Wydarzenia
Dwie Joasie | Dyktatorzy mody i ikony stylu
09
Luty
2020
Pokazy filmowe Dorośli

Dwie Joasie | Dyktatorzy mody i ikony stylu

„Dwie Joasie”, reż. Mieczysław Karawicz, Polska, 1935, 90 min, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Ina Benita

Joasia, piękna i młoda dziewczyna, pracuje jako sekretarka. Oburzona niedwuznacznymi propozycjami szefów, zmienia kolejne posady. Następnej pracy postanawia poszukać w przebraniu. Liczy, że kiedy zrobi z siebie brzydulę, pozbędzie się natrętnych adoratorów i wreszcie zostanie doceniona jako wzorowa pracownica. Po pewnym czasie role się odwracają i to ona zakochuje się w swoim nowym szefie – mecenasie Robercie Rostańskim. Dziewczyna, jako prawdziwa Joasia, pojawia się na balu mody. Robert nie rozpoznaje swej sekretarki i zaczyna z nią flirtować. Po pewnym czasie mecenas umawia się z nieznajomą.

,,Dyktatorzy mody i ikony stylu” to cykl wydarzeń skupionych wokół historii mody, który Filmoteka Narodowy-Instytut Audiowizualny organizuje wspólnie z Muzeum Warszawy. W lutym zapraszamy do kina na pokazy przedwojennych filmów z udziałem Poli Negri, Iny Benity i Haliny Bruszówny, które właśnie stały się ikonami stylu. Filmom będą towarzyszyć prelekcje oraz wystawa.

 

Wszystkie pokazy w ramach cyklu Dyktatorzy mody i ikony stylu:

 

19 stycznia, g. 16.00

„Jego ekscelencja subiekt”, reż. Michał Waszyński, 1933, 81 min, 35mm

 

26 stycznia, g. 16:00

„Rena”, reż. Michał Waszyński, 1938, 79 min, 35 mm

ikona stylu: Loda Niemirzanka

 

2 lutego, g. 16:00

„Bestia” | „The Polish Dancer”, reż. Aleksander Hertz, Polska 1917/1921, 67 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Pola Negri

„Bestia” opowiada tragiczną historię trójkąta miłosnego: młodej artystki oraz jej dwóch kochanków, byłego i nowego, żonatego z inną kobietą. Rolę artystki gra Pola Negri, największa gwiazda ówczesnego polskiego kina.

 

9 lutego, g 16:00

„Dwie Joasie”, reż. Mieczysław Karawicz, Polska, 1935, 90 min, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Ina Benita

Joasia, piękna i młoda dziewczyna, pracuje jako sekretarka. Oburzona niedwuznacznymi propozycjami szefów, zmienia kolejne posady. Następnej pracy postanawia poszukać w przebraniu. Liczy, że kiedy zrobi z siebie brzydulę, pozbędzie się natrętnych adoratorów i wreszcie zostanie doceniona jako wzorowa pracownica. Po pewnym czasie role się odwracają i to ona zakochuje się w swoim nowym szefie – mecenasie Robercie Rostańskim. Dziewczyna, jako prawdziwa Joasia, pojawia się na balu mody. Robert nie rozpoznaje swej sekretarki i zaczyna z nią flirtować. Po pewnym czasie mecenas umawia się z nieznajomą.

 

16 lutego, g. 16:00

„Ludzie bez jutra”, reż. Aleksander Hertz, Polska 1919, 87 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Halina Bruczówna

Fabuła filmu Aleksandra Hertza bazuje na autentycznej historii z ostatniej dekady XIX wieku: tragicznego romansu warszawskiej aktorki Marii Wisnowskiej i rosyjskiego oficera Barteniewa, który zastrzelił ją w tajemniczych okolicznościach. Film powstawał w aurze skandalu. Wszedł na ekrany z kilkuletnim opóźnieniem. Opisywane w nim wydarzenia były na tyle żywe, że rodzina Wisnowskich skutecznie blokowała premierę. Tytuł zmieniano wielokrotnie: od „Zabójstwa Wisnowskiej”, poprzez „Sprawę Barteniewa” i „W carskich czasach”, w końcu wybrano neutralny „Ludzie bez jutra”. Zmieniono również nazwiska bohaterów.

 

23 lutego, g. 16:00

„Doktór Murek” reż. i scen. Juliusz Gardan, Polska 1939, 90 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Nora Ney

Scenariusz filmu powstał na kanwie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, jednego z najpoczytniejszych pisarzy dwudziestolecia międzywojennego. „Doktór Murek” i „Drugie życie doktora Murka” to książki w zjadliwy i ironiczny sposób ukazujące upadek młodego, uczciwego urzędnika, który w wyniku intryg traci pracę i zostaje kryminalistą. Reżyser skupił się na wątkach sensacyjnych, a w roli nietuzinkowego przestępcy obsadził popularnego amanta Franciszka Brodniewicza.