Kino plenerowe FINA na Festiwalu Filmowym NNW w Gdyni (29 września – 2 października)

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny jest czynnym partnerem instytucjonalnym Festiwalu Filmowym Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci, który odbywa się od 29 września do 2 października w Gdyni. W czasie trwania festiwalu na placu Grunwaldzkim będą wyświetlane filmy przedwojenne ze zbiorów FINA.

Oprócz tego w piątek 1 października odbędzie się konferencja pod tytułem Narodowe archiwa: digitalizacja, udostępnianie a co potem?

Więcej informacji na stronie festiwalu Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci.

Repertuar kina plenerowego

Plac Grunwaldzki

 

29.09, godz. 16.00 Sztandar wolności, reż. Ryszard Ordyński, 82 min., 1935, Polska

Fabularyzowany dokumentalny z 1935 roku ukazujący drogę do niepodległości oraz rozwój odrodzonej Polski. Kompilacja autentycznych zapisów filmowych z czasów walk i późniejszych.  Ta wielka „epopeja czynu polskiego” przedstawia dzieje walk o  niepodległość od roku 1905. Przypomina żołnierzy Legionów, ich bohaterskie zmagania na frontach wojennych i gehennę w obozach jenieckich. Film ukazuje moment odzyskania niepodległości, przejęcie władzy przez Józefa Piłsudskiego, najważniejsze wydarzenia w czasie wojny polsko-bolszewickiej, a potem  budowę nowego państwa polskiego.

 

29.09, godz. 17.30 Rok 1863, reż. Edward Puchalski, 111 min., 1922, Polska

Ekranizacja „Wiernej rzeki” Żeromskiego – historia miłosna z Powstaniem Styczniowym w tle.


30.09, godz. 13.00 Polonia Restituta, reż. Bohdan Poręba, 52 min., 1928, Polska

Niemy film dokumentalny wykonany na początku 1928 roku. To kompilacja ujęć dokumentalnych zarejestrowanych w czasie walk niepodległościowych i Bitwy Warszawskiej.

 

30.09, godz. 16.30 Zew morza, reż. Henryk Szaro, 119 min., 1927, Polska

W filmie pojawia efektowna scena, w której widać rodzącą się Gdynię z lotu ptaka. Film wychwala potęgę i sprawność polskiej marynarki wojennej. W 2013 roku został zrekonstruowany cyfrowo na podstawie dwóch odnalezionych kopii.

 

1.10, godz. 10.30 Księżna Łowicka, reż. Mieczysław Krawicz, Janusz Warnecki, 89 min., 1932, Polska

Historia miłosna, ale tym razem w czasach Powstania Listopadowego. Film został zrealizowany z okazji setnej rocznicy wybuchu powstania listopadowego (1830-1831). Polski film historyczny z 1932 roku, zrealizowany według powieści Wacława Gąsiorowskiego o tym samym tytule z 1908 roku. Alternatywny tytuł „Noc listopadowa”. Pierwszy polski film kostiumowy na wielką skalę, jeden z pierwszych polskich stuprocentowców (dźwięk).

 

1.10, godz. 19.00 Ada! To nie wypada! reż. Konrad Tom, 87 min. 1936, Polska

Ziemianin Dziewanowski z przyjacielem hrabią Orzelskim postanawiają, że ich dzieci, Ada i Fred, się pobiorą. Hrabia Orzelski w zastępstwie syna odwiedza Adę na pensji, a ta bierze go za kandydata do swej ręki i celowo robi na nim jak najgorsze wrażenie. Na jednej z lekcji muzyki na pensji Ada demaskuje Bemola, nauczyciela oszusta. W tajemnicy przed wszystkimi Bemol uczy Adę swojej operetki „Fijołek”. Przez przypadek w dniu premiery operetki Ada zastępuje primadonnę. Na widowni jest obecny Fred, który zakochuje się w młodej śpiewaczce. Po przedstawieniu na zabawie, na którą Fred porwał dziewczynę, Ada zaczyna odwzajemniać jego uczucie. Fred zawiadamia ojca, że nie ożeni się z Adą, bo zakochał się w primadonnie z operetki. Zabiera Dziewanowskiego do teatru, by pokazać mu ukochaną. Wychodzi na jaw, że to właśnie Ada jest ukochaną Freda. Nic już nie stoi na przeszkodzie dawno zaplanowanemu małżeństwu młodych.

 

2.10, godz. 16.00 Jadzia, reż. Mieczysław Krawicz, 91 min., 1936, Polska

Jadzia Maliczówna jest córką szefa małego zakładu produkującego sprzęt sportowy. Maliczowie stają się poważną konkurencją dla firmy Oksza – największego składu sportowego w mieście. Prezesowa Oksza całą nadzieję pokłada w synu Janie, który po powrocie z zagranicy ma postawić firmę na nogi. Jan udaje się do słynnej tenisistki Jędruszewskiej, by nakłonić ją do korzystania ze swych rakiet. Spotyka tam Jadzię Maliczównę i przypadkowo bierze ją za znaną tenisistkę, co prowadzi do szeregu zabawnych nieporozumień.

Wydarzenie specjalne

1.10, godz.10.30 Narodowe archiwa: digitalizacja, udostępnianie a co potem?

Klub Marynarki Wojennej „Riwiera”, Sala Kolumnowa, ul. Zawiszy Czarnego 1

W panelu wezmą udział naczelny dyrektor Archiwów Państwowych dr Paweł Pietrzyk, dyr. Archiwum IPN Marzena Kruk, dyr. Archiwum Akt Nowych Mariusz Olczak,  Anna Ferens (TVP), dyr. Festiwalu Filmowego Batumi Gruzja, goście festiwalu NNW z Węgier, Maciej Drygas – reżyser i dokumentalista. Spotkanie poprowadzi Paweł Śmietanka, pełnomocnik dyrektora FINA ds. digitalizacji i rekonstrukcji.

