Człowiek z blizną, Brian De Palma, 170 min, 1983, USA
Tony Montana, kryminalista deportowany z Kuby jako więzień polityczny, przybywa do Ameryki niczym do Ziemi Obiecanej. Znając ten kraj tylko z kina, wierzy, że uda mu się zdobyć tam władzę i pieniądze. Razem ze swoim przyjacielem Manolo podejmuje pracę u bossa mafii narkotykowej, stając się stopniowo jednym z jego najbliższych współpracowników. Osiąga swój cel, buduje imperium – sztuczny świat bogactwa i władzy. Wszystko jednak ma swoją cenę… Tony uzależnia się od narkotyków, nie potrafi porozumieć się z ukochaną kobietą, a przekonany o swojej nietykalności naraża się ludziom dużo potężniejszym od siebie.
Film De Palmy, remake klasycznego filmu gangsterskiego Howarda Hawksa, podejmuje jeden z typowych dla tego gatunku wątków: obsesję kontrolowania własnego terytorium i nieuchronną utratę władzy. Ukazuje to w szokujących, krwawych obrazach świetnie skonstruowanego filmu, w którym uwagę przykuwa zwłaszcza kreacja Ala Pacino. „Jest to film o tym, jak rodzą się marzenia, jak są urzeczywistniane, a potem mordowane. Dramat Tony’ego jest dramatem uniwersalnym; może dlatego ten człowiek jest nam mimo wszystko bliski” – pisali krytycy.
O cyklu Z archiwum popkultury
Kochamy mistrzów europejskich i kino klasyczne, ale czym byłoby kino bez popkultury?
Choć na co dzień jesteśmy kinem bez popcornu i pozostajemy wierni bardziej wymagającemu repertuarowi, czasem lubimy rozsmakować się w innych rejonach kina. Tym razem wyjątek robimy dla filmów popkulturowych. W najnowszym cyklu Z archiwum popkultury co miesiąc będziemy prezentować wybrane filmowe klasyki – filmy w wielu wypadkach kultowe, będące przedmiotem nieskończonych intertekstualnych odniesień i znajdujące się na listach wielu kinomanów. Skoncentrujemy się zwłaszcza na przebojach z lat 70. i 80. Postaramy się zaspokoić widzów wybrednych i spragnionych mocnych wrażeń. Bo wierzymy, że dobre kino to mieszanka sztuki i dobrej rozrywki, a granice między kinem artystycznym i popularnym są bardzo płynne.
W najnowszym cyklu przyjrzymy się przełomowym produkcjom, które tworzyły amerykańską popkulturę w kinie, kreowały trendy, zmieniały kierunki konkretnych gatunków filmowych, a nawet wpływały powstawanie nowych. Stworzymy widzom niepowtarzalną okazję zobaczenia na dużym ekranie dzieł takich jak Szczęki, Blues Brothers, Terminator, czy Candyman – w dodatku ze starych, archiwalnych kopii 35 mm. Odciśnięty na taśmach filmowych znak czasu stworzy unikatową atmosferę nostalgicznej podróży w przeszłość, w którą wspólnie się udamy.
Ilustracja: kadr z filmu Scarface, reż. B. De Palma