigniew Namysłowski, 1976, 10 min

Mała zielona kulka podczas wędrówki napotyka na swojej drodze, przedziwne jak ona sama, żyjące obiekty. Wśród nich pojawiają się samotne ludzkie dłonie, przedziwne kwiaty przypominające swoim wyglądem przedmioty codziennego użytku i niezidentyfikowane żywe stwory. Mała kulka z zaciekawienie a czasem trwogą wchodzi w relacje z nowymi napotkanymi istotami.

 

Miś Uszatek, reż. Lucjan Dembiński, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1962, 9 min

Pierwszy pilotażowy film animowany dla dzieci, którego bohaterem jest popularny dekadę później Miś Uszatek (tu jeszcze bez klapniętego uszka i zdecydowanie milczący!). Nasz bohater mieszka w sklepie z zabawkami. Pewnego zimowego wieczora wyrusza naprzeciw wiosennym przygodom, spotykając na swojej drodze przeróżne postacie: śnieżnego bałwana, zaczepnego baranka i stracha na wróble.

 

Nie drażnić lwa, reż. Tadeusz Wilkosz, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1960, 10 min

Mrożąca krew w żyłach opowieść o spokojnym lwie, który drażniony przez ludzi, wydostaje się z klatki i pożera swoje kolejne, nieprzyjazne mu ofiary. Za wszelką cenę próbuje dostać się do swojej afrykańskiej ojczyzny.

 

Ostrożność, reż. Jerzy Kotowski, muz. Jerzy Matuszkiewicz, 1957, 8 min

Film J. Kotowskiego jest swobodną ekranizacją jednoaktówki Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego pod tym samym tytułem, opublikowanej po raz pierwszy w Przekroju w roku 1947. Profesor Bączyński, bardzo zapobiegliwy i ostrożny opiekun swojej rodziny, zabezpiecza ją przed wszelkimi możliwymi niebezpieczeństwami, w konsekwencji uniemożliwiając ich normalne, codzienne funkcjonowanie. Obawia się drobnostek, nie dostrzegając jednocześnie prawdziwych zagrożeń

 

Przez dziurę w ścianie, reż. Alina Maliszewska, muz. Włodzimierz Nahorny, 1977, 10 min

Jeszcze jedna ciekawa jazzowa animacja Aliny Maliszewskiej, bodaj najwybitniejszej przedstawicielki filmu animowanego w nurcie polskiej filmografii jazzowej. Przez dziurę w ścianie to opowieść o dziewczynce Magdzie, która mieszka w nowym mrówkowcu, o zaginionym zegarku kłótliwej sąsiadki i ciekawskim kotku starszej pani, który zgubił się, wędrując przez… dziurę w ścianie.

Wstęp

Wstęp bezpłatny, rejestracja obowiązkowa. Formularz rejestracyjny dostępny poniżej. Prosimy o wypełnienie formularza osobno za siebie i za każde z dzieci.

 

 

Ilustracja: kadr z filmu Kaśka i Baśka i welocyped, reż. A. Maliszewska

Zapraszamy na warsztaty dla dzieci w wieku 4–10 lat w ramach pierwszego Święta Animacji.

Głównym tematem spotkania będzie bohater filmowy. Porozmawiamy z dziećmi na temat tego, kto może być bohaterem filmu? Czy lubią Reksia, Uszatka, Rudolfa czy  Elzę? A może wolą Maszę? A może jeszcze z kimś innym odbywają filmowe przygody? Jakie dobranocki lubią oglądać wieczorem? Co sprawia, że postać jest wyjątkowa, że chcemy razem z nią spędzać czas? I czy rodzice mają swoich ulubionych bohaterów?

Będziemy układać filmowe puzzle i odgadywać quizy. Będziemy też rozmawiać o przysmakach jakie  lubią nasi bohaterowie. Czy Myszka Miki lubiła tylko ser? Sprawdzimy też, czy ten najbardziej intensywnie pachnący spotka się z uznaniem Małych Kinomanów. Czy Colargol jest fanem kakao, czy raczej mleka z jagodami? I czy miód jest rzeczywiście przysmakiem Puchatka?

A na koniec przygotujemy czarodziejskie, kolorowe, filmowe ciasteczka i babeczki. Każda inna i każda wyjątkowa – bo przygotowana przez małych wielbicieli kina.

Wstęp

Udział bezpłatny, obowiązkowa rejestracja przez poniższy formularz.

 

Zapraszamy na warsztaty z animacji poklatkowej w ramach pierwszego Święta Animacji. Zajęcia skierowane są dla grupy wiekowej 10+. Podczas zajęć dzieci dowiedzą się, czym jest animacja poklatkowa oraz stworzą swój własny film animowany. Tematem przewodnim zajęć będą owady oraz twórczość wybitnego filmowca oraz pioniera kina animowanego Władysława Starewicza.