 

Ilustracja: kadr z filmu Polonia Restituta, reż. B. Poręba, 1928

 

Debata zatytułowana Po co nam II RP? dotyczyć będzie życia kulturalnego w międzywojennej Polsce oraz strat poniesionych w wyniku II wojny światowej. 17 września, w siedzibie FINA przy Wałbrzyskiej 3/5, odbędą się cztery panele dyskusyjne poświęcone m. in. filmowi, muzyce rozrywkowej i sztukom plastycznym tamtej epoki z udziałem ekspertów zajmujących się tymi dziedzinami.

Zostanie zaprezentowany także film Niepospolita oraz telewizyjny spektakl Imperium Wojciecha Tomczyka w reż. Roberta Talarczyka o II RP z portretami Melchiora Wańkowicza i Eugeniusza Kwiatkowskiego.

Wydarzenie inauguruje cykl Retroteka.

Wszystkie panele dyskusyjne będą nagrywane, transmitowane i w późniejszym terminie także udostępnione na stałe w serwisie Ninateka.

 

godz. 11.00 Jaki był dorobek II RP?

W pierwszej rozmowie, z pisarką Maryną Miklaszewską, filmoznawcą i filozofem kultury dr Mateuszem Wernerem i teatrologiem Rafałem Węgrzyniakiem postaramy się nakreślić panoramę najważniejszych dokonań literatury, filmu i teatru II RP. Prowadzenie: Mikołaj Mirowski.

godz. 12.35 Pokaz filmu Niepospolita

godz. 13.00 Dyskusja To właśnie był jazz

W debacie muzycznej To właśnie był jazz weźmie udział nie tylko Krzysztof Karpiński, autor książki o jazzie w międzywojennej Polsce czy Tomasz Lerski, historyk kultury, ale także muzycy, Jan Młynarski czy prowadzący rozmowę Andrzej Winiszewski.

godz. 15.00 Dyskusja Lustro II RP w polskim filmie

Lustro II RP w polskim filmie, rozmowa Mikołaja Mirowskiego z reżyserami i scenarzystami, Januszem Majewskim, Filipem Bajonem, Anną Ferens, Maciejem Dancewiczem będzie z kolei próbą odpowiedzi na pytanie jaki obraz dwudziestolecia wyłania się z filmów nakręconych po 1945 roku, m.in. takich jak Sprawa Gorgonowej Majewskiego, Vabank Juliusza Machulskiego czy Magnat Filipa Bajona. Goście zastanawiać się będą także nad kinowymi adaptacjami najbardziej poczytnych dzieł dwudziestolecia (Trędowata Heleny Mniszkówny, Znachor i Kariera Nikodema Dyzmy Tadeusza Dołęgi-Mostowicza czy Zaklęte rewiry Henryka Worcella).

godz. 17.00 Dyskusja Design

Podczas debaty plastycznej Design mowa będzie o estetyce jako narzędziu przeprowadzania zmian społecznych i jej roli w dwudziestoleciu. Prof. Andrzej Szczerski, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, dr Piotr Bernatowicz i prowadzący Miłosz Lodowski opowiedzą m.in. o Światowej Wystawie w Paryżu w 1937 roku, podczas której Polacy zdobyli 20 złotych medali, i o Wielkiej Światowej Wystawie w Nowym Yorku (1939/40), przede wszystkim jednak o istotnych osiągnięciach przedwojennego wzornictwa, architektury i urbanistyki oraz o późniejszym zerwaniu kulturowej ciągłości i skutkach, jakie ponosimy do dziś.

godz. 19.00 Pokaz spektaklu Imperium Wojciecha Tomczyka w reż. Roberta Talarczyka (przed projekcją krótka rozmowa z autorem)

Biogramy uczestników

Maryna Miklaszewska – pisarka i tłumaczka, dziennikarka, autorka wydanej w podziemiu powieści Mikołajek w szkole PRL. W nowej epoce stworzyła (razem z siostrą Agatą) libretto do musicalu Metro, za co w 1992 roku nominowane je do amerykańskiej nagrody Tony Award. Autorka m. in. sztuki Strajk o wydarzeniach 1980 w Stoczni Gdańskiej (2005) oraz opartej na faktach powieści Wojtek z Armii Andersa (2007).

Rafał Węgrzyniak – historyk i krytyk teatru, autor Encyklopedii „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego (wyd. 1991 i 2001) oraz Procesów doktora Weicherta (2017). Niegdysiejszy redaktor „Pamiętnika Teatralnego”, współpracownik pism teatralnych, obecnie autor portalu teatrologia.info. Laureat Nagrody im. Leona Schillera (1993).

Mateusz Werner – filozof kultury, eseista, krytyk filmowy, dr nauk humanistycznych.  W latach 90. stały recenzent „Seansu Filmowego” (TVP 2) i redaktor prowadzący tego programu. Wykładał filmoznawstwo w warszawskiej SWPS, łódzkiej PWSFTviT, na polonistyce UW i w Instytucie Kultury UW. W l. 2001–10 kurator programu filmowego w Instytucie Adama Mickiewicza. Od III 2016 do IV 2017 wicedyrektor Narodowego Centrum Kultury. Redaktor kwartalnika „Kronos”, adiunkt na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW. Od lutego 2021 redaktor naczelny miesięcznika „Twórczość”.

Krzysztof Karpiński – prawnik, pianista, entuzjasta jazzu i badacz jego historii. Autor monografii Był jazz. Krzyk jazz-bandu w międzywojennej Polsce, w której udowodnił, że jazz był istotnym składnikiem kultury muzycznej dwudziestolecia.

