„Dziecko Rosemary”, reż. R. Polański | Klub Filmowy {OD-JAZD}

Zapraszamy na kolejne spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD} – pokaz filmu Dziecko Rosemary Romana Polańskiego poprzedzony będzie krótką prelekcją, po filmie dyskusja z udziałem filozofa kultury, eseisty i krytyka filmowego dr Mateusza Wernera.

Dziecko Rosemary, reż. Roman Polański, 136 min., 1968, USA

Delikatna Rosemary (Mia Farrow) i jej mąż Guy (John Cassavetes z dziwnym błyskiem w oku) wynajmują mieszkanie w starej kamienicy na Manhattanie. Za sąsiadów mają Minnie i Romana – parę uroczych, choć ekscentrycznych staruszków, którzy bardzo interesują się życiem młodych małżonków. Pewnego dnia Minnie częstuje Rosemary deserem własnej roboty o szczególnym smaku. Rosemary ma po nim dziwny sen. Wkrótce okazuje się, że jest w ciąży, a dookoła niej zaczynają się dziać dziwne zbiegi okoliczności oraz pojawiają kolejne tajemnice, rodzące coraz bardziej niepokojące podejrzenia. Oskarżana o popadanie w obłęd Rosemary zaczyna tracić grunt pod nogami…

Dziecko Rosemary to film przez wielu uznawany za horror doskonały. Mroczny, niepokojący, ale i hipnotyczny klimat i wybitna reżyseria Romana Polańskiego w połączeniu z kultową już muzyką Krzysztofa Komedy, kreacjami aktorskimi Mii Farrow czy Ruth Gordon (nagrodzonej za tę rolę Oscarem) sprawiają, że misternie budowane napięcie wzrasta do poziomu chwytającego za gardło. Diaboliczna aura wykracza także poza filmową diegezę – rok po ukończeniu filmu ciężarna żona Polańskiego, Sharon Tate, padła ofiarą rytualnego mordu, dokonanego przez sektę Charlesa Mansona. Związki tego wydarzenia z filmem pozostają niewyjaśnione.

Dyskusja po filmie

W czym tkwi tajemnica filmowego horroru doskonałego?
Czego w kinie boimy się najbardziej?
Czy kontrowersje wokół postaci Romana Polańskiego powinny wpływać na nasz odbiór jego twórczości?
Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertem naszego klubu, dr. Mateuszem Wernerem. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której to Wy będziecie mogli zadać pytania lub podzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Dziecko Rosemary? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.

Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Gościem drugiego spotkania cyklu Zawody filmowe będzie polski reżyser, scenarzysta i producent filmowy Grzegorz Pacek.

W 1995 roku ukończył wydział reżyserii w szkole filmowej w Łodzi. W swoich filmach fabularnych i dokumentalnych podejmuje tematy wykluczenia i wyobcowania. Jego dokumenty były pokazywane na wielu festiwalach, m.in. w Berlinie, Amsterdamie, Nowym Jorku, Kapsztadzie i  Melbourne, gdzie otrzymały prestiżowe nagrody. W 2001 roku jego film Jestem zły otrzymał Grand Prix na KFF w Krakowie i Prix Europa w Berlinie.

Jestem zły, reż. Grzegorz Pacek, 29 min., 2001, Polska

W trakcie spotkania odbędzie się pokaz dokumentalnego filmu autorstwa Grzegorza Packa Jestem zły. Bohaterami dokumentu są dzieci z biednej dzielnicy Warszawy, które opowiadają o swoim życiu. Reżyser dał im do ręki kamerę, w wyniku czego powstał nietuzinkowy zbiorowy autoportret, który szokuje naturalizmem i zmusza widzów do zastanowienia się nad przyszłością.

Dla kogo?

Projekt jest skierowany do młodzieży z ostatnich lat szkoły podstawowej oraz do licealistów. Do wszystkich młodych pasjonatów kina, którzy łączą z filmem swoje przyszłe plany zawodowe.