Warsztaty poprowadzi Magda Bryll, absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi, reżyserka, twórczyni wielu filmów animowanych, uczestniczyła w realizacji m.in. filmu animowanego Piotruś i wilk, który w 2008 roku zdobył Oscara w kategorii Najlepszy krótkometrażowy film animowany.

Wstęp

Udział bezpłatny, obowiązkowa rejestracja przez poniższy formularz.

 

Limit miejsc został wyczerpany.

 

Ilustracja: kadr z filmu Zemsta kinooperatora, reż. W. Starewicz, 1912

 

Zapraszamy na wyjątkowe świętowanie Dnia Dziecka i udanie się muzyczno-animowaną podróż do świata jazzu i  bajek. W niedzielę 5 czerwca o godzinie 15.30 w Sali Ziemia Obiecana przy ul.  Wałbrzyskiej 3/5 zespół Jazzbaja przeniesie słuchaczy w świat kultowych polskich filmów animowanych.

Znane melodie z polskich produkcji wybrzmią w nowatorskich, jazzowych aranżacjach. To utwory, które każdy kojarzy z rodzinnym domem, dziecięcą beztroską i magią wyobraźni. Dla dorosłych będzie to okazja do powrotu do przywołujących dziecięcą radość wspomnień, a dla najmłodszych możliwość poznania bohaterów takich jak Miś Uszatek, Kot Filemon, czy Koziołek Matołek, którzy w trakcie koncertu pojawią się na dużym ekranie.

Muzykę i obraz słowem połączy Maria Kądziela – edukatorka FINA. Wspólnie ze słuchaczami spróbuje znaleźć odpowiedź na pytanie: „Czy Kot Filemon, Miś Uszatek i Koziołek Matołek lubią jazz?”.

Wydarzenie skierowane jest do wszystkich pasjonatów jazzu i kultowych filmów animowanych – dzieci, młodzieży i dorosłych. Dzieckiem można być przecież w każdym wieku – wspólną magiczna podróż w  pozbawiony ograniczeń świat bajkowej wyobraźni pozwoli je w sobie pielęgnować.

Jazzbaja to projekt czwórki młodych muzyków, który powstał podczas pandemii jako gest wobec tych, którzy nagle dostali na swoje barki dużo więcej odpowiedzialności i idącego za tym stresu. Koncert składa się z cyklu filmów-teledysków, z których każdy prezentuje inną piosenkę z polskiej bajki i przenosi odbiorcę w świat ukochanych bajek z dzieciństwa.

Skład zespołu:

Ola Przewoźniak – wokal, aranżacje

Michał Niedbała – fortepian, instrumenty klawiszowe, aranżacje

Mikołaj Sikora – kontrabas, aranżacje

Piotrek Przewoźniak – perkusja, elektronika, aranżacje

Wstęp

Wstęp bezpłatny, obowiązuje rejestracja przez poniższy formularz.

 

Limit miejsc został wyczerpany.

1 czerwca to ten dzień w roku, na który czekają chyba wszystkie dzieci. Razem z nimi będziemy obchodzić ich święto. Wówczas również planujemy uczcić urodziny wybitnej reżyserski, scenarzystki i montażystki, Doroty Kędzierzawskiej. Aby połączyć te dwie okazje przygotowujemy specjalny repertuar. Przypomnimy trzy etiudy jubilatki, które poświęciła ona bohaterowi dziecięcemu: Agnieszka (1981), Jajko (1982) i Gucia (1985). To również dobry moment by pokazać kilka krótkich metraży zrealizowanych przez matkę reżyserki, Jadwigę Kędzierzawską, która specjalizowała się w filmach familijnych i dla dzieci. Przy realizacji jednego z nich, dokumentu Józek, współpracowała wraz z córką. Oprócz niego zaprezentujemy Sombrero i Psotnego kotka.

Jak czytamy w opublikowanej rozmowie z reżyserką, twórczość Jadwigi Kędzierzawskiej jest „trwałą cechą dorobku „Se-Ma-Fora”. Filmy, które robiła stawiają sobie za cel zlikwidowanie luki, jaka rysuje się pomiędzy filmami przeznaczonymi dla najmłodszych widzów a widzami starszymi. Obrazy Kędzierzawskiej przygotowują nie tylko do odbioru sztuki, ale niosą w sobie także ważkie treści wychowawcze”.