Tomasz Lerski – varsavianista, historyk kultury, dziennikarz, dr nauk humanistycznych. Autor Syrena Record – pierwsza polska wytwórnia fonograficzna (2004) oraz Warszawa Marii Dąbrowskiej (2015) i Warszawa Antoniego Słonimskiego (2016).

Jan Młynarski – muzyk, kompozytor, wokalista i multiinstrumentalista, dziennikarz radiowy związany z Trzecim Programem Polskiego Radia (2018-20) i Radiem Nowy Świat. Znawca i popularyzator polskiej muzyki z lat 1918–1949 i propagator życiorysów wykonujących ją artystów.

Andrzej Winiszewski – dziennikarz, muzyk, od lat przekonuje, że bez filmu nie wiedzielibyśmy o jazzie tego, co wiemy. Pisze o tym w „JazzPressie” i opowiada w RadioJAZZ.

Janusz Majewski – wybitny reżyser filmowy, dramatopisarz, pisarz, scenarzysta, wykładowca. Rektor Warszawskiej Szkoły Filmowej. Autor takich obrazów jak Zazdrość i medycyna (1973), Zaklęte rewiry (1975), Sprawa Gorgonowej (1977), Lekcja martwego języka (1979), a także C.K. Dezerterzy (1988).

Filip Bajon – wybitny reżyser filmowy, scenarzysta, wykładowca. Autor takich obrazów jak, Aria dla atlety (1979), Limuzyna Daimler-Benz (1981), Wahadełko (1981), Magnat (1987), Kamerdyner (2018).

Anna Ferens – reżyserka, scenarzystka filmowa i dziennikarka, autorka reportaży telewizyjnych, serii i filmów dokumentalnych. Autorka, wspólnie z Ewą Stankiewicz, głośnego filmu Trzech kumpli (2008) o losach Stanisława Pyjasa, Bronisława Wildsteina i Lesława Maleszki.

Maciej Dancewicz – aktor i scenarzysta m.in. telewizyjnego spektaklu Dołęga-Mostowicz. Kiedy zamykam oczy w reż. Marka Bukowskiego (2019) o losach znanego pisarza.

Andrzej Szczerski – historyk i krytyk sztuki, wykładowca i kierownik muzealniczych studiów kuratorskich w Instytucie Historii Sztuki UJ, profesor nauk humanistycznych. Od 2020 dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.

Piotr Bernatowicz – historyk i krytyk sztuki, menadżer kultury, nauczyciel akademicki, dr nauk humanistycznych. W l. 2014-17 dyrektor Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu. Współpracował z TVP 3 Poznań i Radiem Poznań, gdzie przez rok pełnił funkcję prezesa zarządu. Od 2020 dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.

Mikołaj Mirowski – dr historii, publicysta, zajmuje się historią ZSRR lat 1917–1941, a także tematyką stosunków polsko-żydowskich. Autor książki Rewolucja permanentna Lwa Trockiego. Między teorią a praktyką (2013). Współpracownik „Liberté!”, „Forum Żydów Polskich”, współprowadził projekt „Warszawa dwóch Powstań”. Od niedawna redaktor naczelny internetowego kwartalnika filmowego „Pleograf”.

Miłosz Lodowski – architekt, grafik, publicysta, współtwórca portali Fronda.pl. Rebelya.pl, odpowiedzialny za działania internetowe tygodnika opinii „Do Rzeczy”.

 

plakat wydarzenia

17 września inaugurujemy nowy cykl Retroteka. Będzie to seria spotkań poświęconych przedwojennemu kinu. Raz w miesiącu będą odbywać się pokazy filmowe, koncerty i inne wydarzenia przybliżające nam tamtą epokę. Nad stroną muzyczną cyklu czuwać będzie Jan Młynarski.

Po co nam II RP?

W piątek, 17 września, odbędzie się debata Po co nam II RP? dotycząca życia kulturalnego w międzywojennej Polsce oraz strat poniesionych w wyniku II wojny światowej. Tego dnia w siedzibie FINA przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 odbędą się cztery panele dyskusyjne poświęcone m.in. filmowi, muzyce rozrywkowej i sztukom plastycznym tamtej epoki z udziałem ekspertów zajmujących się tymi dziedzinami.

Tadeusz Dołęga Mostowicz pierwszym bohaterem Retroteki

Pierwsze spotkanie z cyklu Retroteka odbędzie się w sobotę, 18 września o godz. 16.00, w kinie Iluzjon. Jego bohaterem będzie Tadeusz Dołęga-Mostowicz – jeden z najpoczytniejszych pisarzy lat trzydziestych, po którego powieści często sięgali ówcześni filmowcy. Zaprezentujemy film dokumentalny Łukasza Wylężałka Tadeusz Dołęga-Mostowicz z cyklu Errata do biografii a także dwa filmy fabularne z 1939 roku zrealizowane według jego powieści: Złota Maska oraz Trzy serca.

Kolejne edycje Retroteki będą odbywały się raz w miesiącu. Następne poświęcone będzie kinu niememu, a jedną z atrakcji będzie pokaz filmu Cesarzowa z Polą Negri w roli tytułowej.

 

godz. 16.00 Tadeusz Dołęga-Mostowicz. Errata do biografii (reż. Łukasz Wylężałek, 25 min., 2008, Polska) + prelekcja Jarosława Górskiego

Tadeusz Dołęga-Mostowicz był głośną postacią międzywojennej Polski. Jako zagorzały przeciwnik ówczesnej władzy narażony był na wiele nieprzyjemności i kłopotów, jednak jego powieści były największymi bestselerami tamtych czasów. Film przypomina wielką karierę pisarza, a o jego zagadkowej śmierci opowiada jeden z ostatnich uczestników jego pogrzebu.