Ważne informacje

Kiedy: 25 stycznia, godz. 11.30

Gdzie: Kino Iluzjon, Narbutta 50A, sala Stolica

Zapisy dla szkół (do 24 stycznia): zawody.filmowe@fina.gov.pl

O cyklu

Spotkania mają charakter cykliczny i odbywają się dwa razy w miesiącu. Podczas 2,5- godzinnych zajęć młodzież będzie mogła spotkać się i porozmawiać z wybitnym przedstawicielem jednego z filmowych zawodów, takich jak: reżyser, scenograf, aktor, montażysta czy kaskader. Spotkaniom będą towarzyszyły rozbudzające zainteresowanie kinematografią pokazy filmów fabularnych i dokumentalnych. Przybliżą historię polskiego kina i wybitne postaci, tworzące najpopularniejsze polskie filmy. Pokazy będą punktem wyjścia do twórczej dyskusji pomiędzy młodzieżą, a zaproszonymi gośćmi, którzy postarają się odpowiedzieć na pytanie jak połączyć wyobraźnię z wymarzonym zawodem oraz jak przekuć talent w zawodową realizację swojej pasji.

Prowadzący

Arkadiusz Gołębiewski – reżyser, operator filmowy, producent, twórca Festiwalu Filmowego NNW, autor wielu projektów edukacyjno-filmowych skierowanych do młodzieży m.in. Nakręć dziadka komórką, #Młodzi dla Historii czy Młodzieżowej Akademii Filmowej.

 

Ilustracja: kadr z filmu Jestem zły, reż. G. Pacek

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz reżyser i operator filmowy Arkadiusz Gołębiewski zapraszają na spotkania z cyklu Zawody filmowe. Nowy cykl edukacyjny w kinie Iluzjon ma formułę Młodzieżowego Klubu Filmowego, który w konwencji spotkań z rozpoznawalnymi twórcami przybliży młodym pasjonatom filmu różnorodny świat zawodów filmowych, również tych mniej popularnych i nieoczywistych.

Najsłynniejszy polski kaskader filmowy gościem pierwszego Młodzieżowego Klubu Filmowego

Gościem pierwszego spotkania 18 stycznia 2022 roku będzie najbardziej znany polski kaskader i specjalista od efektów specjalnych Krzysztof Fus. Człowiek, który uważany jest za pierwszego profesjonalnego polskiego kaskadera filmowego i już za życia stał się legendą. Nie ukrywa, że wybrał niebezpieczny zawód. W swojej karierze niejednokrotnie gruchotał kości, doznawał poparzeń, a nawet trzy razy znalazł się w stanie śmierci klinicznej m.in. na skutek nagrywanego do filmu skoku z kolejki linowej w Zakopanem. Brał udział w ponad 1100 filmach i spektaklach. Mówi, że w kinie robił chyba wszystko. Był łodzią podwodną, krokodylem a nawet lwem W pustyni i w puszczy.

W trakcie spotkania odbędzie się pokaz dokumentalnego filmu autorstwa Krzysztofa Fusa Nie mów mi jak mam umierać.

O cyklu

Spotkania mają charakter cykliczny i odbywają się dwa razy w miesiącu. Podczas 2,5- godzinnych zajęć młodzież będzie mogła spotkać się i porozmawiać z wybitnym przedstawicielem jednego z filmowych zawodów, takich jak: reżyser, scenograf, aktor, montażysta czy kaskader. Spotkaniom będą towarzyszyły rozbudzające zainteresowanie kinematografią pokazy filmów fabularnych i dokumentalnych. Przybliżą historię polskiego kina i wybitne postaci, tworzące najpopularniejsze polskie filmy. Pokazy będą punktem wyjścia do twórczej dyskusji pomiędzy młodzieżą, a zaproszonymi gośćmi, którzy postarają się odpowiedzieć na pytanie jak połączyć wyobraźnię z wymarzonym zawodem oraz jak przekuć talent w zawodową realizację swojej pasji.

Prowadzący

Arkadiusz Gołębiewski – reżyser, operator filmowy, producent, twórca Festiwalu Filmowego NNW, autor wielu projektów edukacyjno-filmowych skierowanych do młodzieży m.in. Nakręć dziadka komórką, #Młodzi dla Historii czy Młodzieżowej Akademii Filmowej.

