Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Sukienka na zmianę, w którym patrzymy na polskie kino „od podszewki” – skupiając się na kostiumach filmowych i rozmawiając z ich twórczyniami. Tym razem porozmawiamy z kostiumografką Magdaleną Biedrzycką, wielokrotnie nominowaną i nagradzaną w kategorii „Kostiumy” Polską Nagrodą Filmową Orzeł (Pan T., Rewers, Katyń, Ubu Król) oraz na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (Joanna, Jutro idziemy do kina, Nic).
Po rozmowie, którą poprowadzi Jagoda Murczyńska na FB FINA Wałbrzyska 3/5, pokażemy w Ninatece głośny film Rewers w reż. Borysa Lankosza, ulubiony w karierze bohaterki wieczoru.
Program
19:00 Spotkanie z Magdaleną Biedrzycką poprowadzi Jagoda Murczyńska – na FB FINA Wałbrzyska 3/5
19:45 Pokaz filmu Rewers (reż. Borys Lankosz, 99 min., 2009, Polska) – na Ninateka.pl
Rewers Borysa Lankosza to jeden z najważniejszych polskich filmów ostatnich kilkunastu lat. W konwencji czarnej komedii reżyser i scenarzysta Andrzej Bart proponują przewrotne rozliczenie z okresem stalinizmu. Cała konstrukcja filmu wspiera się na przedstawicielkach trzech pokoleń inteligenckiej rodziny: córce, matce i babci, a centralny wątek opowieści skupia się wokół miłosnych perypetii najmłodszej, trzydziestoletniej Sabiny (Agata Buzek), pracownicy działu poezji w jednym z wydawnictw. Pewnego dnia w jej życiu pojawia się wyjątkowy mężczyzna… Magdalenie Biedrzyckiej dzięki strojom, w które ubrała bohaterów filmu, znakomicie udało się przenieść widzów we wczesne lata 50. XX wieku.
O cyklu Sukienka na zmianę
Dobrze skrojony kostium opowiada historię, zanim jeszcze padną pierwsze zdania dialogu. Mówi kolorem, fakturą, kształtem, stanem znoszenia. Mówi o przeszłości bohaterów, a czasem także o tym, co ich czeka.
W polskim kinie przez dekady powraca temat dziejowych przemian: kapryśne wiatry historii, ustrojowe i społeczne transformacje. Wszystkie one odciskają swój ślad także w kostiumach – z modnych gorsetów, wytartych płaszczy, czarnych koronek, ludowych spódnic, ekstrawaganckich okularów i jedwabnych sukienek możemy wyczytać historie o aspiracjach, kompleksach, nieuniknionych upadkach, szlachetnych zrywach i zuchwałości w sięganiu po nowe i nieznane.
W cyklu spotkań poświęconych sztuce filmowej kostiumografii rozmawiamy o tym, jak ubrania odbijały w polskim kinie relacje między klasami społecznymi, jak przedstawiały ambicje całych pokoleń Polaków, jak definiowały luksus, ośmieszały nuworyszowskie wyskoki i kreśliły horyzonty wyrafinowania. Szczególną uwagę poświęcamy bohaterkom: tym, które historycznym zmianom zawdzięczały nagłe awanse społeczne; tym, które same zakasywały rękawy, by pracować na lepsze jutro; tym, które barwną osobowością i takimż ubiorem dokonywały estetycznych i obyczajowych rewolucji. O swojej pracy opowiedzą nam wybitne polskie kostiumografki, których wszechstronne umiejętności pozwalają kreować na ekranie pełne charakteru postaci i zapadające w pamięć kadry.
Ilustracja: kadr z filmu Rewers, reż. Borys Lankosz