 

godz. 17.00 Złota maska (reż. Jan Fethke, 75 min., 1939, Polska)

Magda Nieczajówna jest córką rzeźnika. Marzy o karierze artystycznej, jednak ojciec stanowczo się temu sprzeciwia. Ucieka z domu, zaczyna występować w teatrze, a po jakimś czasie staje się sławną aktorką i wychodzi za arystokratę. Okazuje się jednak, że życie, o którym tak marzyła, nie jest usłane różami.

Złota maska to jeden z ostatnich filmów zrealizowanych w II Rzeczpospolitej. Jego produkcję przerwał wybuch wojny, montaż został ukończony już  w czasie okupacji. Ostatecznie film na ekrany w Generalnej Guberni trafił jesienią 1940 roku.

Jedną z głównych ról grał popularny przedwojenny amant Igo Sym. Po wojnie, w związku z ogromnymi kontrowersjami wokół tego artysty (został zastrzelony przez władze podziemne jako kolaborant), film został przemontowany: grana przez Syma postać, a wraz z nią wszystkie sceny z jej udziałem zostały ze Złotej maski usunięte i nie zachowały się do naszych czasów.

 

godz. 18.30 Trzy serca (reż. Michał Waszyński, 94 min., 1939, Polska)

W pałacu hrabiny Tynieckiej przychodzi na świat synek, Gogo. W tym samym czasie żona lokaja, Michalinka, także rodzi syna, Maćka. Chcąc zapewnić dziecku lepszą przyszłość zamienia noworodki. Mijają lata. Obaj mężczyźni: pracowity i szlachetny Maciek oraz rozpieszczony i zarozumiały Gogo darzą uczuciem Kasię, wychowanicę hrabiny. Pewnego dnia umierająca Michalinka wyjawia swój straszny sekret.

Trzy serca to piąty film zrealizowany według powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza. W tym przypadku pisarz był nie tylko autorem pierwowzoru literackiego – był to pierwszy raz, kiedy Dołęga-Mostowicz spróbował swych sił także jako scenarzysta i osobiście zaadaptował swoją powieść na potrzeby filmu.

Koncert Warszawskiego Combo Tanecznego

Spotkanie zakończy koncert Jana Młynarskiego i Warszawskiego Combo Tanecznego, podczas którego usłyszymy m.in. ostatnie wielkie przeboje II Rzeczpospolitej, przy których bawili się Polacy w sezonie 1938/39.

O 21.00 w Sali Stolica Kina Iluzjon zacznie się część muzyczna pierwszej odsłony Retroteki. Do prezentacji repertuaru sprzed lat FINA zaprosiła najlepszego w Polsce znawcę i interpretatora tego okresu muzycznego – Jana Emila Młynarskiego, który zgodził się zostać Dyrektorem Muzycznym cyklu. Wystąpią Warszawskie Combo Taneczne a przed nim krótki program wykona Duet Salonowy Młynarski/Zabrodzki.

 

Na zdjęciu: Tadeusz Dołęga-Mostowicz, PD

Muzeum Getta Warszawskiego, w ramach Festiwalu Singera i we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym, zaprasza na spotkanie Miejsca i ludzie poświęcone wydanym przez muzeum wspomnieniom Ocalałych z Zagłady.

Pierwszą przedstawianą publikacją będzie historia Szpitala Bersohnów i Baumanów opracowana przez dr Hannę Węgrzynek i prof. Konrada Zielińskiego. Szpital Bersohnów i Baumanów w Warszawie prezentuje dzieje tego ważnego dla historii Żydów warszawskich i warszawskiego getta miejsca.

Główny nurtem publikacji  wydawanych przez Muzeum Getta Warszawskiego są wspomnienia Ocalałych z Zagłady. Wacław Kornblum. Wspomnienia. Moja wersja otwiera cykl osobistych retrospekcji.

Wspomnienia Ryszarda Walewskiego, poświęcone najlepszemu przyjacielowi – Jurkowi Płońskiemu i innym powstańcom z getta, pod tytułem Jurek to subiektywna opowieść o niemieckiej okupacji, powstaniu w getcie, trudach ukrywania się po tzw. aryjskiej stronie, codziennej walce o przetrwanie, a także o powojennych losach „Jurka” – Dawida.

Najnowszą publikacją muzeum jest Żydowskie dziecko Warszawy autorstwa Bronisława Erlicha. Odyseja autora wiedzie od zaułków przedwojennych Nalewek, ze zniszczonej, okupowanej Warszawy, poprzez Kresy Wschodnie, Niemcy, powojenną Polskę i Izrael, by ostatecznie zakończyć się w Szwajcarii. Ta niezwykła historia przeżycia dzięki sile woli, własnej zaradności, a także pomocy niesionej przez napotkanych ludzi, napisana przez przedwojennego warszawiaka i polskiego patriotę.

Prezentowane na spotkaniu książki będą do nabycia w Klubokawiarni Dobrze Jest znajdującej się na parterze budynku FINA Wałbrzyska 3/5.

Zasady bezpieczeństwa

Dokładamy wszelkich starań, aby podczas wydarzeń FINA zapewnić Wam bezpieczeństwo, dlatego prosimy o przestrzeganie następujących zasad:

– zapoznaj się z Regulaminem uczestnictwa w otwartych dla publiczności wydarzeniach FINA

– pamiętaj wydrukować i wypełnić obowiązkowe oświadczenie o stanie zdrowia; oświadczenie jest dostępne również w siedzibie FINA

– pamiętaj o konieczności zakrywania ust i nosa, gdy przebywasz na terenie FINA

– szatnia jest nieczynna do odwołania

– zachowuj dystans od pozostałych gości

– zajmij miejsce wyznaczone przez obsługę FINA

– obowiązuje zakaz jedzenia i picia na salę audiowizualną

– jeśli masz objawy zakażenia zostań w domu.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości – prosimy o kontakt z recepcją pod adresem bog@fina.gov.pl lub numerem tel.: 22 380 49 95 (od wt. do pt. w godzinach 9–17).