Dla kogo?

Projekt jest skierowany do młodzieży z ostatnich lat szkoły podstawowej oraz do licealistów. Do wszystkich młodych pasjonatów kina, którzy łączą z filmem swoje przyszłe plany zawodowe.

Ważne informacje

Kiedy: 18 stycznia, godz. 11.30

Gdzie: Kino Iluzjon, Narbutta 50A, sala Stolica

Zapisy dla szkół (do 17 stycznia): zawody.filmowe@fina.gov.pl

 

 

Ilustracja: Krzysztof Fus na planie filmu Boża podszewka, reż. Izabella Cywińska, 1997

 

 

Zapraszamy na ósme – pierwsze w 2022 roku – spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD}. Pokaz filmu Lobster Yorgosa Lanthimosa poprzedzony będzie krótką prelekcją. Po filmie odbędzie się dyskusja z udziałem filmoznawczyni prof. Olgi Katafiasz.

Lobster, reż. Yorgos Lanthimos, 118 min., 2015, Irlandia, Wlk. Brytania, Grecja, Francja, Holandia

W świecie niedalekiej przyszłości nikt nie może być samotny, dlatego zgodne z nowymi przepisami władz miasta każdy singiel trafia do hotelu, w którym ma czterdzieści pięć dni na poznanie nowego partnera. Jeśli w tym czasie nie uda mu się znaleźć miłości, zostanie przemieniony w wybrane przez siebie zwierzę. David (Colin Farrell) trafia do ośrodka po opuszczeniu przez żonę i próbuje jakoś odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Pewnego dnia poznaje mieszkającą w lesie przedstawicielkę rebeliantów (Rachel Weisz), która odmieni jego życie.

Lobster to pierwszy anglojęzyczny film Yorgosa Lanthimosa – jednego z najważniejszych greckich reżyserów, lidera greckiej nowej fali. Lathimos powraca tu do motywów obecnych w całej swej twórczości, zapraszając widzów do nieprzyjaznego antyutopijnego świata, w którym absurd i groteska stają się narzędziami wykorzystanymi do pokazania człowieka wobec różnych mechanizmów zniewolenia. Nasycony zahaczającą o surrealizm symboliką Lobster bezkompromisowo diagnozuje powierzchowność współczesnych więzi międzyludzkich, a także analizuje mechanizmy stojące za dobrowolną rezygnacją z wolności.

Dyskusja po filmie

Czym są filmowe antyutopie?
Na czym polega tworzenie prawdziwej relacji?
Po co walczyć o zabieraną nam wolność?
Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z naszą klubową ekspertką, prof. Olgą Katafiasz. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu.
O czym według Was jest Lobster? Chcemy poznać Waszą opinię!

Prowadząca

Prof. Olga Katafiasz

Teatrolożka i filmoznawczyni, dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W latach 19952008 pracowała w redakcji Gazety Teatralnej Didaskalia”, gdzie nadal regularnie publikuje eseje i recenzje. Autorka szkiców poświęconych związkom literatury, teatru, filmu oraz książek: Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje Laurence’a Oliviera i Kennetha Branagha (2005), Słownik wiedzy o filmie (z Joanną Wojnicką, 2005, 2008), Krzysztof Globisz. Notatki o skubaniu roli (2010), Shakespeare i kino: strategie adaptacyjne i ich konteksty społeczno-kulturowe (2012). W serii Literatura na ekranie redagowała tom Lustra i echa. Filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare’a (2017). Obecnie pracuje nad książką o twórczości Quentina Tarantino, a na bezludną wyspę zabrałaby DjangoOkno na podwórze Hitchcocka.

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.

Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

 

Ilustracja: kadr z filmu Lobster, reż. Y. Lanthimos

Bulwar Zachodzącego Słońca, reż. Billy Wilder, 110 min., 1950, USA

Joe, scenarzysta i bankrut, ukrywa się przed wierzycielami. Schronienie znajduje w willi przy 1086 Sunset Boulevard. Tajemniczy dom okazuje się rezydencją dawnej gwiazdy kina niemego Normy Desmond, która żyje tęsknotą za utraconą sławą. Joe zgadza się pomóc Normie w pisaniu scenariusza filmu, który pozwoli jej wrócić na ekrany. Wraz z mijającymi tygodniami ich relacje coraz bardziej się komplikują, a Joe wkrótce przekona się, że opuszczenie tego dziwnego miejsca okaże się znacznie trudniejsze, niż mógł się spodziewać…

Duszny klimat kina noir spotyka się tu z melancholijną analizą ulotności sławy, a satyra na kicz oraz iluzoryczność hollywoodzkiego świata miesza się z nostalgicznym hołdem złożonym gwiazdom epoki niemego kina. Film wyreżyserowany przez Billy’ego Wildera – najczęściej nagradzanego reżysera hollywoodzkiego (6 Oscarów i 20 nominacji) – dzięki popisowej roli Glorii Swanson w poruszający sposób opowiada o przemijaniu, jednocześnie zabierając widza do zdającego się tkwić poza czasem świata filmowej iluzji, którego pociągającemu czarowi nie sposób się oprzeć.

Dyskusja po filmie

Czym jest film noir? Jak wprowadzenie do kina dźwięku wpłynęło na losy jego największych gwiazd? Jak opowiadać o przemijaniu językiem kina?

Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertką naszego klubu, Patrycją Muchą. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Bulwar Zachodzącego Słońca? Chcemy poznać Waszą opinię!

Prowadząca

Patrycja Mucha  

Ur. 1991, doktorantka w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego oraz krytyczka filmowa. Edukatorka w ramach akcji Skrytykuj! oraz Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej. Współpracowniczka festiwali filmowych i autorka bloga Filmowe odloty.

Wyróżniona w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka w 2019 i 2020 roku. Autorka cyklu wideoesejów o polskim kinie Na wyrywki. Wraz z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk prowadzi podcast Wtem, piosenka poświęcony filmowym musicalom.

O cyklu

Klub Filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.

Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

 

Ilustracja: kadr z filmu Bulwar Zachodzącego Słońca, reż. Billy Wilder

Zapraszamy do serwisu Ninateka.pl na premierowy pokaz filmów pt. Grudzień 70 – materiały w reżyserii Adama Sobolewskiego oraz Pomnik wielkiej nadziei w reżyserii Andrzeja Szczygła. Obrazy te są przykładem walki polskich filmowców o prawdę i sprawiedliwość dziejową. Twórcy tych filmów – szczególnie Grudnia ’70 byli prześladowani przez władze, wielu z nich internowano, kończyło kariery filmowców. Piętno tamtych dni do końca życia pozostanie w ich pamięci. Pamięci, która zostanie odkryta ponownie podczas pokazów filmowych i debaty w FINA.

Wydarzenie jest organizowane we współpracy z Wytwórnią Filmów Oświatowych w Łodzi.

Program

godz. 19.00 Grudzień ‘70 – materiały , reż. Adam Sobolewski, 41 min., 1990, Polska

Filmowa relacja z wydarzeń grudnia 1970 roku na Wybrzeżu. Wstrząsającym opowieściom świadków i uczestników wydarzeń – stoczniowców – postrzelonych, bitych i torturowanych; pracowników służby zdrowia, matek i ojców poległych i zakatowanych młodych ludzi – towarzyszy wątek narodzin „Solidarności” i montowania pomnika ku czci poległych stoczniowców.

Film jest tzw. „półkownikiem” – przeleżał wiele lat na półce w PRL-owskich archiwach i nie został pokazany publiczności. Realizację filmu rozpoczętą w 1981 roku przerwał stan wojenny. Film nie został ukończony w zamierzonym kształcie z powodu internowania a potem wyjazdu reżysera za granicę. Twórcy, jak i pracownicy WFO zdecydowali się w 1990 roku pokazać materiały zdjęciowe w takiej nieskończonej formie, by uchronić je przed niepamięcią, a fakty w nich przedstawione mogły dać świadectwo prawdzie.

