Wydarzenia
Wschód Nieznany #4 | Ninateka.pl [do 18 października]
01
Październik
Pokazy filmowe

Wschód Nieznany #4 | Ninateka.pl [do 18 października]

Bezpłatne wejście

Po wakacyjnej przerwie wracamy z cyklem Wschód nieznany. W najnowszej odsłonie znalazły się koprodukcje realizowane m.in. w Ukrainie, Białorusi, Polsce, Litwie i Rumunii. Wybrane filmy są mariażem rozmaitych tematów i stylów, a każdy z nich jest autorskim projektem wybitnych twórców z Europy Środkowo-Wschodniej. Filmy dostępne od 18 września do 18 października na platformie VOD Ninateka.pl – jak zawsze legalnie, za darmo i bez reklam!

Program

Filmy będą dostępne od 18 września godz. 20.00 do 18 października godz. 20.00 na darmowej platformie VOD Ninateka.pl.

 

Plemię, reż. Myroslav Slaboshpytskyi, 132 min, 2014, Ukraina, Holandia

 

Pokazywane i nagradzane na dziesiątkach festiwali filmowych dzieło Miroslava Slaboshpytskiyego to wstrząsająca historia, która robi ogromne wrażenie, choć opowiedziana jest jedynie obrazem i językiem migowym, bez napisów czy lektora. Niesłyszący Sergey zaczyna naukę w szkole dla głuchoniemych. Przenosi się do internatu. W nowym miejscu musi odnaleźć swoje miejsce w hierarchii narzuconej przez organizację zwaną Plemieniem – szkolną sieć uwikłaną w działalność przestępczą i prostytucję. Chłopak przekonuje się na własnej skórze o bezwzględności zasad, którymi kierują się osoby w Plemieniu. Przemoc, napady, prostytucja – tak wygląda ich codzienność. Aby zostać przyjętym w poczet członków Plemienia, a tym samym awansować w społecznej hierarchii, trzeba wykazać się zdolnościami w łamaniu prawa. Biorąc udział w kilku udanych kradzieżach, Sergey zapracowuje na nową, lepszą pozycję – zostaje alfonsem. Ma teraz pod opieką dwie dziewczyny, obsługujące nocą kierowców ciężarówek. Szybko zakochuje się w jednej z nich. Problem polega jednak na tym, że jego wybranka jest także dziewczyną szefa. Mimo to, bohaterowie spotykają się potajemnie i zostają kochankami. Łamiąc w ten sposób kodeks Plemienia, stawiają się w sytuacji bez wyjścia. Reżyser niezwykle dosadnie odmalowuje brutalny świat, używając do tego jedynie ciszy i języka migowego. Jego film wzbudził zachwyt krytyki, która już okrzyknęła go arcydziełem kina minimalistycznego. Ten nagrodzony na prestiżowym festiwalu w Cannes portret młodzieży pozbawionej pozytywnych wzorców zachowania nikogo nie pozostawi obojętnym.

 


Szron, reż. Šarūnas Bartas, 120 min, 2017, Litwa, Francja, Ukraina, Polska

 

Dwójka młodych Litwinów, Rokas i Inga, zostaje wolontariuszami, którzy z konwojem pomocy humanitarnej jadą z Litwy na Ukrainę. Po drodze ich plany ulegają zmianie. Przez Polskę i zachodnią Ukrainę wkraczają w śnieżne tereny Donbasu, wiedzeni ciekawością zbliżają się do linii frontu, by tam na własnej skórze poczuć niebezpieczeństwo wojny. Szron, który miał premierę na festiwalu w Cannes w sekcji Quinzaine des Réalisateurs, zbudowany jest z elementów doskonale znanych wielbicielom autorskiej koncepcji kina Šarūnasa Bartasa. Ten minimalistyczny film drogi opiera się na dramaturgicznym ascetyzmie, naturalistycznych, monochromatycznych obrazach i powolnej narracji. Oszczędna warstwa emocjonalna kryje mocną, uniwersalną wymowę. O zupełnie niewidowiskowym cierpieniu i okrucieństwie wojny, ponurych ludziach w nią uwikłanych, wyniszczonych i smutnych pejzażach. Szron to francusko-litewsko-ukraińska koprodukcja, w którą włączyła się także Polska. Na drugim planie litewskim aktorom towarzyszą m.in. francuska aktorka Vanessa Paradis i Andrzej Chyra oraz naturszczycy – biorący udział w działaniach wojennych żołnierze i obserwujący sytuację na froncie dziennikarze, w tle wybrzmiewa niepokojąca muzyka Pawła Mykietyna. Film był litewskim kandydatem do Oscara.

 


Słudzy, reż. Ivan Ostrochovský, 81 min, 2020, Czechy, Słowacja, Irlandia, Rumunia

 

Osadzony w realiach zimnej wojny, pasjonujący czarny kryminał Ostrochovský’ego opowiada o zderzeniu wiary i ideologii oraz o potężnej sile manipulacji, po którą sięgają zarówno słudzy Boga, jak i słudzy systemu. Ten wciągający niczym mistrzowska rozgrywka pokera wschodnioeuropejski noir skupia się na losach dwóch seminarzystów, chłopców z prowincji, którzy w mury klasztoru wchodzą z optymizmem i gorliwością. Nie zdając sobie sprawy, że wkraczają w świat spisków, zdrad i złamanych życiorysów, a ich przyjaźń poddana zostanie ostatecznej próbie.


W ciemności
, reż. Victor Aśliuk, 2018, Białoruś

 

Sasza to młody mężczyzna, który żyje „po omacku”. Ciężarówki i samochody osobowe rozpoznaje po zapachu. Zwierzęta które spotykał w swoim życiu pamięta po dotyku. Kiedy Sasza miał 11 lat w jego świecie powstała ciemność, która trwa do dzisiaj. Sasza bezpowrotnie stracił wzrok.

Dużo rzeczy z życia Saszy wywołuje zdziwienie. Dlaczego praca w fabryce – nie jest monotonną rutyną, a ogromną radością i satysfakcją? Dlaczego Sasza, który jest niewidomy, po zachodzie słońca zapala w domu światło? Dlaczego Sasza, który w przeszłości mocno chorował, był wyszydzany przez inne dzieci nigdy się nie skarży na swój los? Cudem, nazywa to, że może odczuwać i słyszeć świat, który go otacza. Słucha rozmów ludzi jadących  miejskim transportem. Poprzez ich myśli – drobne i wielkie, prywatne i globalne, bieżące i ponadczasowe – Sasza poznaje ludzi, a także samego siebie. A może te głosy nie brzmią w autobusie, a w głowie Saszy? Sasza słucha i zadaje sobie pytanie: Czy wszyscy ludzie mogą być szczęśliwi?

O cyklu

Cykl będący reakcją na tragiczną sytuację polityczną, która wstrząsnęła całym światem. Jest gestem solidarności i wsparcia FINY i Ninateki, które chcemy również wyrazić przez kulturę i sztukę. Projekt ma na celu przybliżyć twórczość naszych sąsiadów ze wschodniej granicy, co jest okazją do zrozumienia złożoności historycznej danego obszaru, jak i poznania historii ludzi, z którymi tak wiele nas łączy. Mimo bliskości geograficznej, wschód dalej wydaje się nieodkryty.