Wydarzenie współorganizowane z Fundacją Shalom w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera.

 

fot. Wesołowski Tomasz/ Fototeka FINA, prawa do zdjęcia: WFDIF /po Studiu Filmowym „Kadr”

 

Ilustracja: fragment okładki książki Żydowskie dziecko Warszawy Bronisława Erlicha, wyd. Muzeum Getta Warszawskiego

Krafftówna w krainie czarów, reż. Maciej Kowalewski, Piotr Konstantinow, 82 min., 2021, Polska

Filmowy, kreacyjny portret, wybitnej aktorki teatralnej i filmowej, który przeprowadza widza do świata właściwie już nie istniejącego, bo jak mówi Barbara Krafftówna w filmie, „Ogromny świat, w którym żyłam jest już po tamtej stronie lustra…”.

Barbara Krafftówna staje się w filmie postacią bez wieku, albo niczym mała Alicja z baśni, przekracza granicę realizmu. Przez lata było to zresztą kluczem jej aktorstwa. Film zyskał uniwersalny przekaz: „Sky is the limit”. Wyobraźnia zawsze była dla Krafftówny ucieczką z beznadziei, bo jej pełna zawodowych sukcesów biografia, prywatnie nie była pozbawiona tragedii. Jej życie wpisało się w niełatwą polską historię – Wołyń, wojnę, czasy stalinowskie, komunizm, walkę o wolność. Wyobraźnia, jak sama to określiła była: „ucieczką z próżni”. Główną narracją filmu są monologi wewnętrzne bohaterki, te archiwalne, zbierane przez lata przez narratora i scenarzystę filmu, Remigiusza Grzelę i te nagrane współcześnie. Monologi te nawiązują do najwybitniejszej filmowej roli Krafftówny w filmie Wojciecha Jerzego Hasa, Jak być kochaną.

Po filmie spotkanie z Barbarą Krafftówną i twórcami filmu poprowadzi Remigiusz Grzela. Na transmisję spotkania zapraszamy do serwisu ninateka.pl o godzinie 17.30.

Film z napisami w jęz. angielskim.

Wstęp

Bilety do nabycia w kasie kina Iluzjon.

 

Wydarzenie współorganizowane z Fundacją Shalom w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera.

 

 

Jeszcze tylko ten las, reż. Jan Łomnicki, 1991, 86 min.

Warszawa, 1942 rok, czasy niemieckiej okupacji i warszawskiego getta. Starsza kobieta, Kulgawcowa (obsypana za tę rolę nagrodami Ryszarda Hanin), która przed wojną była praczką w domu inteligenckiej rodziny żydowskiej, ryzykując życiem, podejmuje się za pieniądze wyprowadzić nastoletnią córkę swojej byłej pracodawczyni z getta i odstawić ją do bezpiecznego schronienia na wsi. Następnego dnia po tym, jak udaje im się wydostać na stronę aryjską, w pociągu wiozącym je na wieś, trafiają na szmalcownika, który domaga się pieniędzy. Wtedy z opałów ratuje je młody mężczyzna. Dalej Kulgawcowa i Rutka idą pieszo; są już blisko miejsca przeznaczenia, od którego dzieli je tylko tytułowy las, gdy trafiają na niemiecki patrol. Jak zachowa się nie ukrywająca obecnie niechęci do Żydów kobieta, kiedy będzie już jasne, że sytuacja jest beznadziejna?

Po filmie odbędzie się debata Holokaust w polskim kinie współczesnym.

Debata Holokaust w polskim kinie współczesnym

Debata Holokaust w polskim kinie współczesnym z udziałem gości: Mateusza Wernera, filozofa kultury, eseisty i krytyka filmowego; Hanny Węgrzynek, wicedyrektor Muzeum Getta Warszawskiego, autorki publikacji o tematyce dziejów Żydów w Polsce; Katarzyny Mąki-Malatyńskiej, filmoznawczyni, wykładowcy w Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, autorki książki Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w polskim filmie oraz Mikołaja Mirowskiego, historyka, publicysty, redaktora naczelnego „Pleografu”

Na transmisję debaty na żywo zapraszamy do serwisu ninateka.pl o godzinie 20:30.

 

Wydarzenie współorganizowane z Fundacją Shalom w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera.

Wstęp

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Zachęcamy, by rezerwować sobie wcześniej miejsce wypełniając formularz. Niewykorzystane rezerwacje będą uwalniane na 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.

Upłynął czas na rejestrację online. Zapraszamy do rejestracji w siedzibie FINA przy ul. Wałbrzyskiej 3/5, która odbędzie się na 15 minut przed planowaną projekcją.

W odpowiedzi na poprawnie wysłany formularz, otrzymają Państwo potwierdzenie e-mail. W razie jakiegokolwiek problemu z wypełnieniem formularza, prosimy o kontakt z recepcją FINA (tel. + 48 22 380 49 95; bog@fina.gov.pl).

Zasady bezpieczeństwa

Dokładamy wszelkich starań, aby podczas wydarzeń FINA zapewnić Wam bezpieczeństwo, dlatego prosimy o przestrzeganie następujących zasad:

– zapoznaj się z Regulaminem uczestnictwa w otwartych dla publiczności wydarzeniach FINA

– pamiętaj wydrukować i wypełnić obowiązkowe oświadczenie o stanie zdrowia; oświadczenie jest dostępne również w siedzibie FINA

– pamiętaj o konieczności zakrywania ust i nosa, gdy przebywasz na terenie FINA

– szatnia jest nieczynna do odwołania

– zachowuj dystans od pozostałych gości

– zajmij miejsce wyznaczone przez obsługę FINA

– obowiązuje zakaz jedzenia i picia na salę audiowizualną

– jeśli masz objawy zakażenia zostań w domu.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości – prosimy o kontakt z recepcją pod adresem bog@fina.gov.pl lub numerem tel.: 22 380 49 95 (od wt. do pt. w godzinach 9–17).