 

godz. 19.45 Pomnik wielkiej nadziei reż. Andrzej Szczygieł, 10 min., 1981, Polska

Film rejestruje kilka fragmentów uroczystości odsłonięcia w Gdańsku, w dniu 16 grudnia 1980 roku Pomnika Poległych Stoczniowców. Autor nie stawiał sobie za cel zrealizowanie jeszcze jednego reportażu z uroczystości. Dokonał szerokiej epickiej rejestracji nastroju tego historycznego wydarzenia przedstawiając siłę i zwartość masowego tłumu. Ukazał w wielkich planach ducha jedności i solidarności Polaków w obliczu wielkiej sprawy narodowej. Film wzrusza, wprowadza w zadumę nad sprawami Polski i budzi nadzieję na moralne odrodzenie narodu.

 

godz. 20.20 debata po filmie z udziałem twórców dokumentu Grudzień ‘70 oraz filmoznawców


Mateusz Werner
– filmoznawca, wykładowca UKSW,

Paweł Nowacki – redaktor pisma młodych Katolików „Spotkania”,

Michał Dondzik – filmoznawca, współautor książki Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych,

Halina Poznańska-Wert – operator drugiej kamery,

Prowadzenie: Mikołaj Mirowski – redaktor naczelny „Pleografu”.

 

Ilustracja: kadr z filmu Pomnik wielkiej nadziei, reż. Andrzej Szczygieł

Zapraszamy na szóste spotkanie Klubu Filmowego {OD–JAZD} – pokaz filmu Łowca jeleni poprzedzony będzie krótką prelekcją, po filmie dyskusja z udziałem kulturoznawcy i filmoznawcy prof. Piotra Kletowskiego.

Łowca jeleni, reż Michael Cimino, 1978, 183 min., USA

Jeden z najbardziej wstrząsających i najwybitniejszych filmów w historii kina. Arcydzieło, które poszło pod prąd narzucanej narracji.

Michael, Steven i Nick pracują w fabryce w Pensylwanii. Popołudniami chodzą na piwo, oglądają mecze, czasem polują. Mają swoje plany, marzenia i pierwsze miłości. I nagle dostają powołanie do wojska. Tuż przed ich wyjazdem do Wietnamu odbywa się wesele Stevena, które jest zarazem przyjęciem pożegnalnym. W piekle Wietnamu przyjaciele wpadają w pułapkę Vietkongu i trafiają do obozu jenieckiego, gdzie zostają zmuszeni do gry w rosyjską ruletkę – między sobą.

Obsypany nagrodami (5 Oscarów, m. in. za najlepszy film oraz reżyserię) Łowca jeleni to przejmująca historia przyjaźni wystawionej na próbę, a zarazem opowieść o ludziach postawionych w sytuacjach granicznych. To opowiedziana z epickim rozmachem, a jednocześnie pozbawiona nadmiernego patosu historia o grozie i absurdzie wojny, heroizmie oraz próbach ocalenia tego, co decyduje o naszym człowieczeństwie. O sile wierności.

Genialna reżyseria Cimino, wstrząsające kreacje aktorskie Christophera Walkena, Roberta De Niro, Johna Savage’a, Johna Cazale’a i Meryl Streep, znaczenie filmu dla dyskusji na temat amerykańskiego udziału w wojnie w Wietnamie, a także kontrowersje związane z premierą dzieła (na festiwalu w Berlinie delegacja sowiecka określiła film jako „rasistowski”, zażądała wycofania go, a gdy jej odmówiono – wycofała się z festiwalu i nakazała to wszystkim krajom bloku komunistycznego), czynią z Łowcy jeleni jeden z kluczowych punktów w historii współczesnego kina.

Dyskusja po filmie

Czym jest, a czym być powinno kino wojenne? Jak opowiadać o konfliktach zbrojnych językiem kina? Ocalenie jakich wartości sprawia, że nawet w sytuacjach skrajnych pozostajemy ludźmi?

Na te oraz wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertem naszego klubu prof. Potrem Kletowskim. Zapraszamy na seans i dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi pomysłami na interpretację filmu. O czym według Was jest Łowca jeleni? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.

Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Stan wojenny przerwał naturalny proces rozwojowy polskiej kultury, a jego skutki trwały znacznie dłużej niż on sam. Dyskusja na temat skutków stanu wojennego budzi do dziś spory, które zapewne nie skończą się szybko, a konferencja ma na celu zaprezentowanie wystąpień ekspertów o losach filmowców, o filmach, których produkcję przerwano, o tych, które powstały wtedy i o późniejszych realizacjach na ten temat.

Konferencja Kino polskie wobec stanu wojennego, została pomyślana jako rocznicowa wobec tamtego wydarzenia, które dla kina, ale też dla wielu twórców z innych dziedzin, stanowiło traumę, przełom, niekiedy czas straconych szans i regres.

Konferencji towarzyszy trwający od 2 do 13 grudnia w portalu Ninateka.pl przegląd online filmów dotyczących tematyki stanu wojennego.

Program

Wszystkie wystąpienia będą transmitowane w portalu Ninateka.pl!

 

godz. 10.00–10.30 Piotr Kletowski, Obraz stanu wojennego w kinie polskim i światowym. Omówienie zjawiska na wybranych przykładach

godz. 10.30–11.00 Grzegorz Majchrzak, Obraz stanu wojennego w „Ostatnim promie” i „80 milionach”

godz. 11.00–11.30 Spotkanie z twórcą Waldemarem Krzystkiem

godz. 11.30–12.00 Pytania do referatów, dyskusja

 

godz. 12.00–13.00 Przerwa

 

godz. 13.00–13.30 Mateusz Werner Kino stanu wojennego – w kręgu dyskursu władzy

godz. 13.30–14.00 Natasza Korczarowska-Różycka Zezowate szczęście obywatela Jana B. Stan wojenny pomiędzy tragedią i farsą w filmach „Mniejsze zło” i „Obywatel”

godz. 14.00–14.30 Michał Przeperski „Żeby nie było śladów”. Stan wojenny w kinie po blisko 40 latach

godz. 14.30–15.00 Pytania do referatów, dyskusja

 

godz. 15.00–15.30 Przerwa w obradach

 

godz. 15.30–16.30 Debata Stan wojenny – w polskim filmie Maria Dłużewska, Antoni Dudek, Waldemar Krzystek, Robert Kostro
godz. 16.30–17.00 Pytania do uczestników debaty
godz. 17.00–17.15 Podsumowanie konferencji, pożegnanie

 

Moderator: Mikołaj Mirowski, redaktor naczelny kwartalnika „Pleograf”

Wstęp

Wstęp na konferencję jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona (60).

Patronat

 

logotyp czasopisma Pleograf

Spotkanie odbywa się pod patronatem kwartalnika historyczno-filmowego „Pleograf”

 

logo programu Niepodległa   logo ministerstwa kultury

 

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.

 

 

Ilustracja: fotos z filmu Ostatni Prom, reż. W. Krzystek, fot. Renata Pajchel, Fototeka FINA

Zapraszamy na piąte spotkanie klubu filmowego {OD–JAZD} – pokaz filmu Dzikość serca Davida Lyncha poprzedzony będzie krótką prelekcją, a po filmie odbędzie się dyskusja z udziałem krytyczki filmowej i filmoznawczyni dr Ewy Szponar.

Dzikość serca, reż. David Lynch, 124 min., USA, 1990

Północna Karolina. Młody buntownik Sailor Ripley po dwóch latach spędzonych w więzieniu za zabójstwo w afekcie, wychodzi warunkowo na wolność i spotyka się ze swoją ukochaną Lulą. Jednak przeciwna temu związkowi matka Luli postanawia zrobić wszystko, by odsunąć Sailora od ukochanej córki. Młodzi postanawiają więc uciec i poszukać szczęścia w odległym Teksasie. Nie zdają sobie sprawy, że w pogoń za nimi wyruszają wynajęci przez matkę Luli mordercy…
W stworzonym przez Davida Lyncha świecie zdarzyć się może wszystko. Mieszanka różnorodnych inspiracji i stylistyk czynią z Dzikości serca kluczowy przykład filmowego postmodernizmu. Uwielbiany przez jednych, znienawidzony przez drugich. Kiedy w 1990 roku na festiwalu w Cannes film nagrodzono Złotą Palmą, połowa sali zareagowała owacją na stojąco, druga – buczeniem i gwizdami. Po ponad trzydziestu latach od premiery widzowie wciąż spierają się o to, czy Dzikość serca to prymitywny przykład artystowskiego kiczu, czy jedno z najbardziej przełomowych dzieł współczesnego kina.