Program

„Agnieszka”, 1981, reż. Dorota Kędzierzawska, 7 min

https://ninateka.pl/vod/dokument/agnieszka-dorota-kedzierzawska/

 

„Jajko”, 1982, reż. Dorota Kędzierzawska, 10 min

https://ninateka.pl/vod/fabula/jajko-dorota-kedzierzawska/

 

„Gucia, 1985, reż. Dorota Kędzierzawska, 16 min

https://ninateka.pl/vod/fabula/gucia-dorota-kedzierzawska/

 

„Psotny kotek”, 1960,  reż. Jadwiga Kędzierzawska, 11 min

 

„Sombrero”, reż. 1962, Jadwiga Kędzierzawska, 10 min

 

„Józek”, 1987, reż. Jadwiga Kędzierzawska, 12 min

 

 

Ilustracja: kadr z filmu Gucia, reż. Dorota Kędzierzawska

Już 21 maja 2022 roku o godz. 12:00 zapraszamy na warsztaty plastyczne W poszukiwaniu złotego skarabeusza, będące częścią wyjątkowego wydarzenia „Faraon”. Zaćmienie słońca, które w dniach 21–22 maja odbywa się w Kinie Iluzjon.

Warsztaty dla dzieci

Serdecznie zapraszamy dzieci w wieku 5-10 lat na kreatywne warsztaty plastyczne W poszukiwaniu złotego skarabeusza do kina Iluzjon 21 maja w godzinach 12:00-15:00. W czasie zajęć wybierzemy się we wspólną historyczną podróż do świata kostiumów filmowych. Poznamy tajniki pracy kostiumografa, a następnie zaprojektujemy własne egipskie ubiory. Aleksandra Plewako-Szczerbińska wraz ze swoimi studentami z Wyższej Szkoły Artystycznej w Warszawie pomalują buzie młodych projektantów na wzór makijaży Kleopatry i Faraona. Całość warsztatów zwieńczy poszukiwanie złotego skarabeusza – talizmanu egipskiej świątyni. Warsztaty poprowadzi Klaudia Rutkowska.

Podczas warsztatów odbędzie się pokaz filmu Mała księżniczka z 1939 r. Wielki klasyk kina familijnego z niezapomnianą Shirley Temple stanie się punktem wyjścia dla fascynujących warsztatów dla dzieci, których głównym tematem będą kostiumy filmowe.

Mała księżniczka, reż. Walter Lang, 93 min, 1939, USA

Ekranizacja popularnej powieści Frances Hodgson Burnett przenosi nas do Londynu przełomu XVIII i XIX w. Młoda dziewczynka Sara Crewe (Shirley Temple) zostaje odesłana przez ojca,

kapitana brytyjskiego wojska, który musiał wyruszyć na front, do ekskluzywnej szkoły dla dziewcząt. Sara szybko staje się pupilką nauczycielek, które bardzo dbają o potrzeby jednej ze swoich najbogatszych podopiecznych. Wszystko zmienia się jednak, gdy z frontu dochodzą wieści o śmierci kapitana Crewe i okazuje się, że mężczyzna tak naprawdę był bankrutem. Nagle Sara musi odnaleźć się w zupełnie nowej rzeczywistości, w której jako pozbawiona pieniędzy sierota jest zaledwie służącą w szkole, gdzie jeszcze niedawno była czołową uczennicą. Przed szarą codziennością dziewczynka ucieka w świat marzeń i snów.

Prowadząca warsztaty

Aleksandra Plewako-Szczerbińska

Z wykształcenia technik plastyk, specjalizacja charakteryzator perukarz. Debiutowała jako asystentka przy filmie Ogniem i Mieczem. Przez Jerzego Hoffmana nazywana żartobliwie „wnuczką“. Jej dziadek, Jerzy Szeski, był wybitnym scenografem i kostiumologiem przyjacielem wielkich nazwisk polskiego kina. Aleksandra ma w swoim dorobku charakteryzacje filmowe, teatralna i telewizyjne. Wykłada w Wyższej Szkole Artystycznej w Warszawie.

Wstęp

Udział w warsztatach jest bezpłatny, konieczność wcześniejszej rejestracji przez poniższy formularz

 

Zapraszamy do zwiedzenia jednego z najpiękniejszych kin w Warszawie, Kina Iluzjon – Muzeum Sztuki Filmowej.

Wystawa przedwojennych plakatów

Podczas tego wyjątkowego popołudnia oraz nocy będzie można obejrzeć reprinty plakatów polskich produkcji przedwojennych, takich jak Panienka z Poste-Restante, Piętro wyżej czy Zapomniana melodia. Przygotowana na tę okoliczność wystawa pozwoli zapoznać się z bliska m.in. z przystawką dźwiękową, dzięki której na dawnych projektorach do filmów niemych można było wyświetlać filmy dźwiękowe, a także z przenośną kamerą Kinamo z lat 20., w której mieścił się zapas taśmy pozwalający nagrać ok. 3 minut filmu. Dowiemy się również, czym są tajemnicze bobinki.