Wydarzenie współorganizowane z Fundacją Shalom w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera.

 

fot. Wesołowski Tomasz/ Fototeka FINA, prawa do zdjęcia: WFDIF /po Studiu Filmowym „Kadr”

 

Zapraszamy na ostatnie w tym sezonie spotkanie ze współczesnym polskim kostiumem filmowym i jedną z jego twórczyń. Gościnią Jagody Murczyńskiej będzie tym razem Anna Englert, która podczas spotkania na Wałbrzyskiej 3/5 opowie o swojej pracy artystycznej, m.in. przy filmie Wojna polsko-ruska Xawerego Żuławskiego – filmie, w którym sportowy dres okazuje się… stanem umysłu.

Program

19:00 Spotkanie z Anną Englert poprowadzi Jagoda Murczyńska

 

19:50 pokaz filmu

 

Wojna polsko-ruska, reż. Xawery Żuławski, 108 min., 2009, Polska

Filmowa adaptacja głośnej debiutanckiej powieści Doroty Masłowskiej. Historia dresiarza Silnego (w tej roli Borysz Szyc) opowiedziana jest w sposób przypominający narkotyczny trans, w którym mieszają się fikcja i rzeczywistość, a przeszłość, teraźniejszość i przyszłość w każdej chwili mogą zamienić się miejscami. Silny dowiaduje się przypadkiem, że chce go rzucić ukochana Magda (Roma Gąsiorowska). A że z natury jest dosyć porywczy, z nadmiaru emocji demoluje miejscowy bar, czym naraża się jego właścicielowi, Lewemu (Michał Czernecki). Błąkając się potem bez celu po okolicy i kojąc ból amfetaminą, obiecuje sobie, że już nigdy nie zaangażuje się w związek uczuciowy. Tymczasem kolejne kobiety zaczynają pojawiać się w jego życiu jak na zawołanie, a egzystencja Silnego staje się coraz bardziej chaotyczna i nieprzewidywalna.

O cyklu Sukienka na zmianę

Dobrze skrojony kostium opowiada historię, zanim jeszcze padną pierwsze zdania dialogu. Mówi kolorem, fakturą, kształtem, stanem znoszenia. Mówi o przeszłości bohaterów, a czasem także o tym, co ich czeka.

W polskim kinie przez dekady powraca temat dziejowych przemian: kapryśne wiatry historii, ustrojowe i społeczne transformacje. Wszystkie one odciskają swój ślad także w kostiumach – z modnych gorsetów, wytartych płaszczy, czarnych koronek, ludowych spódnic, ekstrawaganckich okularów i jedwabnych sukienek możemy wyczytać historie o aspiracjach, kompleksach, nieuniknionych upadkach, szlachetnych zrywach i zuchwałości w sięganiu po nowe i nieznane.

W cyklu spotkań poświęconych sztuce filmowej kostiumografii rozmawiamy o tym, jak ubrania odbijały w polskim kinie relacje między klasami społecznymi, jak przedstawiały ambicje całych pokoleń Polaków, jak definiowały luksus, ośmieszały nuworyszowskie wyskoki i kreśliły horyzonty wyrafinowania. Szczególną uwagę poświęcamy bohaterkom: tym, które historycznym zmianom zawdzięczały nagłe awanse społeczne; tym, które same zakasywały rękawy, by pracować na lepsze jutro; tym, które barwną osobowością i takimż ubiorem dokonywały estetycznych i obyczajowych rewolucji. O swojej pracy opowiedzą nam wybitne polskie kostiumografki, których wszechstronne umiejętności pozwalają kreować na ekranie pełne charakteru postaci i zapadające w pamięć kadry.

Wstęp

Wstęp bezpłatny. Limit miejsc: 60

Zasady bezpieczeństwa

Drodzy Goście,

dokładamy wszelkich starań, aby podczas wydarzeń FINA zapewnić Wam bezpieczeństwo, dlatego prosimy o przestrzeganie następujących zasad:

– zapoznaj się z Regulaminem uczestnictwa w otwartych dla publiczności wydarzeniach FINA

– pamiętaj wydrukować i wypełnić obowiązkowe oświadczenie o stanie zdrowia; oświadczenie jest dostępne również w siedzibie FINA

– pamiętaj o konieczności zakrywania ust i nosa, gdy przebywasz na terenie FINA

– szatnia jest nieczynna do odwołania

– zachowuj dystans od pozostałych gości

– zajmij miejsce wyznaczone przez obsługę FINA

– obowiązuje zakaz jedzenia i picia na salę audiowizualną

– jeśli masz objawy zakażenia zostań w domu

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości – prosimy o kontakt z recepcją pod adresem bog@fina.gov.pl lub numerem tel.: 22 380 49 95 (od wt. do pt. w godzinach 9–17).

 

ilustracja: kadr z filmu Wojna polsko-ruska, reż. Xawery Żuławski

W dniu rocznicy urodzin jednego z najwybitniejszych i najbardziej inspirujących, ale i oglądanych na świecie polskich reżyserów filmowych,  Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza na wieczór specjalny poświęcony Krzysztofowi Kieślowskiemu.