Dyskusja po filmie

Na czym polega estetyka kampu?
Czym jest puzzle movie?
Za co kochamy, a za co nienawidzimy Davida Lyncha?
Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć wspólnie z ekspertką naszego klubu, dr Ewą Szponar. Zapraszamy na seans oraz dyskusję, podczas której będziecie mogli zadawać pytania i dzielić się swoimi interpretacjami filmu. O czym według Was jest Dzikość serca? Chcemy poznać Waszą opinię!

O cyklu

Klub filmowy {OD–JAZD} to kinofilskie poszukiwania skarbów i wyjątkowa szansa spotkania oraz dyskusji z wybitnymi znawcami kina, którzy przedstawią autorskie interpretacje swych ukochanych filmów. To cykl 20 spotkań, na które składają się prelekcje ekspertów, projekcje dzieł filmowych oraz dyskusja z uczestnikami. Celem klubu {OD–JAZD} jest rozbudzanie filmowej pasji i krytycznego myślenia o kinie, odkrywanie jego fascynującej historii, zachęta i nauka samodzielnej analizy filmów i własnych, nawet tych najbardziej od-jechanych interpretacji.

Współorganizatorem cyklu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Więcej o klubie na stronie Kina U-jazdowski.

Tabu, reż. Andrzej Barański, 101 min., 1988, Polska

Kameralny, wysmakowany plastycznie film przedstawia sytuację uniwersalną niczym w greckiej tragedii. Matka i córka, mieszkające na skraju wiejskiej osady, kochają tego samego mężczyznę, który ucieka. Po jego odejściu córka stwierdza, że jest w ciąży. Roli ojca podejmuje się ktoś inny. Andrzej Barański przygląda się z bliska bohaterom fińskiej powieści, którą przeniósł na ekran w 1987 roku. To jeden z najlepszych obrazów tego reżysera, ze świetnymi zdjęciami Krzysztofa Ptaka i muzyką Zygmunta Koniecznego. Z bardzo interesującymi rolami Grażyny Szapołowskiej, Bernardetty Machały-Krzemińskiej, Krzysztofa Gosztyły i Bronisława Pawlika.

Film dwa lata temu został poddany rekonstrukcji cyfrowej i będzie to jego pierwsza projekcja w nowej wersji.

Po projekcji rozmowę o filmie poprowadzi Łukasz Maciejewski. W spotkaniu weźmie udział reżyser i aktorki grające główne role w filmie, Grażyna Szapołowska oraz Bernadetta Machała-Krzemińska.

Spotkanie po filmie będzie transmitowane w serwisie Ninateka.pl. Start dyskusji około 19.45.

Wstęp

Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, obowiązuje rejestracja.

Rejestracja została zakończona.

 

Zasady bezpieczeństwa

Dokładamy wszelkich starań, aby podczas wydarzeń FINA zapewnić Wam bezpieczeństwo, dlatego prosimy o przestrzeganie następujących zasad:

Zapoznaj się z Regulaminem uczestnictwa w otwartych dla publiczności wydarzeniach FINA

Pamiętaj wydrukować i wypełnić obowiązkowe oświadczenie o stanie zdrowia; oświadczenie jest dostępne również w siedzibie FINA

Pamiętaj o konieczności zakrywania ust i nosa, gdy przebywasz na terenie FINA

Szatnia jest nieczynna do odwołania

Zachowuj dystans od pozostałych gości

Zajmij miejsce wyznaczone przez obsługę FINA

Obowiązuje zakaz jedzenia i picia na salę audiowizualną

Jeśli masz objawy zakażenia zostań w domu.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości – prosimy o kontakt z recepcją pod adresem bog@fina.gov.pl lub numerem tel.: 22 380 49 95 (od wt. do pt. w godzinach 9–17).

 

Ilustracja: fotos z filmu Tabu, reż. A. Barański, Fototeka FINA