Droga taśmy filmowej i Przygody Gapiszona

W sali „Stolica” o każdej pełnej godzinie (pierwszy seans o 16.00, ostatni o 23.00) wyświetlany będzie film opowiadający o tym, jak wygląda droga taśmy filmowej z archiwum, przez dział konserwacji oraz inne miejsca, aż do kabiny projekcyjnej. Seans połączony będzie z pokazem trzech różnych odcinków z serii Przygody Gapiszona, aby widzowie mogli zauważyć różnice pomiędzy filmem pokazywanym z taśmy 16 mm, taśmy 35 mm oraz z DCP, czyli całkowicie cyfrowej, a tym przypadku także odrestaurowanej wersji.

Wykład o historii Kina Iluzjon

W sali „Mała Czarna” będzie można wysłuchać przygotowanego przez filmoznawcę Piotra Śmiałowskiego wykładu na żywo o fascynującej historii kina Iluzjon oraz historii samego budynku, w którym obecnie mieści się kino. Widzimy się o godz. 17.00 i 20.00.

 

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza w dniach 21–22 maja na wyjątkowe wydarzenie filmowe „Faraon”. Zaćmienie słońca. Jest to drugie wydarzenie z cyklu W drodze po Oscara, w którym przedstawimy dziesięć polskich filmów, walczących przed laty o najbardziej prestiżową nagrodę filmową na świecie w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.

Faraon zyskał uznanie nie tylko w Polsce, lecz także na świecie – zdobył Złotą Kaczkę za najlepszy film roku oraz nominację do Oscara za najlepszy film. Krytycy skupiali się przede wszystkim na ukazanych przez reżysera technikach rządzenia. Czy jednak opowieść o  konflikcie między młodym, idealistycznym Ramzesem a chłodnym, racjonalnym kapłanem Herhorem, jest tylko dramatem władzy? Warto ponad pół wieku po premierze bliżej przyjrzeć się temu arcydziełu, które skłaniać może do rozmaitych interpretacji.

Program

21 maja (sobota)


godz. 12.00–15.00 –
warsztaty dla dzieci (w wieku 5-10 lat) W poszukiwaniu złotego skarabeusza

 

godz. 13.00–15.00 – pokaz filmów dokumentalnych wokół Faraona i panel filmoznawców

 

godz. 15.30 – otwarcie wystawy Wokół Faraona

 


22 maja (niedziela)


godz. 12.00
projekcja filmu Faraon (reż. Jerzy Kawalerowicz, 150 min, 1966, Polska)

 

godz. 14.30 Dyskusja o filmie Faraon: spotkanie z twórcami i fanami filmu

 

godz. 19.30 koncert zespołu Bastarda

 


23 maja – 25 maja
(poniedziałek – środa)

 

Od 23 maja, godz. 20.00 do 25 maja godz. 20.00 film Faraon oraz nagranie ze spotkania będą dostępne bezpłatnie na platformie Ninateka.pl.

Wstęp

Wstęp w sobotę (21 maja) jest bezpłatny.

Bilet na niedzielny pokaz filmu Faraon + spotkanie (15 zł).

Koncert Bastardy (30 zł).

Bilety do zakupienia na stronie Kina Iluzjon.

Organizatorzy i partnerzy

Organizatorzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patroni medialni: TVP Kultura, RMF Classic

Partner: Muzeum Historii Katowic

 

Święta to nie tylko Kevin sam w domu. Dlatego na tegoroczne Boże Narodzenie przygotowaliśmy nie lada propozycję filmową. Przez dwa tygodnie między 20 grudnia a 2 stycznia w portalu ninateka.pl dostępne będą dwa bloki filmowe – dla tych najmłodszych i dla tych nieco starszych. Dzieciom proponujemy świąteczne animacje krótkometrażowe polskich twórców. Dla dorosłych przygotowaliśmy polskie kino gatunkowe gatunkowe ze świętami w tle. W przeglądzie znalazło się miejsce na kryminał, komedię, film grozy i film familijny.

 

Program

Blok 1. Święta dla maluchów: Zestaw okołoświątecznych animacji dla dzieci

 

Trzej królowie, reż. Anna Błaszczyk, 8 min., 2014, Polska

Gwiazda, reż. Witold Giersz, 29 min., 1984, Polska

Napad pod choinką, Roman Huszczo, Polska, 1973, Polska

 

Blok 2. Święta w polskim kinie gatunkowym

 

Film kryminalny:  Wśród nocnej ciszy, reż. Tadeusz Chmielewski, 116 min., 1978, Polska

Komedia: Wesołych świąt, reż. Jerzy Sztwiernia, 56 min., 1977, Polska

Film grozy: Markheim, reż. Janusz Majewski, 25 min., 1971, Polska

Film familijny: Pan Kleks w kosmosie, reż. Krzysztof Gradowski, 148 min., 1988, Polska

 

Ilustracja: kadr z filmu Gwiazda, reż. W. Giersz