Zaczniemy od pełnego błyskotliwych refleksji i anegdot portretu dokumentalnego Krzysztof Kieślowski: I’m so-so… nakreślonego przez współpracowników i przyjaciół reżysera. Oprócz Kieślowskiego-artysty poznamy bliżej Kieślowskiego-człowieka: łagodnego, inteligentnego i – na szczęście – upartego.

Następnie zaprosimy Państwa do dyskusji Kieślowski – kiedyś i dziś. Jak spojrzeć na kino Krzysztofa Kieślowskiego po latach? Naszymi gośćmi będą: Krzysztof Zanussi (reżyser, scenarzysta i producent filmowy, szef Studia Filmowego „Tor”), Feliks Falk (reżyser filmowy, scenarzysta, dramatopisarz) i Katarzyna Surmiak-Domańska (dziennikarka, reportażystka, autorka książki Kieślowski. Zbliżenie). Spotkanie poprowadzi Mikołaj Mirowski (historyk, publicysta).

Wieczór zakończymy pokazem plenerowym zrekonstruowanego cyfrowo filmu Przypadek z 1981 roku w wersji pełnej, nieocenzurowanej!

Program

godz. 18.30 pokaz dokumentu Krzysztof Kieślowski: I’m so-so…

Sala Ziemia Obiecana.


Krzysztof Kieślowski: I’m so-so…
, reż. Krzysztof Wierzbicki,  55 min, 1995, Dania / Polska

Ekipa filmowa Krzysztofa Kieślowskiego: jego asystent Krzysztof Wierzbicki wraz z operatorem Jackiem Petryckim i dźwiękowcem Michałem Żarneckim tworzą film, w którym tym razem to słynny reżyser jest głównym bohaterem. Wywiad-rzeka z artystą przeplatany jest cytatami filmowymi i muzyką Zbigniewa Preisnera ze słynnego Dekalogu. Powstaje w ten sposób opowieść pełna ciepła, zaskoczeń i refleksji, w której oprócz Kieślowskiego-artysty poznajemy także bliżej Kieślowskiego-człowieka: łagodnego, inteligentnego i – na szczęście – upartego. W końcu do szkoły filmowej dostał się dopiero… za trzecim razem. Dokument powstał rok przed śmiercią reżysera.

 

godz. 19.30 dyskusja Kieślowski – kiedyś i dziś.

Transmisja w Ninatece.

 

Jak spojrzeć na kino Krzysztofa Kieślowskiego po latach? Czy jego filmy mimo upływu czasu wciąż opowiadają widzom coś nowego? Jak wygląda recepcja obrazów Kieślowskiego z perspektywy obecnych problemów Polski a także zglobalizowanego świata? Czy powinniśmy znaleźć nowy sposób odczytania jego dzieł?

Goście: Krzysztof Zanussi (reżyser, scenarzysta i producent filmowy, szef Studia Filmowego „Tor”), Feliks Falk (reżyser filmowy, scenarzysta, dramatopisarz) i Katarzyna Surmiak-Domańska (dziennikarka, reportażystka, autorka książki Kieślowski. Zbliżenie). Spotkanie poprowadzi Mikołaj Mirowski (historyk, publicysta).

 

godz. 21:30 plenerowa projekcja zrekonstruowanego cyfrowo filmu Przypadek w wersji nieocenzurowanej.

Pokaz na dziedzińcu FINA Wałbrzyska 3/5.

 

Przypadek, reż. Krzysztof Kieślowski, 118 min., 1981, Polska

Film przedstawia trzy alternatywne życiorysy młodego chłopaka zależne od tytułowego przypadku, jakim jest próba dogonienia odjeżdżającego pociągu. W wersji pierwszej Witek poznaje starego komunistę, skazanego niegdyś za odchylenie prawicowe, dzięki któremu otrzymuje pracę w organizacji młodzieżowej. Po dramatycznych wydarzeniach ma wyjechać z grupą peerelowskich aktywistów do Francji. Jest jednak lato 1980 roku. Wersja druga – spóźniony Witek zamierza wskoczyć do uciekającego pociągu. Zatrzymany przez policję wdaje się w bójkę z funkcjonariuszami, za co trafia do więzienia. Angażuje się w działalność opozycyjną i antykomunistyczną. W trzeciej wersji Witek spóźnia się na pociąg. Na dworcu spotyka swoją dawną znajomą. Pobierają się. Witek kończy studia medyczne, zajmuje się pracą naukową. Otrzymuje ofertę wyjazdu do Libii.

Ten niezwykły film o roli przypadku w życiu człowieka przeleżał na półkach przez sześć lat. Sens Przypadku, jego wymiar filozoficzny z biegiem lat nabierają innego, uniwersalnego znaczenia. W ramach pokazu plenerowego na dziedzińcu FINA Wałbrzyska 3/5 pokażemy jego dłuższą, nieocenzurowaną wersję po rekonstrukcji cyfrowej.

Wstęp

Wstęp wolny. Limit miejsc: 90

W razie pytań prosimy o kontakt z recepcją pod adresem bog@fina.gov.pl lub numerem tel.: 22 380 49 95 (od wt. do pt. w godzinach 9–17).

Zasady bezpieczeństwa

Prosimy o przestrzeganie następujących zasad bezpieczeństwa:

– zapoznanie się z Regulaminem uczestnictwa,

– wypełnienie obowiązkowego oświadczenia o stanie zdrowia, które jest dostępne również w siedzibie FINA,

– zakrywanie ust i nosa w czasie przebywania na terenie FINA,

– zachowanie dystansu od pozostałych gości,

– zajęcie miejsca wyznaczonego przez obsługę FINA,

– nie spożywanie napojów i posiłków w sali,

– w przypadku objawów zakażenia – pozostanie w domu.

W razie pytań prosimy o kontakt z recepcją pod adresem bog@fina.gov.pl lub numerem tel.: 22 380 49 95 (od wt. do pt. w godzinach 9–17).

Program towarzyszący online:

Ninateka

 

W rocznicę urodzin reżysera w Ninatece zagości Kieślowski mniej znany – autor dokumentów, krótkich metraży, ale także współpracownik, przyjaciel i po prostu widz. Oprócz trzech filmów: Tramwaju, Z punktu widzenia nocnego portiera oraz Siedmiu kobiet w różnym wieku pokażemy szereg rozmów ze współpracownikami, miłośnikami i znawcami twórczości artysty, a 27 czerwca od 19:30 będziemy transmitować na żywo dyskusję Kieślowski – kiedyś i dziś w której udział wezmą m.in. Krzysztof Zanussi i Feliks Falk.

 

Mapa Dekalogu

 

Mapa Dekalogu to wirtualny spacerownik po Warszawie z filmowego cyklu Krzysztofa Kieślowskiego. Opisom poszczególnych lokacji towarzyszą fragmenty scenariusza oraz samych filmów, a także współczesne fotografie autorstwa Piotra Jaxy. Strona dostępna w języku polskim i angielskim. 25 czerwca wystartują nowe wersje językowe: francuska, niemiecka oraz hiszpańska.

 

Fototeka

 

Od 2016 FINA (a wcześniej NInA) aktywnie wspiera prace mające na celu zabezpieczenie i rozwój Archiwum Twórczości Krzysztofa Kieślowskiego (ATKK). W 2017 roku, w partnerstwie z Fundacją Sztuki Współczesnej In Situ, FINA zaczęła proces digitalizacji i opisu archiwum Krzysztofa Kieślowskiego. Obok materiałów aktowych oraz zdjęć z kolekcji pani Marii Kieślowskiej, FINA stworzyła cyfrowe wersje zdjęć Piotra Jaxy, fotosisty na planie Trzech Kolorów Krzysztofa Kieślowskiego, zabezpieczając w ten sposób wyjątkowy zbiór, w większości dotychczas niepublikowanych, zdjęć z tryptyku – dziedzictwo bezcenne z punktu widzenia historii polskiego i europejskiego kina.

Trzy kolory. Czerwony

Trzy kolory. Biały

Trzy kolory. Niebieski

 

Europeana

 

Z okazji 78. rocznicy urodziny Krzysztofa, końcem czerwca 2019, na Europeanie pojawił się pierwszy z trzech blogów o reżyserze, napisany przez filmoznawcę Mikołaja Jazdona i wzbogacony archiwaliami zdigitalizowanymi przez FINA w ramach projektu Europeana Migration in Arts and Sciences współfinansowanego z unijnego programu Connecting Europe Facility.

 

Ilustracja: zdjęcie z  planu filmu Krótki film o zabijaniu, reż. Krzysztof Kieślowski, Fototeka FINA

Zapraszamy do udziału w konferencji poświęconej zagadnieniu wizerunku. Jego wykorzystanie budzi kontrowersje od dawna, ale pandemia nie tylko wyostrzyła stare problemy i stworzyła nowe. Wydarzenia stacjonarne przeniosły się do rzeczywistości online. Coraz więcej usług jest świadczonych z użyciem sztucznej inteligencji.

Konferencja ma na celu uporządkowanie informacji dotyczącej wizerunku, jego ochrony oraz możliwość przetwarzania, wykorzystywania i przechowywania wizerunku innych osób. Ponadto spotkanie umożliwi przedstawicielom branży GLAM zadanie pytań fachowcom i rozwiązanie głównych problemów, które ujawnił bardziej ostro w okres pandemii.

Planowani uczestnicy:

dr hab. Ksenia Kakareko (Uniwersytet Warszawski)

dr Joanna Buchalska (Akademia Leona Koźmińskiego)

prof. dr hab. Grzegorz Tylec (Katolicki Uniwersytet Lubelski JPII)

prof. zw. dr hab. Jacek Sobczak (Uniwersytet im. Jana Długosza w Częstochowie)

 

Konferencja będzie transmitowana za pośrednictwem serwisu  Facebook, strony FINA Wałbrzyska 3/5.

W roku jubileuszu urodzin legendy polskiego jazzu zapraszamy na jazzowy weekend w FINA.

 

Obchodzący w tym roku 90. urodziny Krzysztof Komeda jest bez wątpienia jednym z najwybitniejzych i najbardziej inspirujących twórców polskiego jazzu. Jego wpływ nie ogranicza się przy tym do tego gatunku, gdyż pianista pozostawił po sobie pamiętne ścieżki dźwiękowe. Dlatego też Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza na weekend z legendarnym pianistą i kompozytorem, autorem słynnego „Astigmatic” oraz soundtracków do filmów Romana Polańskiego. Uznani eksperci w dziedzinie jazzu będą dyskutować o jego imponującym dorobku, a zaproszeni muzycy spróbują przywołać ducha jego niezwykłej twórczości.

 

Wydarzenie na FB

Program

29 maja


godz. 19.00
Panel dyskusyjny z udziałem Tomasza Lacha, Pawła Brodowskiego, Tomasza Tłuczkiewicza i Milo Kurtisa – streaming w Ninatece oraz na FB FINA Wałbrzyska 3/5


godz. 20.15
Koncert Wojtek Mazolewski Quintet – streaming w Ninatece

30 maja


godz. 19.00
Koncert Drum Freaks – streaming w Ninatece

W ramach wydarzenia zapraszamy do wizyty online na wystawie Muzeum Jazzu poświęconej Krzysztofowi Komedzie.

 

 

Współorganizatorem wydarzenia jest fundacja Milo Art.

Partnerzy: Muzeum Jazzu

Festiwal zorganizowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Patronat Honorowy – Sekretarz Stanu Jarosław Sellin, MKDNiS